Petrolheadské "Das Auto"

Volkswagen použil pre základ športovo-praktického typu auta prvú generáciu Golfu. Ten prišiel v roku 1974 a vôbec nemal byť športový. Nástupca Beetlu mal po novom pohon predných kolies a ctil vtedy ešte výstižný slogan Volkswagenu „Das Auto“. Vo Wolfsburgu však existovala partia bláznov, na čele s Alfonsom Löwenbergom. Tí v hranatom kabáte od Giugiara videli potenciál. Nazvali ho interne Golf Sport a pracovali na ňom vo voľnom čase! Nájdite takých zapálených petrolheadov v radoch dnešných zamestnancov...

Golf GTI Mk1

Jedna z prvých ranných verzií Golfu GTI Mk1.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Najrýchlejší Volkswagen svojej doby

Dovtedy najrýchlejší Volkswagen predstavili v roku 1975 na autosalóne vo Frankfurte. Kombináciou detailov sa vzhľadovo výraznejšie odlišoval od bežného Golfu. Giugiarova karoséria (inak považovaná za jednu z jeho najlepších prác) dostala napr. predné „lízatko“, červenú linku okolo mriežky a čierne pruhy cez celý bok. Na plechových diskoch ranných verzií pribudli čierne nadstavce. Vnútri pribudli sedačky s károvaným vzorom, čalúnenie a najcharakteristickejším detailom interiéru je golfová loptička ako radička manuálnej prevodovky. Má evokovať meno Golf, aj keď ten nebol pomenovaný po snobskom športe. Typ dostal meno po prúde vetra, tak ako aj niektoré ostatné typy áut VW (Passat, Bora...). Všetky tieto prvky preberajú rýchle Golfy dodnes a ctia si tak tradíciu zakladateľa hothatchov.

Dynamické parametre môžu v súčasnosti pôsobiť úsmevne. No bolo to najrýchlejšie "Das Auto" doby! 
Golf GTI Mk1

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Postupná technická evolúcia

GTI bol spočiatku v ponuke so štvorvalcom 1,6 l a výkonom 110 koní pri 6100 ot/min a 140 Nm pri 5000 ot/min. Na tú dobu veľmi rešpektované parametre, najmä ak vezmem do úvahy hmotnosť iba 810 kg. Dokázal uháňať 180 km/h a na stovku zrýchlil za 9 s. Pôvodne mali Golfy 4-stupňové manuálne prevodovky, 5. kvalt dorazil v roku 1979. V r. 1981 nahradila „jednašestku“ väčšia jednotka s objemom 1,8 l a výkonom 114 koní pri 5800 ot/min. Navýšili najmä krútiaci moment na 152 Nm pri 3500 ot/min. Mal spodovejšiu charakteristiku ako jednašestka a na stovke bol za 8,4 s. Maximálna rýchlosť ostala rovnaká. Práve autá s týmto motorom sú medzi znalcami najviac cenené. Boli najviac odladené a aj lepšie brzdili. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Práve brzdy prvých ročníkov sú najväčšou slabinou Golfu GTi. A okrem toho, že väčšinu z nich „zjedla“ hrdza, aj jediná. GTI všetci cenili za skvelý podvozok. Tuhý, zábavný a ostrý, ale zároveň použiteľný na každý deň.

Cenený youngtimer budete zháňať dlho

Zaobstarať si takéto auto je nadľudský výkon. Napriek tomu, že Volkswagen predal 460 000 kusov! Jednak z dôvodu nedostatku áut a s nájdením pekného kusu je to ako s hľadaním ihly v kope sena. GTI bolo jednoduché, spoľahlivé a relatívne dostupné auto na jazdenie. Ľudia na ňom chodili do práce, obchodov a jednak mu dávali vyžrať na okreskách. Presne na to tu hothatche máme dodnes. Ak nájdete dobrý kus, pripravte si aj 20 000 eur! Na cene bude už len rásť a vy neprerobíte.

PS: Do galérie som pridal aj tuningové kúsky. Nie som zástancom upravovania legiend, tieto sú však decentné a opticky veľmi podarené.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Zdroj: evo, classics