Zdá sa vám, že váš miláčik už neťahá tak, ako predtým? Verte, že nemusí ísť o placebo efekt. Motor pracujúci na mechanickom princípe sa časom opotrebuje. Nemusí ísť len o to najhrubšie železo v podobe piestov, ojníc, kľuky a vačiek, ale pokojne o „príslušenstvo“ ako vstrekovače alebo zapaľovacia sústava. Niektoré dôvody zníženého výkonu viete vyriešiť lacnou banálnou opravou, iné potrebujú zásah skúsenej „motorárskej“ dielne.

 

V prvej časti sa venujem piatim častým dôvodom, prečo motor stráca výkon, možným jednoduchým opravám a prevencii. Prezentujú nepríjemnosti spojené s dodávkou vzduchu, únikom výfukových plynov a dodávkou paliva. V druhej časti si povieme o problémoch spojených s kompresiou motora a zapaľovacou sústavou.

Pokles výkonu motora môže vyriešiť banálna oprava a pravidelná údržba, ktorú zvládnete aj sami doma!

Aj Teslu so spaľovacím motorom LS3 V8 Chevrolet môže postihnúť znížený výkon :) Zdroj: insideevs.com  

Vzduchový filter

Z princípu práce spaľovacieho motora vieme, že potrebuje vzduch, palivo, kompresiu a iskru (platí pre zážihový motor). Ako prvú vec pri podozrení na „chrípku“ agregátu skontrolujte vzduchový filter, resp. stupeň jeho zanesenia. Je to najjednoduchší krok. Tak, ako sa človeku zle dýcha s upchatým nosom, motoru znížený prísun vzduchu nesvedčí. Ide o jednoduchú opravu, prosto objednáte nový filter, nájdete filterbox a vložku vymeníte. Meňte pravidelne, nedajte na odporúčania výrobcu meniť po 60 tkm - 90 tkm. Ten vie, čo by motoru prospelo najviac, avšak z dôvodu servisnej finančnej náročnosti určuje kompromis. Ja mením každú druhú - tretiu výmenu oleja, čo znamená približne 25-40 tkm. Nechoďte po úplne najlacnejších kusoch. Ich kvalita spracovania môže pokulhávať a okolo tesnení filtra vedia do motora pustiť čiastočky, ktoré by mali práve zachytiť. Stretol som sa aj s prípadmi, kedy sa počas lejaku do sania dostala voda a namoknutý papier filtra nevydržal na mieste a motor sa ho snažil nasať. Nepríjemnosti pre pár ušetrených eur.

Lanko škrtiacej klapky

Máte škrtiacu klapku ovládanú starým dobrý oceľovým lankom, alebo jej nástupcu? Skontrolujte aj to, popr. ho dopnite! Lanko sa vplyvom času a namáhania mierne naťahuje. Môže spôsobiť to, že aj pri stlačení plynu na podlahu sa škrtiaca klapka neotvorí úplne. Motor nedostane plný objem vzduchu a tým pádom nešprintuje naplno. Je to úplne jednoduchá oprava. Každé lanko viete nastaviť a dotiahnuť na potrebnú dĺžku. Hľadajte škrtiacu a choďte po „kábli“. Ak je bowden, v ktorom sa lanko pohybuje, poškodený a vnútro popraskané a vyschnuté, rovno kúpte novú sadu. Nestojí veľa a vymeníte ho aj doma. Toto bol aj môj prípad. Na Lagune I 2,0 83 kW po dotiahnutí začalo lanko zadrhávať a ja som jazdil na nechcený tempomat. Pomohla až výmena za nové s cenou 10 eur. Celá stať platí pre staršie motory, modernejšie majú elektronicky ovládanú škrtiacu klapku.

Katalyzátor a výfuk

Problém môže nastať nielen pri vstupe vzduchu do motora, ale aj naopak. Zanášať sa môže aj katalyzátor alebo tlmič výfuku. Výsledkom je obmedzenie toku výfukových plynov. Vnútro katalyzátora sa navyše môže rozpadnúť a znemožniť prechod výfukových plynov. To isté platí pre tlmič výfuku. Katalyzátoru škodí vysoká spotreba oleja a príliš bohatá zmes, napr. vplyvom chybnej lambda sondy. Nespálené palivo sa vie v katalyzátore vznietiť a poškodiť ho. 

JE EFEKTÍVNEJŠIE BRZDENIE MOTOROM ALEBO PLACHTENIE NA NEUTRÁL?

JE EFEKTÍVNEJŠIE BRZDENIE MOTOROM ALEBO ...

Večný „spor“ nadšencov motorizmu, ale aj laickej verejnosti – jazdiť so zaradeným prevodovým stupňom, alebo ...

22. 11. 2017
VIETE, AKO USKLADNIŤ PNEUMATIKY? VYHRAJTE STOJAN NA KOLESÁ!

VIETE, AKO USKLADNIŤ PNEUMATIKY? VYHRAJTE ...

Zima sa nezadržateľne blíži a s ňou prichádza čas prezúvania. Mnohí už jazdia na zimných gumách, ostatní čakajú na ...

15. 11. 2017

Vstrekovače paliva

Nekvalitné palivo vie vstrekovacie trysky zaniesť, dokonca ich „zalepiť“. Vstrekovač tak nerozprašuje pravidelne a tak, ako by mal. Dôsledkom je zníženie výkonu. Môžete ísť na čistenie vstrekovačov ultrazvukom, alebo vyskúšať aditíva do paliva. Existujú rôzne prípravky, ktorých celý obsah vlejete jednorazovo do paliva. Podľa mojich skúsenosti je najlepšie pridávať malé množstvo aditív pri každom tankovaní. Zo „základného“ naturalu si tým sami vyrábate prémiový benzín a presne viete, aké aditívum ste použili. Navyše je to lacnejšie ako tankovať drahší benzín. Osobná skúsenosť? Nissan Primera P11 1,6 16V 90 koní. Po takmer 280 tkm a pravidelnom pridávaní benzínového VIF-u som na brzde nameral výkon motora 91 koní a 125 Nm. Jedna lastovička leto nerobí, avšak mne sa tento postup overil v praxi aj pri iných autách. Čistota palivovej a vstrekovacej sústavy je mimoriadne dôležitá. Tankujte tak prémiový benzín, alebo pridávajte overené aditíva. Alebo aspoň jednu z piatich nádrži naplňte „prémiovým palivom“.

Palivové čerpadlo a filter

Ako spoznáte dožívajúce palivové čerpadlo? V nízkych otáčkach a pri nízkom zaťažení bude všetko v poriadku. Ak však vytočíte motor do otáčok, pôjdete hore svahom alebo budete „šľapať“ dlhodobo po diaľnici, pocítite stratu ťahu v dôsledku nedostatočného zásobovania palivom. Pomôže výmena palivového čerpadla. Nezabudnite, že veľmi podobne sa môže prejaviť zanesený palivový filter. Výsledok je rovnaký. Palivová sústava nedokáže dodať potrebnú dodávku paliva a vy jazdíte na „pol plynu“ a ešte aj s úskokmi. Ak máte auto s klasickým prietokovým palivovým filtrom, meňte ho raz za 60 tkm. Pri moderných benzínových motoroch je filter súčasťou palivového čerpadla v podobe akéhosi "sitka". O starosť menej s menením filtra, avšak ak tankujete špinavé palivo, upchá sa aj to. Neostáva nič iné, ako vybrať čerpadlo z nádrže a sitko vyčistiť.

Stretli ste sa s týmito závadami aj u vášho auta? V akom rozsahu si viete jednoduché opravy spraviť sami doma?

 

Podeľte sa s o názory v komentároch a vyhrajte 3x balíček aditív do paliva a oleja od Auto Kelly! 

 

Súťaž je len pre registrovaných užívateľov. Balíček obsahuje aditívum do oleja pre staršie motory Motor Doktor a aditívum do paliva VIF. Výhercovia si zvolia, či chcú balíček pre benzínový alebo dieselový motor. Žrebujeme 8. decembra!

Zdroj foto: Auto Kelly, insideevs, ricksfreeautorepairadvice, fjcruiserforums, fullthrottlespeed, Is1nowto, gobdp.com, porsche

GRATULUJEME:

  1. Jozef Hucko, Šaľa

Do súťaže sa zapojilo 127 . Vyžrebovaných sme kontaktovali e-mailom.