Koniec 20-tych a najmä 30-te roky minulého storočia sú považované za zlatý vek motorizmu. Popri technike v tom čase zaznamenali obrovský rozmach aj karosári. Ich najlepšie diela sa častokrát prezentovali na súťažiach automobilovej krásy, usporadúvaných najmä v prestížnych letoviskách, či kúpeľných mestách. Najvýznamnejšie podujatie svojho druhu, talianske Concorso d'Eleganza Villa d'Este, malo premiéru v septembri 1929 a už necelé tri roky po ňom, 15. mája 1932, sa uskutočnila prvá súťaž Concours d´Elegance v Piešťanoch.

V 30-tych rokoch sa pri Váhu odohralo šesť ročníkov, pravidelne obsadzovaných nielen domácimi, ale i mnohými zahraničnými účastníkmi. Nechýbali medzi nimi ani viacerí prominenti, napríklad česká filmová hviezda a zároveň náruživý automobilista Vlasta Burian. Nepriaznivá situácia v Európe však spôsobila, že v roku 1937 sa podujatie uskutočnilo na dlhú dobu poslednýkrát. Obnovy sa vďaka Veteran Car Clubu Piešťany dočkalo v roku 1987 pod názvom Piešťanské zlaté stuhy – Concours d´Elegance.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 55 obrázkov

Aktuálneho, jubilejného 30. ročníka sa zúčastnilo takmer šesť desiatok historických vozidiel rôznych značiek z Európy aj Ameriky. Ako vyzeral športový stroj na začiatku minulého storočia ukázal návštevníkom úplne najstarší súťažiaci automobil, pretekársky špeciál Ford T Model Speedster z roku 1914 účastníka z Nemecka. Spoločnosť mu robil len o niečo mladší Ford T Speedster RAJO Special z roku 1918, ktorý do Piešťan priviezla česká posádka.

Medzi zástupcami neskoršej predvojnovej produkcie pútali pohľady divákov predovšetkým britské Bentley a Lagonda, či francúzske Bugatti, ani medzi nimi sa však v žiadnom prípade nestratil malý roadster Aero 500, kabriolet 662 rovnakej značky, či elegantný športový Adler. Veľkosťou aj pompéznosťou však bez pochýb všetkých prekonal luxusný Horch 951A Pullmann z roku 1938 košického zberateľa.

Početné boli aj modely z 50-tych až 70-tych rokov. Taliansko reprezentovala Alfa Romeo Giulia Spider, či pretekárska Giulia Sprint, Britániu zastupovali najmä roadstery MG, Triumph a Jaguar, z nemeckej produkcie zasa bolo vidno najmä kupé a roadster Mercedes 190 SL, či nezameniteľné Porsche 911. Jedným z najväčších magnetov prehliadky bola nesporne luxusná limuzína Mercedes 600, automobil určený najmä pre najvyšších štátnikov a priemyselníkov, no medzi jeho majiteľov patril aj hudobné hviezdy ako John Lennon, Mick Jagger, či David Bowie.

Organizátori postupne otvárajú súťaž aj pre mladšie vozidlá, všeobecne známe ako youngtimery. Medzi nimi tentokrát upútal najmä Mercedes SL z 90-tych rokov, no hoci tvarom jeho karosérie možno aj po tridsiatich rokoch len ťažko niečo vytknúť, jednoznačne ho zatienilo legendárne Ferrari Testarossa, superšport tvoriaci v 80-tych rokoch špičku ponuky značky s koňom v znaku.

Piešťanské zlaté stuhy sú bez pochýb jedným z najatraktívnejších podujatí pre milovníkov historických automobilov u nás a vysoký štandard, nastavený v minulých rokoch si zachovali aj v jubilejnom 30. ročníku. Už teraz sa preto tešíme na budúci rok.

foto: autor