Poďme sa najprv spolu pozrieť na suché čísla. V priebehu júla 2022 sa v európskej dvadsať-sedmičke predalo 866 038 nových automobilov. Rok predtým, teda v čase covid pasov, obmedzeného cestovania a značnej neistoty, ako dlho ešte pandemická situácia potrvá, našlo svojich majiteľov 966 453 nových vozidiel. Aj bez počítania je zrejmé, že sa záujem motoristov medziročne prepadol približne o desať percent.

Lepšie správy nemáme ani pri kumlovaných registráciách. O 1. januára do konca júla tohto roka sa v únii predalo 6 398 609 nových áut a to je pre zmenu medziročný prepad o 13 percent.

SUV a crossovery stále kraľujú

Ak vás zaujíma, o ktoré konkrétne vozidlá bol medzi motoristami najväčší záujem, čísla samozrejme máme. A zároveň pripomíname, aby ste nečakali žiadne z kontextu vytrhnuté bombastické výkriky typu „Musk poráža všetky európske značky“, pretože kamsi do prístavu práve dorazila loď s Teslami a prebehla hromadná registrácia.

Nič také sa nestalo a vcelku nudne pokračuje aj obrovský záujem o crossovery a SUV. Ich podiel na celkových predajoch predstavuje neuveriteľných 49,5 percenta.

SUV a crossovery sú stále na vrchole. Patrí k nim každé druhé nové predané auto v EÚ.

Aj preto vás asi neprekvapí, ak povieme, že s 18 938 registráciami si za júl pripísal európske víťazstvo Volkswagen T-Roc. Vo Wolfsburgu však veľa dôvodov na radosť nemajú. Ich niekdajší premiant – Golf – je až na ôsmej priečke a žiadneho iného zástupcu koncern v prvej desiatke už nemá.

T-Rocu v závese šliapu na päty hneď dve autá francúzskeho pôvodu. Druhé miesto drží dlhodobo mimoriadne úspešná Dacia Sandero (patriaca pod Renault) a tretiu priečku s veľmi podobným počtom registrácií okupuje Peugeot 208. Koncern Stellantis má navyše v prvej desiatke ešte Fiat 500 a Opel Corsa, naopak aliancia Renault-Nissan-Mitsubishi boduje už len ďalšou Daciou, presnejšie povedané Dusterom na piatej priečke. Dvoch zástupcov pretlačili až hore Kórejci a jedno miesto patrí Japonsku.

Desiatka najpredávanejších modelov za júl 2022 v EÚ

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 10 obrázkov

1. VW T-Roc (18 938)

2. Dacia Sandero (16 632)

3. Peugeot 208 (16 317)

4. Toyota Yaris (14 923)

5. Dacia Duster (14 920)

6. Fiat 500 (14 859)

7. Hyundai Tucson (14 399)

8. VW Golf (14 374)

9. Opel Corsa (13 992)

10. Kia Sportage (12 698)

Plug-in hybridy padajú, stúpa záujem o elektromobily

Zdá sa, že dobíjacie hybridy to majú definitívne spočítané. Kvôli nezmyselnej metodike merania ich prevádzkovej efektivity, a tým pádom aj od reality odtrhnutej papierovej spotrebe sa totiž ocitli v nemilosti Bruselu, čo sa začalo na národných úrovniach prejavovať v obmedzovaní dotácií práve pre tento typ pohonu.

Medziročne sa ich predaje kvôli vyššie uvedenému prepadli až o 22 percent, v celkových číslach však stále niečo znamenajú. V júli si našlo nových majiteľov 157 614 kusov PHEV, pričom prvú päťku obsadila Kia Sportage (2703 ks), Hyundai Tucson (2492 ks), Volvo XC40 (2301 ks), BMW radu 3 (2192 ks) a Ford Kuga (1880 ks).

Naopak podiel elektromobilov v celkovom predaji nových automobilov stúpol. Medziročne zo 7,8 na 10,4 percenta, takže v júli 2022 sa predajcom podarilo zákazníkom doručiť 90 139 batériových áut.

Najväčší nárast v absolútnych číslach JATO zaznamenalo v Nemecku a Francúzsku, teda v krajinách, ktoré elektrickú mobilitu buď mohutne dotujú z peňazí ostatných motoristov, alebo ju zároveň podporujú penalizovaním či dodatočným zdanením bežných vozidiel so spaľovacími motormi.

Typickým príkladom je Nórsko, kde elektromobily v júli tvorili až 70 percent všetkých registrácií, je nutné ale dodať dve veci. Tých sedemdesiat percent predstavuje len 5123 vozidiel a navyše v porovnaní s júlom 2021 spadli predaje týchto áut medziročne o viac ako 23 percent, čím nadviazali na už dlhšiu dobu klesajúci trend. Len pre zaujímavosť, predaje PHEV v Nórsku zleteli dokonca o 69 percent.

Vysoký podiel majú elektromobily za júl tiež v ďalších bohatých štátoch, ktoré majú na to, aby si mohli dovoliť prelievať peniaze od ostatných motoristov a ďalších občanov len do jednej formy dopravy. Vo Švédsku to bolo 26,2 %, v Holandsku 22,7 %, Dánsku 19,4 %, Rakúsku 15,0 %, zatiaľ čo v Nemecku mali batériové autá podiel 13,9 percenta a vo Francúzsku 11,8 percenta.

To by na prvý pohľad mohlo vyzerať, že elektromobily v Európe konečne zahájili víťaznú cestu, opak je ale pravdou. Stačí sa totiž pozrieť, ako vyzerajú ich registrácie v krajinách, ktoré si rozdávanie zo spoločného dovoliť nemôžu. Slovinsko – 3,5 %, Taliansko – 3,3 %, Estónsko a Chorvátsko svorne 3,2 %. Španielsko – 2,8 %, Česká republika s Poľskom identických 2,3 % a také Grécko len 1,9 %. A kde je Slovensko? S podielom registrácií len 1,6 percenta v podstate na chvoste tabuľky.

Aby sme mali júlový prierez kompletný, pridávame i zoznam desiatich najpredávanejších elektromobilov v rámci EÚ. Žiadnu Teslu v ňom nehľadajte.

Desiatka najpredávanejších elektromobilov za júl 2022 v EÚ

1. Fiat 500e (4999)

2. VW ID. 4 (4551)

3. Škoda Enyaq (4530)

4. VW ID. 3 (3664)

5. Renault Megane (3520)

6. Peugeot 208 (3412)

7. Hyundai Kona (3383)

8. Dacia Spring (3004)

9. Cupra Born (2986)

10. Hyundai Ioniq 5 (2854)