Taliansky minister pre ekologickú transformáciu Roberto Cingolani, ktorý má v agende prechod na takzvanú trvalo udržateľnú mobilitu, začal vyjednávať s úradníkmi EÚ o možnej výnimke zo zákazu predaja spaľovacích motorov pre vybraných malosériových výrobcov.

Napriek tomu, že sa niektoré dotknuté značky, napríklad Ferrari či Lamborghini, na postupný prechod k elektrickým autám pripravujú, tvrdý zákaz predaja spaľovacích motorov by nemuseli ustáť. Taliani preto žiadajú výnimku, ktorá by odsunula chystaný zákaz z roku 2035 na neskorší dátum.

Porsche nesúhlasí

Aj keď by si jeden mohol myslieť, že v niektorých veciach budú automobilky jednotné, zjavne to tak nie je. Prečo? Šéf Porsche Oliver Blume nedávno pre agentúru Bloomberg povedal, že udelením takejto výnimky by podľa neho EÚ spravila chybu.

Aj keď Porsche vyvíja syntetický benzín, ktorý by spaľovacím motorom pomohol ostať na trhu o niečo dlhšie, šéf nemeckej firmy paradoxne tvrdí, že elektrické autá budú lepšie a „v ďalšej dekáde budú neporaziteľné“. Dekarbonizácia je podľa neho globálnou otázkou a každý musí prispieť svojou časťou.

Ešte pikantnejšie na tom je, že si Blume kopol nielen do hlavného rivala z Modeny, ale tiež do automobilky Lamborghini, ktorá je s Porsche súčasťou jedného koncernu.

Čo bude s talianskymi výrobcami, je nateraz nejasné. Rovnako ako závery rokovania s EÚ. Ferrari a Lamborghini však už začalo s prípravami. Lambo dokonca plánuje rozšíriť svoje portfólio o hybridnú verziu každého modelu, ktorý ponúka, a to už do roku 2024, pričom prvý elektromobil s býkom na kapote by mal prísť na trh niekedy po roku 2025.

Také Pagani však momentálne stojí nad priepasťou, pretože zákaz predaja spaľovacích motorov ho môže položiť na kolená. Napriek tomu, že ročne predáva autá v jednotkách kusov a aj tie sa dostanú na cesty len výnimočne. Našťastie rok 2035 je ešte pomerne ďaleko a stále sa toho môže veľa zmeniť. Otázkou akurát je, či skutočne zvíťazí zdravý rozum.

Zdroj: bloomberg.com