Zamrzla mi nafta v nákladiaku, domov sa šlo o 10 hodín neskor

Nedramatizoval by som, ak by som sám nebol účastníkom pracovnej výpravy na druhý koniec republiky. Prišli sme nákladným autom, v ktorom počas celodennej akcie naozaj nafta zamrzla. To, že sa nedala vyklopiť kabína a tak sa dostať k palivovému filtru a celému systému, bolo len sladkou posýpkou na mrazenom dezerte. Trambus sme nemali ako, a ani kam odtiahnuť do tepla, kde by sme možno cez noc auto rozdýchali. Našťastie, východoslovenskí relisti sa nezapreli, rovno na parkovisku obalili celé auto reklamnými plachtami a "stan" prehrievali teplovzdušnými dielenskými ohrievačmi, pričom dve osobné autá zatiaľ dobíjali baterky. A hneď, asi o pol štvrtej ráno sme mohli ísť domov. Dodatočne ďakujem! :)

Dnes už ani tie zimy nie sú to, čo kedysi, ale naša neveľká republika poskytuje veľké rozpätie výškových metrov a teda aj nočných teplôt. Nakoniec, to že na Vianoce už roky nepadá sneh neznamená, že na Nový rok nemôže byť aj mínus 15 stupňov. Ako vyzerá nafta pri takejto teplote? Ako vyzerá bežná zimná nafta pri teplote mínus 30 stupňov? Prečo je nebezpečná nie len teplota, ale aj čas, keď auto stojí, povedzme, týždeň pred hotelom v horskom prostredí? To sú otázky, s ktorými sme sa vybrali do laboratórií spoločnosti VÚRUP (skratku dokážu ešte pamätníci dekódovať ako o.i. ústav na výskum ropy), ktorá je dcérou Slovnaftu. Rozdiely v tom, čo tankujeme do nádrží, roztopil manažér útvaru Rozvoj rafinérskych produktov spoločnosti Slovnaft Miroslav Mrzula, ktorý riadi medzinárodný tím zo Slovenska, Maďarska a Chorvátska.