STUBA Green Team oslávil 10 rokov od založenia. Osem študentov STU zobralo v roku 2009 iniciatívu do svojich rúk a rozhodlo sa, že postaví elektrickú formulu, s ktorou sa v lete zúčastní na medzinárodných pretekoch Formula Student a bude reprezentovať Slovenskú technickú univerzitu v Bratislave pod menom STUBA Green Team. Bola pred nimi obrovská výzva a mnoho prekážok. Odhodlanie však neupadlo a na konci akademického roka stála funkčná plne elektrická formula. Aj vďaka ich odhodlaniu vznikol jeden z najúspešnejších projektov na Slovensku, ktorý dáva študentom nezaplatiteľné know-how a skúsenosti do života. Dnes má STUBA Green Team zhruba 60 členov, už nielen z STU, ale aj z rôznych univerzít zo Slovenska, a veľké plány a ambície do sezóny 2019/2020.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Na oslavách 10. výročia odovzdali rektor STU, prof. Miroslav Fikar a dekan SjF STU, prof. Ľubomír Šooš, vyznamenania zakladajúcim členom STUBA Green Team. Ďalším bodom osláv bolo aj predstavenie zrekonštruovanej a modernej dielne, ktorej priestory sú reprezentatívne a plne poslúžia pri vývoji a stavbe monopostu SGT-FE20.

Čo je to Formula Student?

Poďme si teda priblížiť súťaž, ktorej sa študenti SGT účastnia. Formula Student nie je obyčajné pretekanie, ako poznáte z telky. Je to predovšetkým inžinierska súťaž, ktorá sa skladá zo statických a dynamických disciplín. V statickej časti študenti prezentujú svoju formulu, kde si musia jednotlivý dizajn súčiastok a celého monopostu obhájiť. Prečo obhájiť? Formulu totiž študenti sami navrhujú a zostrojujú. Dizajn každej formuly naprieč súťažou je preto jedinečný a študenti musia vysvetliť, prečo sa pre daný návrh rozhodli a svoje tvrdenia niečím podložiť. Počas dynamických disciplín sa už naplno ukáže výkonnosť formuly na trati, v disciplínach ako „Acceleration“ alebo „Endurance“.   

SGT-FE10 (prvý monopost)

Postavenie funkčnej plne elektrickej formule za jeden rok a to bez väčších skúseností, je úspech sám o sebe. Ešte väčší úspech však prišiel na súťaži. Na statickej disciplíne „Cost Event“ obsadil STUBA Green Team prvé miesto. V dynamických disciplínach to už nebolo také rúžové. Formula mala výkon 58 kW, maximálny krútiaci moment 74 Nm, zrýchlenie z 0-100 km/h za 5,8 s a váhu až 374 kg. To na popredné priečky nestačilo a bolo čo zlepšovať.

SGT-FE11

Skúsenosti z prvého roka posunuli Green Team míľovými krokmi vpred. Napríklad na zavesení ušetrili oproti minulému roku až 70 % hmotnosti. Výkonnostné parametre taktiež rapídne stúpli. Výkon dosahoval 108 kW, krútiaci moment 220 Nm a rovnako klesla aj celková hmotnosť formule. Rozloženie hmotnosti bolo takmer ideálne a to v pomere 48:52 (predok:zadok).

SGT-FE12

V porovnaní s FE10, bola FE12 už iný level. Bola pomerne ľahká a výkonná. Hmotnosť monopostu bola 269 kg, mala ideálne rozloženie hmotnosti 50:50 a 100 km/h zvládla za 3,8 s. Jej nedostatkom však bola malá kapacita batteryboxu, vďaka čomu mala problémy pri vytrvalostných pretekoch „Endurance“. 

SGT-FE14

Vďaka finančným problémom a nedostatku partnerov nemohol Green Team v roku 2013 postaviť novú formulu. FE14 prešla zmenou koncepcie elektroniky a softvéru. Zároveň pribudla aj telemetria, mapy motora a aj rôzne elektronické pomocné systémy. Zmeny nastali aj v prípade batteryboxu. 

SGT-FE15

Formula z roku 2015 mala nielen nižšiu hmotnosť (265 kg), ale aj vyšší výkon (až 140 kW). Novinkami bolo tiež karbónové zavesenie, planétové prevodovky a aero (predné a zadné krídlo). STUBA Green Team sa v tomto roku zúčastnil až na troch medzinárodných súťažiach a to v Nemecku, Česku a Maďarsku. 

SGT-FE16

FE16 mala krásny čierny dizajn so zelenými prvkami. Neustále napredovanie Green Teamu potvrdzovalo aj opätovné zníženie hmotnosti, a to na 235 kg. Zmenou prevodového pomeru síce klesla maximálna rýchlosť na 112 km/h, čo bolo najnižšie číslo zo všetkých monopostov SGT, avšak zrýchlenie z 0 na 100 dosiahla FE16 len za 3,1 s.    

SGT-FE17

Monopost 2017 nepriniesol nejakú zmenu koncepcie, no tešil sa veľkej spoľahlivosti a odjazdiť 22 km dlhý Endurance nebol problém. V roku 2019 bola FE17 prerobená na autonómnu formulu (Driverless). 

SGT-FE18

Rok 2018 bol pre STUBA Green Team revolučným. Rozhodli sa pre kompletnú zmenu koncepcie. To znamenalo prechod z trubkového rámu na karbónový monokok. Zmena nastala aj pri otázke pohonu. Namiesto poháňanej zadnej nápravy mala FE18 pohon všetkých kolies, o ktorý sa starali štyri motory AMK. Každý motor bol spolu s dvojstupňovou planétovou prevodovkou uložený v jednotlivých kolesách. Obrovský skok a snahu priblížiť sa top tímom sveta však sprevádzalo mnoho komplikácii. 

SGT-FE19

Tento rok slúžil na optimalizáciu a vychytanie chybičiek z FE18, čo sa čiastočne aj podarilo. Napriek tomu však tento monopost trápilo zopár problémov. STUBA Green Team sa však zúčastnil na prestížnom podujatí ZF Race Camp, súťažiach v Taliansku a Česku. Popri elektrickej formule vyvíjali ešte jednu formulu, a to autonómnu. 

Plány na rok 2020

Študenti zo STUBA Green Team chcú pre rok 2020 postaviť predovšetkým funkčný a konkurencie schopný monopost. Veria, že sezóna 2019/2020 by mohla byť pre SGT jednou z najúspešnejších. Súťaží sa plánujú zúčastniť ako s elektrickou, tak aj s autonómnou formulou. 

Autonómna formula (Driverless)

Tento tím mladých študentov si jednoznačne zaslúži pozornosť a podporu. Nielen, že pracujú na vývoji elektrickej formuly a reprezentujú Slovensko a STU v zahraničí, ale robia to vo svojom voľnom čase a zadarmo, za čo im patrí veľký obdiv. 

Video: STUBA Green Team