Aktuálna štatistika ADAC ukazuje, že elektromobily sú menej poruchové ako vozidlá so spaľovacími motormi. V prípade dvoj až štvorročných áut autoklub zaznamenal 9,4 poruchy na 1000 vozidiel s klasickými pohonnými jednotkami, zatiaľ čo u elektromobilov to bolo len 3,8 poruchy. Pri štvoročných autách sa rozdiel ešte zväčšuje – tradičné vozidlá vykazovali v priemere 12,9 poruchy na 1000 vozidiel, zatiaľ čo batériové stroje len 8,5.
Na druhej strane so zvyšujúcim sa počtom elektromobilov na cestách rastie aj počet ich porúch. Žltí anjeli boli v roku 2024 zavolaní majiteľmi batériových áut 43 678-krát, čo predstavuje nárast o 46 percent v porovnaní s rokom 2023. Nárast porúch na elektrických autách nie je dôvodom na obavy, ale je skôr bežným javom, keďže počet týchto vozidiel rastie.
Hlavné príčiny porúch? Batéria stále vedie
Najčastejším dôvodom porúch ostáva „štartovacia batéria“, ktorá bola zodpovedná za takmer 45 % všetkých výjazdov ADAC. Tento problém sa týka rovnako spaľovacích motorov aj elektromobilov. Pri elektroautách však batéria často trpí i rýchlejším vybíjaním kvôli častému „prebúdzaniu“ cez mobilné aplikácie. Druhou príčinou porúch sú problémy s motorom alebo s elektronikou motora 22,1 %. V spaľovacom motore je to vstrekovanie a zapaľovanie, v elektromobile ide o vysokonapäťový systém. Ďaleko pozadu sú poruchy súvisiace so štartérom, generátorom, elektrickým systémom či osvetlením 10,6 %. Nasledujú defekty pneumatík 8,8 % a uzamykacích systémov 6,9 %.
Prekvapivý pokles spoľahlivosti Toyoty
Toyota, ktorá bola dlhodobo synonymom spoľahlivosti, zaznamenala výrazný pokles. Modely ako C-HR, RAV4, Yaris a Yaris Cross vykázali pomerne vysokú pravdepodobnosť problému so štartovacími batériami. Toyota však už zareagovala montážou výkonnejších batérií a optimalizáciou výrobných procesov. Najhoršie výsledky dosiahla Toyota C-HR z roku 2020 s indexom poruchovosti až 63,1 na 1000 vozidiel.
Podľa ADAC boli medzi najmenej poruchovými autami viaceré modely naprieč rôznymi triedami. Medzi malými autami (segment A) sa najlepšie umiestnila Dacia Spring, nasledovaná Suzuki Ignis a Toyotou Aygo. Segmentu kompaktných modelov (B) dominovali Audi A1, BMW i3, Dacia Sandero, Hyundai Kona, Mazda 2, Mazda CX-3, Opel Crossland, Renault Zoe a Seat Arona.
V nižšej strednej triede (segment C) sa medzi najspoľahlivejšími umiestnili Audi A3, Audi Q2, Audi Q3, BMW radu 1, BMW radu 2, BMW X2, Cupra Born a Cupra Formentor. V strednej triede (segment D) excelovalo Audi A4, Audi A5, Audi Q4 e-tron, Audi Q5, BMW radu 3, BMW radu 4, BMW X3, Mercedes triedy C a Mercedes GLB.
Vo vyššej strednej triede (segment E) boli najspoľahlivejšie modely Audi A6, BMW radu 5, BMW X5, Mercedes GLE a VW Arteon. Kategórii dodávok dominoval Mercedes Sprinter.
Zaujímavé je, že medzi elektromobilmi dosiahol výnimočne nízku poruchovosť napríklad dvojročný model Tesla Model 3 (s indexom len 0,5), čo ho radí medzi najspoľahlivejšie vozidlá v tejto kategórii. Naopak niektoré spaľovacie autá, ako napríklad Mini a Audi A4, dosiahli podobne nízke hodnoty poruchovosti, konkrétne 0,3 a 0,4. Tieto výsledky ukazujú, že spoľahlivosť áut nezávisí len od typu pohonu, ale aj od kvality výroby a techniky jednotlivých modelov.
Elektromobily sú spoľahlivejšie, ale vývoj pokračuje
Štatistika ADAC potvrdzuje spoľahlivosť elektromobilov v porovnaní s autami so spaľovacím motorom. Batériové vozidlá profitujú z jednoduchšej konštrukcie pohonu, respektíve menšieho množstva pohyblivých súčiastok, čo znižuje riziko mechanických porúch.
Trh s elektromobilmi je navyše stále veľmi dynamický. Automobilky sa učia a zdokonaľujú svoje technológie, čo naznačuje ďalšie zlepšenia v oblasti spoľahlivosti. Staršie automobily etablovaných značiek, ako je BMW či Audi dokazujú, že dlhodobá kvalita a nízka poruchovosť sú dosiahnuteľné aj v prípade modelov so spaľovacími motormi.
Odpovedalo 42 ľudí
zdroj: ADAC