Návrh Európskej Komisie je zakázať evidenciu nových mestských autobusov s akýmikoľvek výfukovými plynmi od roku 2030 a predkladajú návrh na dočasnú výnimku pre autobusy na biometán do roku 2035, no s dôraznými požiadavkami.

Zástanci návrhu Európskej Komisie sú za to, aby sa od roku 2030 povolila evidencia iba nových mestských autobusov bez emisií a predkladajú návrh na dočasnú výnimku (až do roku 2035) pre mestské autobusy na biometán za prísnych okolností. Spravodajca Bas Eickhout (Zelení/EFA, NL) povedal: „Zmena na nákladné vozidlá a autobusy bez emisií nie je len zásadná pre dosiahnutie našich klimatických cieľov, ale aj kľúčová pre čistejšiu atmosféru v našich mestách. Zavádzame jasnosť pre jedno z kľúčových priemyselných odvetví v Európe a poskytujeme jasný impulz pre investície do elektrifikácie a vodíka. Opierame sa o návrh Komisie rozšírením jeho platnosti a upravením niektorých cieľov a referenčných hodnôt tak, aby sme sa prispôsobili realite, keďže premena prebieha rýchlejšie, než sa predpokladalo.“

Parlament je momentálne pripravený zahájiť diskusie s vládnymi inštitúciami EÚ o finálnej verzii legislatívy. Európska komisia 14. februára 2023 predstavila legislatívny plán na určenie limitov CO2 pre náročné komerčné vozidlá od roku 2030, aby pomohla dosiahnuť cieľ EÚ klimatickej neutrality do roku 2050 a zmenšiť závislosť na importovaných fosílnych palivách. Náročné komerčné vozidlá, ako napríklad nákladné autá, mestské a medzimestské autobusy, sú považované za zdroj viac ako 25 % emisií skleníkových plynov z pozemnej dopravy v EÚ a tvoria viac ako 6 % všetkých emisií skleníkových plynov v EÚ.
Slovenský Europoslanec Eugen Jurzyca má na vec triezvy a zásadne rozumnejší pohľad. Tvrdí, že vyradenie 10 % najstarších áut z ciest by bolo efektívnejšie ako plošne sprísňovanie emisných noriem, ktoré EK a EP navrhujú.

Zdroj: Euractiv.sk