Áno, môžete dať diel rovno prelakovať, ale vysvetľujte potom pri predaji, prečo majú dvere odlišný odtieň. Môžete sa tiež obrátiť na detailingové štúdio, ktorých sú dnes desiatky, ba až stovky v rôznej kvalite a určite vám budú odporúčať, že len ich služby sú najlepšie. Alebo máte poslednú možnosť (okrem tej, že necháte škrabance tak) a tou je oprava v domácich podmienkach. Existujú tisícky áut, ktorých cena by mohla atakovať zákrok takého detailingového štúdia, ale majitelia majú svoje auto radi a nechcú, aby vyzeralo zle. Práve pre takých je domáca oprava škrabancov ideálna a možno sa v nej nájdete aj vy. Ako na to?

Najprv som musel dvere poriadne umyť.

V AutoKelly majú niekoľko produktov, ktoré sú na toto určené. Ja som vybral paint repair od Quixx, pero s priesvitným lakom od Quixxu, sadu na odstránenie škrabancov od Quixxu a podobný produkt od Turtle Wax. Skúsil so však ešte jednu možnosť a tou je leštička laku, s ktorou by ste mali spraviť korekciu laku na celom aute.

Dobrovoľne si poškriabať dvere? Prečo nie

Ja mám svoje auto relatívne bez škrabancov, ak už nejaké sú, majú hlboké ryhy a teda bežné leštiace produkty na to nie sú vhodné. Lenže doma mi ležia dvere, ktoré som sa pre tento pokus rozhodol poškodiť, ak by niečo nevyšlo. Takže som zobral brúsny papier so zrnitosťou 500 a s miernym odporom som s ním prešiel celé dvere, presne tak, ako by sa vám to mohlo stať na parkovisku. Nehovorím, že mi to trhalo srdce, ale predsa len, poškodiť si dobrovoľne pekný lak nerobím každý deň.

Tak čo, dobrý škrabanec som nasimuloval?

Adepta na vyleštenie máme, poďme na jednotlivé produkty. Dvere som prelepil páskou na 4 zóny tak, aby bol ľahko rozpoznateľný rozdiel medzi jednotlivými produktmi. Ako prvé som skúsil pero s priesvitným lakom. Tušil som, že na takýto škrabanec nie je vhodné, ale za pokus nič nedám. Krycí lak jednoducho funguje na hlboké ryhy a tak to aj bolo. Preto som si našiel na streche jednu ďobku, ktorá už nemala farbu. 

Korekčné pero s priesvitným lakom sa na takéto škrabance nehodí.

Ak nemáte farbu v spreji či nejakú korekčnú ceruzku, je takéto pero s krycím lakom ideálne na zakrytie priehlbiny, ktorá vznikla odrazeným kameňom. Karoséria je tak opäť chránená a k základnému náteru by sa nemala dostať vzdušná vlhkosť. Pred aplikáciou odporúčam miesto ešte odmastiť, ja som ale podobné produkty skúšal v minulosti aj bez odmasťovania a čo si všímam, zatiaľ tam krycí lak drží.

Omnoho lepšie je použiť ho na rôzne ďobky v laku.

Leštiaca pasta

Druhý produkt bola leštiaca pasta od TurtleWax. Je len jednokroková, teda ju jednoducho nanesiete na povrch, zoberiete mikrovláknovú handričku a začnete otočným pohybom leštiť. Je to prácnejšie, treba aj trocha pritlačiť, ale na prekvapenie je výsledok viac ako obstojný. Za tých pár eur a ako rýchlo odstráni takýto škrabanec, je to veľmi zaujímavá alternatíva k drahšej leštičke. Samozrejme, že hlbšie škrabance neodstráni, to je vidieť aj na fotke. Avšak na auto za pár eur to absolútne postačuje.

Leštiaca pasta od TurtleWax je jednostupňová, nanesiete a rozleštíte.

Naľavo vyleštená plocha od TurtleWax, napravo ešte nevyleštená. Slabé škrabance zostali.

Ďalším produktom je sada na odstránenie škrabancov od Quixxu. Tá už je trocha profesionálnejšia, obsahuje aj brúsny papier so zrnitosťou 3000, 2 pasty a utierky. Ak je škrabanec hlbší, v návode sa odporúča prejsť okolie najprv s brúsnym papierom 3000 pod vodou. Po vysušení miesta som na dvere naniesol prvú pastu, ktorú som rovnako krúživými pohybmi poriadne vniesol do všetkých škrabancov.

Sada od Quixx je trocha "profesionálnejšia". Máte tam 2 leštiace pasty, brusný papier 3000 aj leštiacu utierku.

Postup je rovnaký, ako pri predošlej leštiacej paste.

Po asi 2 minútach som zvyšný produkt poutieral a pokračoval druhou tubou, teda leštiacou pastou. Tá už má len doleštiť miesto do vyššieho lesku, čo sa mi aj podarilo. Výsledok je o niečo lepší, ako v prípade TurtleWax, ale niektoré škrabance tu predsa len zostali. Na svetlých farbách však budú pre mnohých už takmer neviditeľné a bude im takéto niečo úplne postačovať.

Naľavo vyleštené miesto Quixxom, napravo pôvodné. I keď už na bežnom svetle škrabance skoro nevidno, pod lampou predsa len zostali.

Ideme leštiť leštičkou

Na posledné miesto som sa rozhodol použiť rotačnú leštičku. Toto riešenie je jednoznačne najdrahšie, treba totiž dokúpiť ešte leštiace pasty a kotúče. Môžete využiť pribalený kotúč, ja však už rovno odporúčam aspoň dvojkrokové leštenie, teda prikúpiť si kotúč s hrubšímjemnejším povrchom a rovnako aj pastu na prvý krok leštenie a na druhý krok s doleštením. Na Starline leštičke sa mi páčili 2 veci. Prvým bola veľká taška, v ktorej ju dostanete. Do nej okrem leštičky naložíte aj kotúče, pasty a iné pomocný materiál a prípravky. Druhým je dodávané náhradné vypínacie tlačidlo s náhradnými uhlíkmi. Super riešenie.

Do príručného obalu od leštičky zmestíte aj rôzne leštiace pasty a kotúče.

K leštičke dostanete aj náhradný spínač a uhlíky.

Ako správne leštiť? S rotačnou leštičkou je nutné pracovať opatrnejšie, ako s orbitálnymi. K dispozícii sú aj rôzne rýchlosti, ja ako amatér som začínal s najnižším stupňom a s ním som všetko vyleštil. Teda na prvý modrý leštiaci kotúč som naniesol v kvapkách (netreba to preháňať, obzvlášť, ak robíte len s malými miestami) modrú leštiacu pastu, trocha ju rozotrel aj na leštiace miesto a začal leštiť. Treba to robiť jemne, netlačiť príliš a ideálne s krúživými pohybmi.

S leštiacou pastou to netreba preháňať, obzvlášť ak robíte len kúsky.

Na výber je niekoľko rýchlostí, mne stačila zatiaľ tá najpomalšia.

Dané miesto som potom utrel mikrovláknovou utierkou a pokračoval s druhým krokom, teda na žltý leštiaci kotúč naniesol žltú leštiacu pastu. Opäť som zopakoval to isté, čo v prvom prípade. Výsledok už podľa mňa nemal byť ani o toľko lepší, ako v prípade leštiacich pást od Quixx či TurtleWax. Lenže okrem toho, že škrabance zmizli absolútne všetky, tak som ešte zjemnil vrchný lak na celom leštenom mieste. To je pekne vidieť pri fotke s lampou. Jednoducho akoby by povedal nejaký detailer, leštičku ruky nenahradia.

Tu je výsledok, vľavo vyleštené Quixxom a vpravo leštičkou. Vľavo vidieť ešte pár škrabancov, vpravo nie.

Odstránil som maskovacie pásky a aj tam bol vidieť rozdiel medzi jednotlivými prechodmi. Leštičkou som teda prebehol celé dvere, tentokrát už len druhým, leštiacim krokom a povedal by som, že dvere vyzerajú ešte o niečo lepšie, ako pred zákrokom s brúsnym papierom.

Máte "krátery" od kamienkov na kapote?

Na skúšku som mal aj produkt na odstránenie škôd po kamienkoch na karosérii od Quixxu. To som veľmi rád využil na kapote, kde mi kameň z nákladného auta odbil farbu na nárazníku, na kapote a ešte aby mi nebolo ľúto, spravil aj prasklinu čelného skla. Farba na kapote zliezla dole a zostal len základový náter. Na toto je ideálny podobný produkt. Dá sa kúpiť aj bez konkrétnej farby, ak napríklad máte doma už namiešanú farbu z minula, ale aj s nejakou približnou farbou, ako v mojom prípade čiernou.

Do dier v laku nanesiete štetcom farbu.

Ako na to? Miesto si v prvom rade opäť odmastíme a do jamky nanesieme pár kvapiek náteru. Podľa návodu treba počkať asi 10 minút a potom miesto prejsť priloženou špongiou, aby sa odstránili prebytky farby. To som aj spravil, ale farby z miesta odišlo až toľko, že zas zostala mierna jamka. Ja odporúčam tento krok vynechať (ideálne naniesť do kráteru len toľko farby, aby bola čo najviac s rovinou povrchu.

Priloženou handričkou a gumou zvyšnú farbu zotierate dole.

Po ďalších 30 minútach treba zobrať v nejakom riedidle napustenú handričku, ktorá je pribalená, obaliť ňou gumu a opäť prejsť povrch. Ja odporúčam po ďalších približne 30 minútach navrch naniesť priesvitný lak v pere od Quixx, ktorý uzatvorí povrch a následne sa dá aj vyleštiť. Presne na toto je to pero najvhodnejšie. V mojom prípade už z toho pekná kapota bez prelakovania nebude, ale na daily auto to absolútne postačuje.

U mňa to nevyšlo podľa predstáv, vľavo diera len zanesená farbou, vpravo aj podľa výrobcu dokončená s priloženými utierkami. Potom som aj do pravého kráteru znova naniesol farbu, potom s perom od Quixx priesvitný lak a nechal tak. Ešte ju po umytí auta zavoskujem a vybavené, na daily aute mi to stačí.

Čo dodať na záver. Po leštení odporúčam povrch zavoskovať, tvrdým či tekutým voskom. Dôležité je, aby bol povrch opäť chránený. Ďalšia dôležitá poznámka, neaplikujte tieto produkty na priamom slnečnom žiarení. Ideálne je zavrieť sa do garáže, kde môžete eliminovať aj časť prachu. Ak chcete preleštiť celé auto a máte tú možnosť, skúste si garáž predtým trocha vystriekať hadicou. Vodný aerosol vás zbaví aj poletavých čiastočiek prachu. Určite tiež pred celkovým leštením auta musíte dať dole všetky predošlé ochrany laku, ako bol vosk či keramika, ideálne clayom. Ale to už je na iný článok. Ak chcete vyleštiť len malé škrabance a nič viac, budú vám postačovať lacnejšie produkty s ručným nanášaním. Ak chcete autu trocha dopriať, aj hobby leštička si u vás nájde miesto. Produktov v AutoKelly je na výber naozaj mnoho.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 24 obrázkov