30 rokov, prakticky od dôb skončenia studenej vojny, nenacvičovali Švajčiari pristávanie stíhačiek na diaľniciach. Teraz sa k tomu krajina vracia. Letectvo malo v júni cvičenie na diaľnici A1, na ktorom sa zúčastnilo osem lietadiel FA-18. Výsledkom bola diaľnica uzatvorená na 36 hodín v úseku medzi Avenches a Payerne v kantóne Vaud.

Z rýchlej cesty, po ktorej jazdia autá, sa stala pristávacia dráha. Švajčiarska televízia mala vojenské manévre vysielať naživo. Išlo o najkomplexnejšie cvičenie švajčiarskych vzdušných síl za posledné tri desaťročia.

Vojenskí historici hovoria o tejto udalosti ako o malom zlome v dejinách. Potreba bezpečnosti za posledné roky narastá a spolu s tým získava armáda aj kredit navyše v očiach verejnosti.

Staršie ročníky si vo Švajčiarsku na podobné letecké cvičenia stále pamätajú. V rokoch 1970 až 1991 letectvo desaťkrát uzatvorilo časti diaľničnej siete, aby vykonalo vzlety a pristátia s rôznymi typmi stíhačiek.

Ako vyzerá diaľničný úsek vo Švajčiarsku, kde môže pristáť stíhacie lietadlo:

- Rovné úseky diaľnic, typicky s dĺžkou aspoň 2 kilometre

- Ideálne bez rastlinnej vegetácie v strede diaľnic

- So spevnením po celej šírke, aby bol povrch čo najodolnejší

- Flexibilné konštrukcie namiesto klasických zvodidiel, najmä v strede cesty

Stíhačky na diaľnici? Stará myšlienka

Ako sa vôbec zrodil nápad využívať diaľnice či rýchlostné cesty na pristávanie vojenských stíhačiek? Na konci druhej svetovej vojny už boli letiská nacistov dávno zničené, a tak prerobili práve diaľnice na letiská. Po vojne si tú taktiku a možnosť osvojili ďalšie krajiny, okrem Švajčiarska aj Poľsko, Maďarsko, Švédsko a na dvoch miestach dokonca aj Slovensko. 

Keď sa v 60. rokoch rozbehla veľká výstavba diaľnic vo Švajčiarsku, armáda mala stále silný vplyv na vládu. Tak sa jej podarilo presadiť takú podobu diaľnic, ktorá vytvorila priestor pre pristátia stíhačiek. Cieľ bol jasný: Švajčiarsko malo v tom čase veľa bojových lietadiel – až 350 stíhačiek, no iba málo vhodných letísk. Prípadnému útočníkovi by stačilo zničiť ich vzletovo-pristávacie dráhy a krajina by sa nedokázala ubrániť zo vzduchu.

Núdzové letisko na diaľnici má aj Slovensko

Vedeli ste, že podobný úsek pripravený slúžiť ako núdzové letisko máme aj na Slovensku? Príkladom je úsek medzi mestami Piešťany a Nové Mesto nad Váhom pri obci Hrádok. Motoristi ten úsek poznajú ako viac než 2 km dlhú rovinku predelenú uprostred betónovými zátarasmi, nie klasickými zvodidlami. Hovorí sa, že aj na 4-prúdovke za mestom Prešov smer Kapušany je vedľa klasického letiska je možné pristávať klasickým vojenským lietadlám v prípade potreby...

Oslovili sme štát so žiadosťou o stanovisko ohľadom toho, s ktorými takýmito úsekmi sa u nás reálne počíta v prípade vojenskej potreby.

Zdroj a foto: NZZ.ch