Televízny program TopGear má v automobilovom svete možno už väčšiu váhu, ako by ste mysleli. Keď deväťnástu sériu programu začali hneď najväčším kladivom aké mali, testom Pagani Huayra, vyvolali tým najmä v médiach otázniky. Prečo?? Pagani Huayra prekonala čas doposiaľ najrýchlejšieho auta na okruhu v Dunsfolde o takmer dve sekundy. A tým nebolo nič iné než ultra ľahký a ultra výkonný Ariel Atom 500. Držal rekord okruhu 1:15:10 a bol o viac než sekundu rýchlejší ako McLaren MP4-12C či Lambo Aventador. Prišlo Pagani, a milý Ariel dalo dole s časom 1:13:80! Niektorým to ale nedalo spať, a tak sa po internete rozhorela diskusia, ako je to možné?

Huayra má síce 539 kW (730 k) a iba 1350 kilogramov, byť ale na okruhu rýchlejší než hromada zbesnených lešenárskych trubiek s motorom z Hondy? Tak sa začalo pátrať, čo je za tým rýchlym časom. Vložili sa do toho najmä fórum Teamspeed a server Jalopnik, ktorí analyzovali fotky z nakrúcania. Zistili, že Huayra nebola obutá v pneumatikách, ktoré sú pre ňu štandardom. A to sa nezlučuje s pravidlami TopGearu, ktoré jasne hovoria o tom, že sa počíta iba čas auta, ktoré môže v rovnakom stave odísť po vlastnej osi na bežné komunikácie. Teamspeed ukázal prstom na pneumatiky na ktorých Stig zajazdil rekordný čas. Tie mali byť ručne rezané slicky zo Zondy R s rozmermi 265/645 19 a 325/705 20, zatiaľ čo štandardné pneu pre Huayru sú Pirelli PZero Corsa 255/35 ZR-19 a 335/30 ZR-20. Takže buď Pagani, alebo Pirelli vymenilo pred ostrou jazdou pneumatiky.

Pagani sa po otázkach ako to celé bolo začalo brániť tým, že Huayru obuli do pneumatík Trofeo a ktoré sú použiteľné v cestnej premávke. Ak neprší. Odvodené sú od slickov zo Zondy R a prirovnávajú ich k Michelin Pilot Sport. Vtip je v tom, že sú to slicky, ručne ich však prerezali aby vyzerali ako obyčajné pneumatiky. Teamspeed na to prišiel na základe fotografií, na ktorých vidieť značku na rovnakom mieste, ako sa používa na pretekárskych slickoch Pirelli. Taká je asi aj pravda a tak to i ostane. Automobilka Pagani sa dnes vyjadrila, že pneumatiky Trofeo sú homologizované pre bežnú premávku, takže pri meranom kole v relácii TopGear nepodvádzali. To by mohol byť precedens pre ďaľšie automobilky, ktoré si budujú prestíž práve takýmito aktivitami. Veď zlé jazyky hovoria, že McLaren MP4-12C bol najviac testovaný práve na TopGearackom okruhu, pretože chceli prvé miesto na tabuli. Ako to bolo s Pagani, sa možno už nedozvieme. Každopádne pravidlá sú tu pre všetkých a treba ich dodržiavať. I v tak bezvýznamnej, ale populárnej záležitosti ako rýchle kolo v TopGeare...

Toto sú inkriminované pneumatiky Pirelli