Kedysi sa motoristi delili na tých, čo v zime štartovali bez väčších starostí (mali benzínové auto) a tých, čo so štartom bojovali pravidelne, obvykle so starým dieselom s množstvom problémov. To však už dnes neplatí. Moderné autá majú pomerne veľký odber elektrickej energie, priamovstrekové benzínové motory sú na štart náročnejšie, ako tie staršie a tak aj s takýmto vozidlom môžete mať problém v zime naštartovať.

Sám mám v živej pamäti, ako som sa trápil s benzínovou Octaviou 1.5 TSI, zatiaľ čo starý Nissan Almera s motorom 1.5, nepriamym vstrekovaním a minimom elektroniky naskočil v mraze aj s prakticky „mŕtvou“ batériou na prvé otočenie (na druhé by to už asi nedal).

Čím začať?

Takže ako sa vyvarovať situácie, že vám auto na lyžovačke odmietne po týždni státia naštartovať? Najprv by som skúsil zmerať akumulátor a tiež alternátor, či si svoju prácu robí tak, ako má. Na to by vám mohol poslúžiť aj veľmi jednoduchý tester autobatérií a alternátorov (keď máte doma multimeter, otestovať alternátor zvládnete aj ním).

Jednoduchý tester môže už v predstihu zistiť, či vám nebude dobre dobíjať alternátor alebo je batéria vhodná na nabitie.

Samozrejme, na to najzákladnejšie preverenie to síce stačí, ale takýto test určite nenahradí poriadny prístroj so záťažovou skúškou (keďže batéria sa síce môže tváriť v poriadku, ale v záťaži pri štarte si už neškrtne). Kto by si nebol istý jednoduchým testerom, nech rovno preskočí ďalej.

Ak máte doma nabíjačku, používajte ju

Paradoxom dnešnej doby je, že zatiaľ čo autá majú viac elektroniky a batériu častejšie „vyčerpávajú“ aj krátkodobým státím, tak je stále menej majiteľov, ktorí by mali doma nejakú nabíjačku batérií. Ak totiž chcete predĺžiť život svojmu akumulátoru, nie je nič jednoduchšie, ako ho raz za čas preventívne nabiť.

Nabiť batériu raz pred zimou a raz po nej je to najmenej, čo môžete pre jej životnosť spraviť.

Súčasné autá totiž síce využívajú odolnejšie AGM batérie, na druhej strane ale majú inteligentný manažment, ktorý sa snaží nabíjať zdroj energie v aute len v určitých situáciách. Akumulátor tak ponechá pokojne dlhodobo na hranici vybitia, len aby malo auto o 0,01 l/100 km lepšiu spotrebu.

Moderné autonabíjačky už majú aj funkciu udržiavania napätia, teda môžete ich nechať pripojené aj vtedy, ak s autom dlhšie nejazdíte, napríklad pri víkendových modeloch.

Lepšie je mať doma nejakú nabíjačku a aspoň pred zimou a po zime batériu nabiť. To sú samozrejme veci, ktoré sa oplatí mať doma a používať ich preventívne. Čo ale robiť v prípade, ak už niekam idete, batériu máte nabitú, ale aj tak si chcete byť 100-% istí, že bez problémov vrátite? Mnoho motoristov so sebou vozí štartovacie káble. Je pravda, že na motorke vám zaberú zbytočne veľa miesta, v kufri aute si ich (v nejakej priehradke) ani nevšimnete.

Štartovacie káble pripájajte v motorovom priestore na vyhradené svorky, priamo na autobatériu sa to neodporúča.

Rôznym hrúbkam káblov alebo „nepodarkom“, s ktorými nenaštartujete ani babetu, sa v tomto článku venovať nebudeme. Osobne sa riadim heslom, že je vyždy lepšie vybrať hrubšie káble, než aké stačia na naštartovanie môjho auta. Možno sa v budúcnosti k porovnaniu rôznych produktov ešte dostaneme, to je však na iný článok.

Štartovacie káble pripájajte najprv na plusové a až potom na mínusové svorky.

Pokiaľ ide o použitie štartovacích káblom, pamätajte na to, v akom poradí by sa mali pripájať. Vždy zapojte najprv plusové konektory (obvykle červené), najprv na „vybité“ a potom na štartovacie auto. Nasledujú mínusové káble (obvykle čierne), opačne ako tie plusové. Teda najskôr na štartovacie a potom na štartované auto. Kde presne máte prikladať svorky, to nájdete v príručke každého vozidla, ideálne je využívať body v motorovom priestore, naopak samotnej batérii sa vyhýbajte. Následne naštartujte auto, ktoré funguje ako booster a až potom sa snažte „nakopnúť“ druhé vozidlo s vybitým akumulátorom. Ideálne zvýšte tiež otáčky na štartovacom aute. Ak sa vám to podarí, káble odpájajte v opačnom poradí, ako ste ich prikladali.

Booster využijete aj v iných situáciách

Pochopiteľne nie vždy máte k dispozícii druhé auto, respektíve nie každý je ochotný zastaviť a pomôcť. Ak ste odkázaný len na seba, môžem vám pomôcť štartovací booster. Ide o zdroj energie, ktorý si nabijete doma z bežnej 230-V siete a ten vám pomôže so štartom. Funguje to veľmi jednoducho, len pripojíte káble k plusovému a mínusovému konektoru (opäť je to lepšie v motorovom priestore, ako priamo na batériu) a skúsite štartovať. Ak máte zdroj s dostatočným štartovacím prúdom, dokážete naštartovať aj s takýmto pomocníkom.

Booster vám pomôže aj vtedy, keď nie je na blízku nikto iný.

Jeho výhoda je, že je väčšinou kombinovaný s rôznymi adaptérmi a umožňuje vám v prípade núdze nabiť aj váš mobil, počítač alebo iné elektrické spotrebiče. Nemusíte ho tak voziť len v aute, ale využijete ho aj pri kempovaní či pod stanom v lese.

Booster vám pomôže aj vtedy, ak si chcete len nabiť telefón či dopozerať film na počítači.

Ak ste to dočítali až sem a máte pocit, že vaša batéria je predsa len súca na výmenu, pozrite si stránky AutoKelly s ich vyhľadávačom. Prípadne sa môžete zastaviť na ktorejkoľvek pobočke, kde vám poradia. Ak totiž prinesiete aj starý akumulátor, na pobočke vám odpočítajú sumu z ceny novej batérie (podľa kapacity). Nemusíte vďaka tomu premýšľať, kde ekologicky zlikvidujete starý akumulátor, prípadne sa s ním nemusíte „ťahať“ do najbližšej zberne druhotných surovín (kde ich väčšinou vykupujú).