Po prečítaní nadpisu ste si asi pomysleli, či som normálny. Veď je nad slnko jasnejšie, že v zime, za chladného počasia, prípadne na snehu a ľade, je jazda omnoho nebezpečnejšia. Áno, to je pravda, ale je to až taký problém, aby boli nehody v zime o to častejšie? Čo spôsobuje, že akonáhle napadne 5 cm snehu, zrazu je veľa vodičov akoby paralyzovaných? 

Už pár cm snehu je problém

Nad témou článku som sa zamyslel pri poslednej „kalamite“ v hlavnom meste zo začiatku týždňa. Po rannej rozcvičke s odhrnutím snehu z môjho auta, postriekaním rozmrazovača na sklá a zapnutí vyhrievania sedadiel som sa vybral do ďalšieho pracovného dňa. Potešil som sa, keďže sneh mám veľmi rád, že už aj tu na jeden deň nasnežilo. Pripomína mi to aspoň trochu kraj, v ktorom som vyrastal. Po výjazde z obytnej zóny však nastáva krutá realita „kalamitného“ počasia. Po prejdení pár stoviek metrov kolóna kvôli BMW 3 E46 v priekope „na búdke“. Okej, zadný náhon, klzko, možno zabudol na (ne)potrebnosť zimných gúm. Idem ďalej, počujem sirénu a vidím hasičov. Po pár sto metroch siréna záchranky. Čo sa to, do pekla, deje? Na 9 km trase v okolí Bratislavy som bol „svedkom“ 3 dopravných nehôd. Roztrepaná Toyota Aygo a vrcholom Golf Sportsvan, ktorý „nezvládol“ ľavotočivú zákrutu s obmedzením rýchlosti na 70 km/h. To desivé je na tom to, že vedľa cesty je chodník pre chodcov, a zákruta je nepríjemná nielen v snehu, ale aj za dažďa.

Poviem vám, že som v to ráno ostal zaskočený. To je už vážne taký problém jazdiť za zhoršeného počasia? Aký problém môže robiť pár-centimetrová pokrývka snehu na ceste? „No predsa sa šmýka!“ To je síce pravda, ale je to problém? Samozrejme, členom klubu letných pneumatík sa v tomto prípade „šmýka“. Alebo len každodenní ponáhľači, ktorí nemajú ani minútu nazvyš, so zlým počasím a časovým sklzom nerátajú.

Ľudia nevnímajú zmenu podmienok

Vodičák však máme aj na to, aby sme vedeli jazdu prispôsobiť zhoršeným adhéznym podmienkam. Automaticky „prepínam“ nielen za možnej poľadovice a na snehu, ale aj pri mokrej vozovke a verím, že vy taktiež. Mám však pocit, že mnohí vodiči to majú na háku a nedokážu zhoršeným podmienkam prispôsobiť jazdu. Udržujú si od áut pred sebou rovnaký odstup ako za sucha a ako keby neovládali základy adhézie povrchu. Či je voda, poľadovica, ľad alebo sneh, jazdia rovnakým štýlom a rýchlosťou. Nehovorím, že treba ísť nutne pomalšie tam, kde to nie je potrebné. Určitý cit je však na mieste pre rozpoznanie situácie a prispôsobenie rýchlosti. No a ďalším „klubom“ po členoch s letnými pneu sú tí so 4x4, AWD, štvorkolkou alebo „Quattro“. Nemám nič proti tomu, ak má niekto slabosť pre autá s pohonom všetkých kolies. Dopaľuje ma však, keď počujem „ja nemusím spomaliť, mám predsa 4x4!“. Ok, povedz to potom stromu popri ceste.

Článok nemal byť „riešením“ problému, ale skôr ľahkým nedeľným zamyslením sa, či je fakt v zime problém jazdiť takým spôsobom, ktorý by nebolel v prípade nehody našu peňaženku alebo dokonca nás. Chcel by som vedieť aj váš názor, prečo sa stane toľko nehôd na ceste, len čo nás a cestárov prekvapí sneh. Obstojí u vás argument typu „šmýka sa“? Pre odľahčenie pripájam síce staršie, ale zato podarené video chýb za volantom v zime. Ako inak, majorita záberov pochádza z ruských ciest.