BMW „koketovalo“ s vodíkovým pohonom už pred 25 rokmi. Najprv to boli sedmičky generácie E38, konkrétne verzie 750 hL, ktoré ale vodík spaľovali priamo dvanásťvalcovom motore. To nebolo príliš efektívne, aj keď emisne čisté. Neskôr firma prešla na palivové články.

Know how dodala Toyota

Prvú generáciu dodala kompletne Toyota, ktorá s nimi mala viac skúseností. Stalo sa tak v roku 2014 v rámci modelu 535iA. Druhá generácia debutovala v iX5 Hydrogen, ktorá je stále aktuálna. Avšak až tretie vydanie, ktoré BMW plánuje predstaviť v roku 2028, má byť primárne z dielní nemeckej automobily, konkrétne systém palivových článkov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Čo o tejto technike vieme dnes? Má mať kompaktnejšie rozmery, konštruktérom sa ich podarilo zmenšiť až o 25 %. BMW hovorí tiež o vysokom stupeni integrácie, teda že nové palivové články bude možné zabudovať do mnohých budúcich modelov. A vďaka optimalizovácii sú nové články tiež účinnejšie. Produkcia by sa mala rozbehnúť v roku 2028 v továrni v rakúskom meste Steyr. Výroba kľúčových komponentov by však mala odštartovať skôr, v máji 2026 v továrni Landshut.

Okrem batériových áut a modelov so spaľovacími motormi je preto isté, že BMW v budúcnosti ponúkne aj vodíkový pohon, aj keď podobne ako Toyota či iné značky bude musieť bojovať s nedostatočnou infraštruktúrou.

zdroj: BMW