Nápad na tento článok mi nezišiel na um len cez rubriku jazdených áut, ktoré testujem, alebo pri Vašovej rubrike jazdeniek do 1000 eur. Všímam si to už dlhodobo. Ak si totiž idete kúpiť jazdené auto bežnej značky, alebo bežný model, takmer vždy nájdete lacnejšie kúsky v zahraničí.

Skutočne tu nechcem dávať konkrétne kúsky ako príklady, pretože už o deň neskôr po vypublikovaní článku sa môže v slovenskej inzercii ako naschvál objaviť ešte lacnejšie auto ako to najlacnejšie v zahraničí. Ale trend sa mi zatiaľ vždy potvrdil. Jazdené auto bolo v hľadáčiku na Slovensku takmer vždy drahšie, a to nielen v porovnateľnej výbave, ale niekedy aj v tej horšej.

Kúpiť auto v zahraničí? Ďakujem, neprosím

Čo som tam zachytil od ľudí, ktorí sa ma sem tam opýtajú na výber auta, ich názor je takmer identický. Zahraničie? To nie. Tam sú tie autá bez preverenia, neviem si ho pozrieť, kto vie aký majiteľ ho mal a „báchorky“ o dôchodcoch poznám. Taktiež ich odrádzalo drahé prihlasovanie, čísla „strieľali“ cez 2000 eur za dovoz a podobne. A posledný argument, vraj v rámci Slovenska ho môžu ľahko prísť vrátiť, čo sa v zahraničí nedá.

Nechcem aby to vyzeralo, že obhajujem nákup auta zo zahraničia, to vôbec. Špekulanti sú všade a aj v takomto prípade treba byť obozretný. Avšak nákup zo zahraničia má tiež niektoré plusy. Napríklad kvalitnejšie cesty. Na autách môžu byť stále pôvodné podvozkové diely, nehrabal sa v nich žiaden dedinský „šuflikant“, česť výnimkám. Druhým dôvodom môže byť tiež to, že napríklad v Nemecku je veľmi ťažko podplatiteľná kontrola technického stavu vozidla, teda ich TÜV kontrola. Teda autá by mali byť v skutočne lepšom stave, a aj tie staršie, nielen novšie.

Taktiež Nemec (alebo si doplňte inú národnosť), nemá taký problém pri ich priemernom plate kúpiť drahú novú súčiastku aj do starého auta. Zatiaľ čo tu bežne kúpite jazdenku s vymeneným chladičom, avšak za nejaký starý, v Nemecku sa vám to takmer vôbec nestane. Kupoval som staršie auto, malo cez 20 rokov. Išlo o zaujímavejší model, víkendovka, avšak predajca tento stav nepremietol do ceny. Jednoducho to bolo preňho staré 20 a viac ročné auto. Avšak po kúpe som uvidel nový chladič vody, nový kompresor klimatizácie alebo nové zadné tlmiče pre systém Nivo (s vyrovnávaním svetlej výšky cez hydrauliku). Súčiastky, ktoré sa blížili k polovičnej cene auta. Pri takto starom aute by to bežný majiteľ na Slovensku takmer s určitosťou za nové originálne diely nikdy nevymenil.

Tak, ako sa sem vozili autá v 90-tych rokoch, to sa už nezopakuje.

Mohol som mať šťastie, avšak takýto príbeh počúvam z rôznych zdrojov. Nie som tak výnimka. A posledný argument, drahšie prihlásenie na slovenské EČV. Ten už dávno neplatí, keďže koeficient veku spolu s výkonovým koeficientom platíte pri každom prepise, nielen pri prihlásení zo zahraničia. Áno, treba robiť navyše KO, treba ísť na okresný úrad a vypisovať žiadosť, avšak nie je to nič zložité a bežný človek s tým nemôže mať problém. Ak teda niekto plánuje kúpu auta na Slovensku, argumenty pre by som asi videl skôr v iných sférach. Napríklad možnosť získať informácie od predajcu, ktorý auto predal ako nové (sme na Slovensku, známosti sa dajú zohnať všade), prípadne kratšiu vzdialenosť na kúpu a teda rýchlejší celý proces.

A čo raritnejšie kúsky?

Opačný trend ceny áut, teda v zahraničí drahšie, u nás lacnejšie, vidím pri zaujímavejších a raritnejších autách. Slovenský trh je skutočne malý. Preto je výber z málo vídaných áut veľmi skromný, samotní kupujúci sú však ochotní za auto priplatiť a kúpiť dobrý stav. Nemajú problém vyberať auto pol roka alebo rok, prejsť tisíce km alebo obhliadnuť desiatky áut. Bežného kupujúceho by to omrzelo a chcel by mať kúpené prvé auto, čo uvidí, znalec si však počká na to, čo presne hľadá. A preto radšej zamieri do cudziny. O autá na Slovensku tak nie je taký záujem a predajcovia musia ísť s cenou dole. Naopak, v zahraničí je trh veľký, napríklad už spomínané Nemecko je prvou zastávkou pre mnoho národov, ktoré takto „skupujú“ zaujímavé autá. Automaticky tak hľadajú auto v zahraničí, a tak je o tieto autá väčší záujem, čo môže cenu „vyskrutkovať“ vyššie. Toto je však len moja teória, máte na podobnú problematiku iný názor? Vyjadrite sa do diskusie.