Skúsil som začať so samotným leštením skla. Voči lakovaným častiam karosérie má sklo v tomto smere nevýhodu. Je totiž násobne tvrdšie a preto je aj možnosť leštenia o dosť náročnejšia, ba až prakticky v niektorých prípadoch nemožná. Lenže keď po niekoľkých rokoch pozeráte do bočných skiel, určite v nich vidíte jemné škrabance spôsobené špinou na tesneniach, o ktoré sa sklo pri spúšťaní dole a hore brúsi.
Čiže prvý predpoklad, aby ste nemali poškriabané sklá, je auto pravidelne umývať. Ale o tom sa píše už dlho. Čo ak teda vaše sklo má nejaké škrabance? Dá sa s tým niečo robiť aj v domácich podmienkach? Ja som sa o to pokúsil na mojom prípade. Za adepta som si vybral bočné sklo z vodičových dverí, ktoré malo vcelku výrazné, ale aj jemnejšie škrabance.
Adept na leštenie má veľmi dobré škrabance, základ je slušný.
V ponuke Auto Kelly majú na výber viac produktov, ja som sa rozhodol vyskúšať 2 rozdielne. Prvým je sada od Quixx určená na leštenie skiel ručnou technikou. No a druhá možnosť je už trocha náročnejšia, ale mala by byť aj vo výsledku lepšia. Tou je leštenie pomocou špeciálnej pasty na sklo a padu s leštičkou.
Sklo si treba priadne vyčistiť.
Začal som najprv sadou od Quixx. V priloženom balení máte všetko, čo na prácu potrebujete. Je tam návod, drevená špachtlička, ktorou budete na dané miesto tlačiť, brúsny a leštiaci papier a samozrejme 2 dózy, jedna s brúsnou a druhá s leštiacou pastou. Ako teda na to?
V balení sú 2 tuby, špachtla, brúsny aj leštiaci papier.
Najprv si treba sklo poriadne vyčistiť. Ja som okrem vody použil aj prípravok od AutoFinesse určený na sklá. Okrem toho som s ním zvládol aj vyčistiť pozostatky po lepidle z fólie z iného skla, s ktorým som sa trápil už dávnejšie. Kto tak dával dole fólie a zostali mu na skle zostatky lepidla, určite mi dá za pravdu, že to bežným produktom dole nejde tak ľahko. Tu sa AutoFinesse osvedčil.
Naľavo očistená plocha zbavená zvyškov lepidla pomocou produktu AutoFinesse, vpravo plocha pred čistením.
Treba tlačiť, ale s citom
Potom, čo som dané miesto vyčistil, prelepil som ho na ukážku na dve časti. Na spodnú som začal aplikovať produkt od Quixxu, vrchnú budem skúšať leštiť. V prvom prípade som na drevenú špachtličku navliekol priloženú časť brúsneho papiera, na sklo naniesol z prvej dózy trocha produktu na leštenie a začal tlačiť. V návode sa píše o 3 minútach, prípadne treba celý proces opakovať. Ja som tlačil dosť silno (sklo je tvrdý materiál), ale nepreháňajte to. Ak by bolo niekde oslabené, môže prasknúť.
Z tuby treba opatrno naniesť len trocha produktu, i tak ho tam veľa nie je.
No a v druhom kroku som po zotretí pasty opäť vymenil brúsny za leštiaci papier na drevenú špachtličku, naniesol produkt z druhej dózy a začal dolešťovať. Výsledok? Prakticky žiadna zmena. Neočakával som, žeby zmizol ten veľký škrabanec, ale aspoň tie menšie mohli. Z môjho pohľadu to nefungovalo skoro vôbec.
Dolešťovanie pomocou čírej tekutiny.
Výsledok neoslnil, aj malé škrabance zostali.
Pomôže leštička?
Tak som naštartoval leštičku a poď ho skúšať sklo vyleštiť. Na to potrebujem špeciálnu pastu a špeciálny pad. Ten treba najprv trocha navlhčiť, celý proces by sa nemal diať za sucha. Následne som na pad naniesol leštiacu pastu, trocha aj na samotné sklo, nastavil rýchlosť okolo 400 ot./min. a začal leštiť. Opäť prizvukujem, že treba robiť opatrne, keďže sklo je síce tvrdé na povrchu, ale ľahko praskne, keď ho lokálne prehrejete. Treba stále povrch vlhčiť vodou.
S leštičkou treba narábať opatrne a mať povrch vždy vlhký.
Po asi 3 až 4 minútach som doleštil tento malý kúsok, strhol dole pásku a naozaj som veľmi jemné škrabance prestával vidieť. Ten hrubý na fotke už nerozleští nikto, je jednoducho príliš hlboký. Keď by som sa s celým sklom „hral“ aj viac ako hodinu, možno by zmizli všetky jemné škrabance. Treba si však uvedomiť, že táto práca je ťažšia, ako leštenie karosérie a výsledok je taktiež neistý (pri karosérii je takmer vždy vidieť okamžitý výsledok v podobe pekného laku bez menších škrabancov).
Časť leštená produktom Quixx, viditeľné aj drobné škrabance.
Časť vyleštená leštičkou, jemné škrabance sa podarilo eliminovať.
Oprava čelné skla v domácich podmienkach?
Ešte som mal ale v zálohe jeden produkt a tým bol Quixx na opravu čelného skla. Ako som písal, počas zimy nám na čelnom skle vznikne možno nie jeden, ale aj viac malých kráterov, ktoré môžu vadiť vo výhľade. Ak sa nerozširujú, dali by sa zaceliť. Ja som sa o to pokúsil pri jednom z 3, ktoré mám na čelnom skle (ten najčerstvejší).
Malá ďobka na čelnom skle vie znepríjemniť deň.
Ako na to? Najprv treba produkt, ktorý vyzerá ako malý dron nalepiť presne nad postihnuté miesto, aby stred smeroval do stredu ďobky. Potom som stredový nádstavec na živicu zaskrutkoval tak, aby spodná časť doliehala na sklo. Nalial som dnu pár kvapiek živice a dotlačil druhým nadstavcom. Chvíľku som to nechal pôsobiť, odskrutkoval a z vnútornej strany pozrel, či je ešte ďobka viditeľná. Keďže bola, tak som opäť nalial trocha živice a proces opakoval.
"Dron" treba umiestniť tak, aby stred bol presne nad puklinou.
Pozorne si prečítajte návod
Celý návod je trocha zdĺhavejší a nebudem vám ho tu popisovať, treba sa jednoducho riadiť pokynmi výrobcu. Keď som celý ten „dron“ dal dole zo skla, odporúča sa ešte nakvapkať do miesta živicu, ak zostali nejaké čiary od puknutia. Následne som prekryl miesto priloženou fóliou a vytlačil auto z garáže na slnko. Schnutie živice treba nechať na slnečné žiarenie. Ale pozor, celý proces predtým treba robiť v chládku! Po približne 15 minútach som dal dole fóliu a zvyšky živice som zoškrabal dole priloženou žiletkou.
Po naliatí živice treba dotlačiť aplikátorom produkt a nechať schnúť.
Výsledok? Samotná ďobka nezmizla úplne, ale minimálne čiary od puknutia skla sa naozaj stratili. A teraz poďme k tomu, prečo to nebolo až tak úspešné. V návode sa nikde nepíše, ako dlho od vytvorenia kráteru je možné produkt použiť. Čo mám informácie od opravárov skiel, treba s tým okamžite prísť a na nič nečakať. V opačnom prípade sa do miesta dostane špina a už sa to nikdy nespraví na 100 %. AJ keď táto ďobka bola na mojom čelnom skle najčerstvejšia, mala už vyše rok. A aj keď je auto málo jazdené, doslova pár tisíc km za rok, toto mohol byť dôvod, prečo to nevyšlo na 100 %.
Finálne vytvrdnutie treba nechať na slnko, všetky kroky predtým ale musíte robiť v tieni či v garáži.
Druhým aspektom sú nanesené tekuté stierače. Aj keď som miesto predtým opäť vyčistil produktom od AutoFinesse, od dvoch opravárov čelných skiel mám informáciu, že akonáhle má auto aplikované tekuté stierače, takúto opravu odmietajú. Ani po niekoľkonásobnom vyčistení sa im jednoducho živica dobre nespojí s podkladom, akokeby tekuté stierače zostávali v póroch praskliny dlhodobo. Keďže ja som čelné sklo pár mesiacov dozadu umýval a znova aplikoval tekuté stierače, toto môže byť druhý dôvod, prečo to nevyšlo úplne dokonalo.
Ďobka zostala menšia a stratili sa čiary, teda puklinky smerujúce hore a dole.
Čo dodať na záver?
Proces leštenia skla je náročný a v domácich podmienkach málokedy vyjde podľa predstáv. Je to vidieť na službách detailingových štúdii, máloktoré takú službu ponúka. Jednoducho, je s tým veľa práce a aj so šikovným človekom je výsledok neistý. Oprava čelného skla v domácich podmienkach však môže vyjsť. Len treba myslieť na to spraviť ju čím skôr, ideálne do pár dní, nemať na skle nanesené medzitým tekuté stierače a samozrejme opravovať malý kráter do veľkosti 50 centovej mince.