Nechcem sa miešať do hľadáčika detailerov. Sám sa k takýmto ľuďom neradím a umývanie či ošetrovanie interiéru a exteriéru je skôr hobby a ventilácia mysle, ako profesionálna činnosť. Preto sa snažím vždy nájsť taký stred medzi nákladmi/náročnosťou a samotným výsledkom.

V jednom aute mám veľmi pekný a zachovalý kožený interiér, v druhom len „obyčajný“ textilný. Keďže som si ho začal „šperkovať“ lepšou výbavou, našiel som a kúpil kožený interiér v dvojfarebnom prevedení. Lenže niečo za niečo. Cena fajn, ale bolo nutné sa s ním trocha pohrať. Okrem čistenia a impregnácie som musel riešiť jednu perforáciu a poškrabanú kožu.

Naľavo pred a napravo po farbení. Obrovský rozdiel.

Čím začať?

Mal som výhodu v tom, že poškodenia boli na čiernej časti a nie tej modrej, s ktorou by som mal určite problémy, pretože trafiť farbu nie je jednoduché. Najprv som vyskúšal poškrabanú a zošúchanú farbu. Mal som výhodu v tom, že interiér nebol namontovaný vo vozidle. Ak sa rozhodnete toto robiť v aute, odporúčam si pozakrývať čo najväčšiu časť z interiéru, aby ste pri renovácii zároveň nič nepoškodili.

Začal som farbou v spreji. Sám som tomu veľmi neveril, ale výsledok ma prekvapil. Pozitívne. Najprv som musel miesta okolo poškodeného miesta mierne zdrsniť, využil som na to brúsny papier so zrnitosťou 2000. Veľmi jemne som povrch obrúsil, celú bočnicu vyčistil čističom na kožu a nasledovalo lakovanie. Dávajte si pri tom pozor, aby ste to nerobili na priamom slnku alebo v uzatvorenej miestnosti kvôli výparom zo spreja. Zvolil som jednoduchý postup, „lakovanie“ podľa štvorca, teda v horizontálnych a vertikálnych líniách.

Farbenie nerobte na slnku, ani v uzavretej miestnosti bez vetrania.

Výsledok? Prakticky na nerozoznanie od nového koženého poťahu. Bol som milo prekvapený, že jednoduchá farba v spreji môže takto nádherne prekryť nedokonalosti na koženom sedadle.

Dajú sa opraviť aj dierky?

Lenže týmto som nekončil. Ako som spomínal, na jednom mieste som mal okrem škrabancov aj malú dierku. V ponuke Auto Kelly mali súpravu na opravu kožených poťahov od Quixx, tak som sa ho pokúsil otestovať. V balení je všetko potrebné, maximálne som potreboval len maliarsku pásku. Ak však máte jednofarebnú kožu a chcete opraviť celé sedadlo, asi ju nebudete ani potrebovať.

Opäť som začal s brúsnym papierom zrnitosti 2000. Do dierky je nutné vložiť priložený materiál, ktorý som doslova natlačil dnu pomocou dreveného špáradla. Následne som do dierky naniesol „tekutú kožu“, ako to nazýva výrobca. Jemne som ju rozotrel a podľa návodu počkal jeden a pol hodiny. Po tomto kroku by ste mali na pribalenú hubku nakvapkať opäť tekutú kožu a ošetriť tak škrabance.

Aplikácia tekutej kože je nenáročná a treba ju nechať hodinu a pol zaschnúť.

Odporúčam ale túto konkrétnu tekutú kožu použiť len do dier či podobných nedokonalostí. Na zamaskovanie zošúchanej farby som opäť siahol po spreji a celý kožený diel som prestriekal. Nakoniec je nutné opäť počkať, kým farba zaschne a naniesť poslednú časť z priloženého balenia, ktorou je takzvaný sealer, teda ochrana. Odporúčam však dodatočne naniesť nejakú lepšiu ochranu kože, napríklad tú od Auto Finessee.

Dodatočná ochrana kože je fajn, ale i tak odporúčam ešte niečo lepšie od špecializovanej firmy na ochranu kože.

Tu je vidieť najväčší rozdiel, naľavo to nevyzeralo vábne, vpravo to už nejako prekusnem a môžem nahodiť do auta. Aby to bolo 100 % dokonalé, musel by som kožu prešiť a nahradiť novou.

Výsledok? Za drobné a v domácich podmienkach paráda. Takto si môžete ošetriť kožu i vinyl. V návode síce výrobca odporúča produkt aj na volant, osobne by som ale na takto často používaný povrch nič nepoužil a rovno ho nechal prešiť. Je to určite lacnejšie, ako nové čalúnenie na celé sedadlo a predsa len, volant je najopotrebovanejším povrchom vo vozidle.

Veľký rozdiel, však?

Podobne som sa pustil do opravy koženého madla, kde sa časom kožu „scvrkla“ a šev praskol. Opäť som použil sadu od Quixx a výsledok ma opäť prekvapil. Postupoval som rovnako, ako v prípade sedadle a určite som tejto časti predĺžil životnosť.

S týmto už nič lepšie nevymyslím, okrem prešitia, čiže takto mi to stačí.

Niečo aj na Alcantaru

Aby toho nebolo málo, v aktuálnom letáku Auto Kelly majú nový čistič alcantary. Nie je totiž Alcantara ako alcantara, aj keď to mnoho výrobcov často označovalo rovnakým názvom. Originálna umelá látka nazvaná Alcantara sa totiž vyrába výlučne v Taliansku v spomínanej firme a tak je jej produkcia obmedzená.

Ale poďme k čističu. Sedadlá v druhom aute sú v zásade čisté. Najprv som si myslel, že len vyzdvihnem vôňu čističa, ktorá je naozaj príjemná, ale potom som si spomenul. Veď na zadnom sedadle mám čiernu čiaru, ani netuším ako dlho. Takže ideálny adept na čistenie.

Ani netuším, či tam tá čierna čiara bola od začiatku, alebo som ju spôsobil ja.

A je fuč, čistič ju dal preč celú.

Tu nie je čo pokaziť, treba len dávať pozor, aby ste Alcantaru príliš nenamočili čističom. Jednoducho treba produkt nastriekať na miesto a jemným tlačením mikrovlákna špinu z Alcantary vytrieť. Mne sa to podarilo.

Výsledok ma naozaj prekvapil, v dobrom.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 18 obrázkov