Ochrana dospelých

Pri ochrane dospelých získalo Aygo X len 73 percent bodov, čo bol prvý dôvod odobratia jednej hviezdičky zo strany Euro NCAP (minimum na 5 je 80 %). To je v porovnaní s minulým záverom strata 5 percent bodov, dôvodom je však sprísnenie hodnotenia a nie nutne horšie výsledky.

Kým v roku 2022 predviedla malá Toyota pri čelnom náraze do vozíka s čiastočným prekrytím a deformovateľnou bariérou len slabú ochranu hrudníka vodiča, tentokrát to bol o niečo lepší hraničný výsledok. Zvýšilo sa však riziko zranenia spodnej časti pravej nohy vodiča (viz. grafika).

Euro NCAP konštatuje, že Aygo X nemá žiadne systémy na zmiernenie kontaktu hláv medzi cestujúcimi na predných sedadlách pri bočnom náraze, navyše odhodenie vodiča na opačnú stranu bolo príliš intenzívne, takže Toyota dostala v tomto smere hodnotenie „nedostatočná ochrana“.

Komisári naopak vyzdvihujú veľmi dobrú ochranu pri oboch typoch bočných nárazov zo strany vodiča, a to vrátane (na konštrukciu mimoriadne náročného) kontaktu so stĺpom.

Ochrana detí

Opäť prepad získaného počtu bodov, tentokrát dokonca zo 78 na 72 percent bodov, hlavne ale jeden výsledok, ktorý pre Aygo X nie je dobrou vizitkou.

Už pri čelnom náraze snímače na krku figuríny imitujúcej 10-ročné dieťa zaznamenali zvýšené hodnoty preťaženia v oblasti krku, výsledok ale skončil v relatívne rozumnom hraničnom pásme.

Podstatne horšie dopadol malý crossover pri bočnom náraze. Komisári totiž odhalili kontakt hlavy figuríny s interiérovými panelmi, za čo si automaticky vyslúžil najhoršie možné hodnotenie.

Ochrana chodcov

Znie to asi trochu paradoxne, ale podľa bodového zisku sa dá povedať, že Aygo X lepšie ochráni najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky, ako sú chodci či cyklisti, než vlastnú posádku. V týchto testoch totiž auto získalo 83 percent bodov.

Pochopiteľne je to nezmysel – v prípade zrážky malej Toyoty s človekom by ste určite nechceli byť na mieste chodca, navyše japonskému crossoveru nie je možné uprieť schopnosť poskytnúť posádke stabilnú a pevnú karosériu, ktorá bez problémov odolala všetkým nástrahám Euro NCAP.

V každom prípade konštruktéri mysleli aj na to, že sa Aygo X bude pohybovať hlavne v mestách a pri prípadnom kontakte s chodcami či cyklistami môžete prednú časť vozidla považovať za dostatočne poddajnú, aby pre nich nepredstavovala rizikovú oblasť. S prednými stĺpikmi a okrajmi čelného okna to bude pochopiteľne horšie.

Asistenčné systémy

Aygo X je hlavne mestské mini, takže zisk len 68 percent bodov mu v zásade nevyčítame. Podstatné je, aby tieto autá boli v prvom rade cenovo dostupné, čo množstvo povinných asistenčných systémov značne komplikuje.

Euro NCAP to vidí inak, preto Toyote vyčíta napríklad len nepriame monitorovanie vodiča, ktoré odhalí únavu, ale už nesleduje jeho pozornosť. Podobne sa mu nepáči, že obmedzovač rýchlosti v Aygo X nekontroluje tempo s dostatočnou presnosťou, ktorú konzorcium vyžaduje.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 8 obrázkov

zdroj: Euro NCAP