Rady na dlhé cesty sú pre vodičov nových aj starých áut

Súhlasím, že existuje percento motoristov, ktorí majú autá nové, vo vynikajúcom stave, po pravidelnom servise, jednoducho kedykoľvek doň sadnú a pokojne sa odvezú na druhú stranu Európy. Avšak aj tí si môžu so sebou pribaliť pár užitočných vecí, ktoré im dlhšiu cestu môžu spríjemniť.

Najprv tí, ktorí jazdia doslova „okolo komína“?

Takým odporúčam komplexnejšiu jarnú previerku auta. Okrem návštevy servisu má pár tipov, ktoré si môžu majitelia skontrolovať doma. V prvom rade pohľad do servisnej knižky alebo plánu kedy bol naposledy menený motorový olej, brzdová či chladiaca kvapalina. Motorový olej netreba viackrát spomínať, jeho úlohu v motore pozná každý a snád vie, prečo ho treba meniť v pravidelných intervaloch. Špeciálne v autách, ktoré často robia krátke trasy olej starne skôr. Nie vyždy je riadne prehriaty, častý zohrievaním a chladnutím naberá viac vlhkosť z ovzdušia a tým starne skôr. Navyše, ak po dlhej dobe plánujete dlhšiu cestu, napríklad 1 500 km výlet ta a späť na dovču a do konca intervalu výmeny oleja ostáva menej než 2000 km, zvážte jeho výmenu skôr, teda pred veľkou cestou.

Interval je totiž nastavený na bezpečné maximum, ktoré by sa nemalo veľmi prekračovať. Ak neviete aký, koľko litrov, pomôžu na predajniach AutoKelly. A čo chladiaca zmes? Pamätáte, kedy ste ju naposledy menili? Nikdy? Väčšina výrobcov vozidiel zvyčajne nemá výmenný interval a vždy napíše niečo o doživotnej náplni. Pár z nich sa však k tomu stavia príkladne a odporúča ju meniť väčšinou podľa rokov.

Ak vám zostáva do výmeny oleja len o pár km viac, ako je dlhá vaša naplánovaná cesta, radšej ho vymeňte ešte pred ňou.

Nepodceňujte výmenu chladiacej kvapaliny

Dnes je takým zaužívaným pravidlom 3 až 5 rokov. Napíšu vám to aj výrobcovia samotnej chladiacej zmesi. Ak sa tak chystáte v lete na slnečný a horúci juh Európy, kde nie je núdza o 40 °C, je to práve chladiaca zmes, ktorá plní veľmi dôležitú funkciu chladenia motora. Rovnako je to aj zimnom období a výlety do severských štátov. Protimrazová funkcia pomáha motoru fungovať aj vo veľmi chladných odľahlých oblastiach.

Netreba zabúdať ani na výmenu chladiacej kvapaliny, najneskôr po 5 rokoch by mal motor dostať novú.

A čo brzdová kvapalina?

Jej dôležitosť asi nemusím popisovať, výmenný interval sú spravidla 2 až 3 roky. Na túto tému sa už napísali desiatky článkov, ja by som menil podľa štýlu jazdy. Ak často využívate brzdový systém, jazdíte cez horské prechody či ťaháte prípojné vozidlo, meňte ju po 2 rokoch. V opačnom prípade neurobíte chybu, ak vám ju budú meniť po 3 rokoch, čo už dnes dokonca niektoré automobilky majú v servisnom pláne. Ak sa chystáte na prekonávanie alpských priesmykov a viete, že o 2 či 3 mesiace by ste mali meniť brzdovú kvapalinu, radšej si ten interval skráťte a objednajte sa na túto procedúru do servisu ešte pred cestou.

Ďalšou dobrou radou, čo si ešte pred cestou skontrolovať (okrem tých úplne najzákladnejších, ako sú funkčné svetlá či povinná výbava s lekárničkou alebo výstražným trojuholníkom) je akumulátor. Ak sa vám zdá, že už štart nie je taký, aký bol v minulosti, skúste si ho premerať jednoduchým záťažovým testerom, či preveriť multimetrom funkciu dobíjania. V prípade, že sa hodnota nabíjacieho napätia blíži k hodnotám okolo 13,5 V a správne sú hodnoty od 14 do 14,5 V (pozor, neplatí v prípade moderných áut s inteligentným nabíjaním, to si treba zistiť), treba si overiť už detailnejšie, či alternátor a jeho súčasti „nemelú z posledného“.

Ak zistíte, že váš akumulátor už patrí do zberných surovín, treba skočiť napríklad do AutoKelly, kde vám s výberom nového radi pomôžu. Môžete im nechať aj váš starý, za ktorý vám podľa veľkosti vrátia časť peňazí a následne ho ekologicky zlikvidujú.

Štartovacie káble sú istota

Nie je to nič príjemné, ak vám kontrolka nabíjania zasvieti 1 500 km od domova. Jednoduchšie a určite aj lacnejšie je nechať si alternátor buď zgenerálkovať, alebo rovno kúpiť repasovaný kúsok. V prípade, že chcete mať úplnú istotu, odporúčam prikúpiť aj štartovacie káble či rovno booster, ktorý vám pomôže v odľahlej divočine bez živej bytosti široko ďaleko. Medzi ďalšie pomôcky, obzvlášť teraz v zime, ktoré vám odporučím, bude deka. Či už obyčajná z domu, alebo vyhrievacia so zásuvkou na 12 V sieť do auta, ani s jednou neurobíte chybu. 

Štartovacie káble nezaberú v kufri veľa miesta, avšak vedia výrazne pomôcť.

Pripravujete auto špeciálne pred dlhšou cestou? Napíšte do diskusie.