Z môjho pohľadu je fotografický výsledok takéhoto testu lepší, ako video, i keď sa mnohým pozerá ľahšie a prirodzenejšie. Video však nedokáže až tak detailne prekresliť všetky detaily, fotografia je na takýto test z môjho pohľadu lepší publikovateľný materiál. Keď prišli na trh nové kusy, ktoré Osram homologizoval aj na našich cestách, rozhodol som sa teda porovnanie doplniť aj o ďalšie používané typy H4, H1 a najnovšie H7 LED Speed, ktoré má Auto Kelly v aktuálnom letáku. Do budúcna plánujem vyskúšať aj náhrady za žiarovky v hmlovkách ako H8 či HB4. Ale poďme rovno na výsledky.

Celú problematiku výmeny LED za halogénovú žiarovku som popísal v predchádzajúcom článku, opakovať sa teda nebudem. Dôležité je pozerať zoznam schválených vozidiel, do ktorých LED náhrady môžete oficiálne dať. Iste, môžete to skúsiť aj v iných autách, ale okrem toho, že to nie je legálne a môžete mať problém pri kontrole, tak sa vám nemusí žiarovka ani dobre vmestiť do umiestnenia (okrem H7 LED Speed, tá je identická, ako bežná H7).

Stretávací režim H7 žiaroviek je pekne homogénny, ale po výmene za LED a späť už pocitovo slabší.

H7 LED Speed

Začnem teda asi tou najrozšírenejšou náhradou. Pred 2 rokmi som testoval verziu s veľkým chladičom za LED, dnes už je v predaji aj typ H7 LED Speed, ktorá je prakticky veľkostne identická, ako halogénová H7 žiarovka. Teda zmestí sa do viacerých svetlometov a netreba myslieť na krytky proti prachu a prenikaniu vlhkosti, ktoré by mohli robiť problém pre externý vetráčik.

Takýto luxusný priestor má na výmenu žiarovky Sprinter, čo by za to dali iné modely a ich majitelia.

Ja som opäť siahol po rovnakom aute, ako v minulom teste a teda Mercedes-Benz Sprinter BR907/910, ktorý má schválenie od Osramu pre stretávací režim H7. Mohol som tak porovnať, či došlo k zlepšeniu rozptylu svetla na cestu, alebo je rozdiel len vo veľkosti. V prvom rade, už dlho som nezažil automobil, ktorý by mal takto nádherný prístup k žiarovke, ako Sprinter. Je to dané aj veľkosťou motorového priestoru, tu je výmena naozaj otázkou minúty a aj uchytenie žiarovky je doslova najintuitívnejšie, aké som zažil.

H7 LED vo svetlomete.

Najprv som teda vyskúšal nafotiť bežnú halogénovú žiarovku H7, ktorá je vo svetle ešte od výroby (auto je rok výroby 2022 a má nájazd asi 15 tisíc km (teda stav nového svetlometu). Rozptyl svetla bol pekný, žiadne tmavé miesta, i keď pravá strana bola osvetlená trocha slabšie. Na ceste to ale nie je tak badateľné, všimol som si to až na fotkách.

Tu sú vidieť tmavšie plochy pri LED H7.

Po výmene za LED H7 náhradu je okamžite vidieť rozdiel v jasnosti svetelného lúča. Viac do biela silnejšie svetlo (teplota LED je 6000 K miesto 3200 K pri halogénovej žiarovke) evokuje lepší dosvit. Keďže sa však výmenou žiarovky nemení nič vo svetlomete, dĺžka svetelného lúča zostáva rovnaká. Rozdiel je v prechode medzi svetlom a tmou, tu je výraznejší. Ďalším negatívom vidím v tom, že opäť tu vidím badateľné tmavšie miesta. Na toto upozorňujem každého. V noci totiž oči priťahuje svetlo a teda ďalšie tmavé miesto pred autom môže oči skôr viac unavovať, keďže sa aj na tento bod musia podvedome sústrediť. Jednoducho i keď je dióda v rovnakom bode, ako vlákno v halogénovej žiarovke, nemá rozptyl svetla prakticky 360 °, ale menej. To sú potom tie tmavé miesta, odkiaľ sa vo svetlomete neodrazí svetelný lúč a nedopadne na vozovku.

Tu je vidieť rozdiel vidieť jednoznačne, silnejšie, ale nie úplne homogénne svetlo LED.

LED stretávacie a halogénové diaľkové, tie už silu LED len ťažko presvetlia.

H4 LED Smart

Druhým typom, ktorý som vyskúšal, bola náhrada za H4 žiarovku, teda H4 LED Smart. Na rovnakom mieste som pristavil Volkswagen Caddy 2K, opäť auto zo zoznamu Osram schválené na prestavbu za LED. Ide o vozidlo z roku 2020 s nájazdom 24 tisíc km, opäť teda svetlomet v stave nového. Snažil som sa to vždy simulovať na čo najlepšom kuse, i keď je pravda, že bežný majiteľ si to môže dať do vysvieteného svetlometu do auta s nájazdom cez 300 či 400 tisíc km.

H4 LED vo svetlomete.

Aj pri H4 LED bolo v stretávacom režime vidieť, že nie je rozptyl svetla homogénny.

Aj pri H4 v stretávacom režime je vidieť pár tmavých miest.

Žiarovka H4 je dvojvláknová, iba pri svetelnej húkačke dokážu svietiť obe vlákna. Pri bežnom diaľkovom režime svieti len diaľkové vlákno. Na fotkách vidíte stretávací a len diaľkový režim. Prečo nie aj porovnanie, keď svietili oba naraz? Nuž, H4 LED nedokáže svietiť naraz obomi diódami. Buď svieti len stretávacia alebo diaľková a to aj v prípade svetelnej húkačky.

V diaľkovom režime bol dosvit silnejší, ale tesne pred autom bolo vidieť menej svetla. To pri jazde môže tiež niekomu vadiť.

V diaľkovom režime je už z môjho pohľadu LED použiteľná, i keď sa zdá, že svieti viac do diaľky silnejšie.

Opäť je tu vidieť pár tmavých miest, ktoré môžu niekoho pri stretávacom režime vyrušovať. Pri prepnutí na diaľkový už tmavé miesta badateľné nie sú. Je to možné aj tým, že na takú diaľku sa odrazené svetelné lúče po pár desiatkoch metrov už prepoja. Práve tento diaľkový režim som po prvýkrát považoval za lepší výsledok, ako s halogénovou žiarovkou. Stretávací však má na moje pomery stále veľa tmavých miest a mne osobne vadil.

V prípade VW Caddy pozor tiež na fakt, že koniec vetráčiku sa takmer dotýkal prachovej clony svetlometu. Zostávalo tam asi 5 mm. Toto si treba pri svojom svetlomete overiť a prípadne na to dať pozor.

H1 LED

Posledný typ žiarovky ako náhrada za bežný halogén je H1 LED. Tu sa ale trocha zastavím. Zoznam kompatibilných vozidiel, na ktorých by som mohol vyskúšať stretávací režim, je aktuálne dosť oklieštený, obsahuje AŽ 2 vozidlá. Patrí sem Alfa Romeo Sprint generácie 902, ktoré som naozaj vo svojom okolí nestretol asi nikdy a druhým je Renault Clio tretej generácie. To už by sa dalo nájsť, ale aj tu je ďalšie ale. Schválená zmena za H1 LED je len pre svetlomety s prísvetom do zákruty. Ak má Clio bežné svetlá bez tohto relatívne vzácnejšieho systému, tak H1 pre stretávací režim nevyužíva. Takže ani takéto auto som vo svojom okolí nemal.

Zostávalo mi jediné, skúsiť ich na diaľkovom režime v niektorom zo zvyšných schválených vozidlách. Môj sused vlastní Audi Cabriolet B3, ktorý má identické svetlomety, ako Audi 80 B3, pre ktoré je náhrada za H1 LED schválená. Takže som mal adepta, ktorý s nájazdom 100 tisíc má diaľkovú parabolu stále v nádhernom stave. Lenže tu nastal problém. Tým, že je tam päťvalec tak extrémne natlačený pred prednou nápravou, dostať sa k ľavému svetlometu znamená rozobrať kryty okolo chladiča a ďalšie komponenty. Aj z tohto dôvodu som sa rozhodol pre výmenu žiarovky za LED v pravom svetle, kde toho rozoberania bolo iba tak na hodinku a ukázal rozdiely v diaľkovom režime.

Porovnanie diaľkového vľavu H1 žiarovky a vpravo H1 LED. Tu mi výmena za LED vôbec nevadí.

Opäť sa ukázalo, že odrazová plocha pri diaľkovom režime svetlo vyžarujúce do väčšej diaľky dokázala rozptýliť tak, že som tam už tmavé miesta neregistroval. Tu sa aj viac hodil ten jasnejší biely tón diód a presne to je aj moje odporúčanie. Skôr sa mi hodia tieto náhrady do diaľkových svetlometov, či hmloviek (tie si ešte v budúcnosti vyskúšam tiež), ako do stretávacieho režimu. Nie každému totiž môžu tie tmavšie miesta nevadiť a „prekusne“ ich. Mne to napríklad vadilo už po pár metroch jazdy. Nielen H1 LED ale aj H7 LED sú schválené do mnohých vozidiel aj pre diaľkový režim.

Pri porovnaní žiarovky a LED W5W nenarazíte na skoro žiadnu zmenu, dióda aj drôt sú na rovnakej pozícii, kontakty sú tiež identické.

W5W LED

Keď už som bol vo švungu, vyskúšal som z ponuky Auto Kelly aj náhradu za bežné W5W žiarovky, teda W5W LED. Trocha som však pozabudol, že vo svojom aute, do ktorého som ich chcel vložiť, mám v parkovacích svetlách 10W žiarovky a jedine, kde sú W5W, je bočný blikač. Tam však táto náhrada nie je schválená, môžete ju použiť všade, kde je krycie sklo či plast číry, teda nie do oranžových či červených krytov. Veľa áut však využíva W5W ako parkovačky, takže s tým nebude problém.

Vľavo LED W5W a vpravo bežná žiarovka.

Ja som si spomenul, že môj už ročníkovo veterán BMW E34 má parkovačky W5W. Tak šup tam s ňou. Opäť som vymenil len jednu, aby bol viditeľný rozdiel. Popravde, tu som už veľa zmien nezaznamenal. Výhodou je dlhšia výdrž takejto LED, i keď si asi nepamätám, kedy som menil iné ako hlavné stretávacie svetlo, respektíve žiarovku doňho. Tu sa preň rozhodnú skôr majitelia, ktorí by chceli mať „celý predok v LED“. Do takto starého auta sa i tak takéto biele svetlo asi ani veľmi nehodí. Vymeniť ho môžete naozaj vo všetkých vozidlách, kde sú W5W žiarovky, len teda nie na už spomínaných červených či oranžových krytoch.

Rozdiel naozaj minimálny. Oplatí sa to niekomu, kto nechce mať vpredu vo svetle už žiadnu žiarovku a chce mať "full LED".

Myslite na správne svietenie

Blíži sa pre nás motoristov to horšie obdobie, kde budeme jazdiť viac po tme. Preto vás prosím, okrem správneho výberu žiarovky či náhrady za LED, myslite aj na ostatných účastníkov. Nechajte si po výmene takejto LED zmerať svetlá na regloskope, určite ich použite len v schválených autách zo zoznamu od Osram, prípadne ja odporúčam ich dať len do diaľkových či hmlových svetiel. A v neposlednom rade myslite na správne svietenie, ak už vymeníte žiarovky za LED, šetrenie s nerozsvietením naozaj nie je absolútne na mieste. Ale o tom zas niekedy nabudúce.

Výmena halogénovej žiarovky za LED je tak v mnohých prípadoch skôr o zmene farby svetla či technológii, ktorá vydrží viac a netrpí na vyhorenie vlákna. Treba tiež rátať s nejakými tmavými hotspotmi, ktoré sa s výmenou za LED ukážu na ceste. Kto by nechcel toľko investovať, na predajni Auto Kelly mu môžu poradiť aj s výberom bežnej halogénovej žiarovky vo farbe viac do biela alebo modra.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 18 obrázkov