Typ Ceed znamenal pre Kiu obrovský zlom. Z kórejskej automobilky, ktorá vyrábala lacné a nekvalitné autá, sa stal zrazu výrobca, ktorý sa mohol pozrieť do očí európskym konkurentom. Zaujme Kia Ceed aj po rokoch? Poďme sa na to pozrieť. V spolupráci s AAA Auto a Motointegrator.sk vám prinášame test jazdenky Kia Ceed.

 

Pokiaľ dokážete existovať v jednoduchšom interiéri a hľadáte najmä praktické auto, tak je Ceed dobrou voľbou. Navyše ponúka veľmi dobrý pomer cena/kvalita.

Kia Ceed je európskym autom

Výroba 1.generácie Ceedu prebiehala od roku 2006 do roku 2012 na Slovensku! Ceed je tak trochu slovenským autom. Kia vyrábala tri verzie: hatchback, kombi a trojdverovú verziu. V roku 2009 prišiel facelift. Pri modernizácii sa zmenilo viac než dosť. Mnoho detailov a technických nedostatkov, či mušiek doriešili do zdarného konca. 


Podľa EuroNCAP je Ceed bezpečným autom, keď získal v nárazových testoch 5 hviezd.

Dizajn


Kia Ceed tvarom nejako nezaujme, najmä bežné verzie ako 5-dverový hatchback a kombi. Trojdverový hatchback volajú Kórejci Pro Ceed a jeho tvary sú o poznanie dynamickejšie. Žiadnu športovú verziu však v radoch Ceedu nehľadajte. Kia stavala prísne racionálne produkty a to jej prinieslo úspech.


Interiér je asi najväčšou slabinou auta. Ten vám dáva ešte stále pocítiť, že existuje rozdiel medzi kórejským a európskym autom. Nemôže za to dizajn, ktorý je vcelku jednoduchý a uhladený, ale skôr kvalita použitých materiálov. Pokiaľ však hľadáte praktické auto a kvalita materiálov vás nezaujíma, tak vám môže byť moja kritika úplne ukradnutá. Samotné spracovanie interiéru je bez problémov, no majitelia niektorých kusov sa po rokoch sťažujú na vrzgot v kabíne.


Rozmery hatchbacku sú 4235 mm do dĺžky, 1790 mm do šírky a 1480 mm do výšky. Rázvor má hodnotu 2650 mm. Po facelifte auto narástlo do dĺžky o 25 mm. Objem kufra je 340/1300 litrov. Kombi ponúkne až 534/1664 litrov. Pohotovostná hmotnosť auta začína na úrovni 1263 kg.

Interiér je pekný, ale materiály nepotešia

Jazdné vlastnosti


Jazdné vlastnosti sú až prekvapivo dobré. Dokonca sa ich nebojím označiť za mierne nadpriemerné. Na špičku v segmente (Mazda 3, Ford Focus) však Kia určite nesiaha. Podvozok vám dáva dostatok istoty aj pri svižnej jazde. Chýba však komunikatívnejšie riadenie a úprimne aj lepší posed.


Na diaľnici vás bude obťažovať hluk (ako takmer každé auto v segmente C v tej dobe). Pokiaľ zvolíte benzínový motor, počítajte s vysokými otáčkami motora, ktoré na akustickom komforte posádky nepridajú.


Práca s manuálnou prevodovkou je dobrá. Nájdete tu presne vymedzené dráhy. Nepoteší však dlhšia páka.

 

Po modernizácii zlepšili aj podvozok. Auto je tuhšie a lepšie drží v zákrutách. 

Ideálnym benzínovým motorom je 1,6 CVVT.

Motory


Pod kapotu sa dostalo viacero agregátov. Benzínová 1,4ka tvorila úplný základ a mala výkon v rozpätí 66 – 80 kW (90 – 108 koní). Pokiaľ budete auto používať najmä v meste, môže byť dobrou voľbou. Mimo mesta a na diaľnici dochádza malému motoru výkon. Ja by som radšej volil silnejšiu 1,6tku s výkonom 90 kW (122 koní), resp. 93 kW (126 koní). Spotreba oboch motorov je pritom veľmi podobná, okolo 7-8 litrov na 100 km.


Vrchol tvoril 2,0 liter CVVT s výkonom 105 kW (143 koní). Na trhu ich je však veľmi málo.


Benzínové motory majú bezúdržbovú reťaz a sú považované za spoľahlivé. Rovnako sú na tom aj naftové agregáty, ale v ich prípade vás čakajú potencionálne vysoké náklady na údržbu a servis.


Kia ponúkala naftový motor 1,6 CRDi s výkonom 66 kW (90 koní), 85 kW (116 koní) a od roku 2010 až 94 kW (128 koní). Väčší dvojliter ponúkne 103 kW (140 koní). Priemerná spotreba sa pohybuje okolo 6-7 litrov, menší motor si vypýta aj o liter, či liter a pol menej, podľa spôsobu jazdy.  

 

Čo sa týka pred a po medernizačných rozdielov, tie sa dotkli aj palety motorov. Navonok síce motory môžu pôsobiť rovnako, ale niektoré komponentny môžu byť iné. To sa malo podpísať nad jazdnou dynamikou a tiež aj nad spotrebou. 


Pri pravidelnom a kvalitnom servise sú nafťáky relatívne spoľahlivé, no počítajte s pomerne častou výmenou vstrekovačov, pri vyššom nájazde sa ozve aj turbo. Väčší motor dáva zabrať dvojhmotovému zotrvačníku. Motor má navyše remeň a potrebuje výmenu každých 120 000 km. Výmena rozvodov a vodnej pumpy vás bude stáť v celoslovenskej sieti servisov Q-SERVICE od 337,92 €.


Či sa vám oplatí investovať do nákladnejšieho naftového motora si musíte vypočítať už sami. Pokiaľ však najazdíte menej ako 20 000 km ročne, diesel väčšinou nedáva zmysel. 


Z prevodoviek boli k dispozícii 5- a neskôr 6-stupňové manuály. Radia nadpriemerne dobre, ale na špičku triedy nemajú. Kia mala v ponuke aj 4-stupňový automat, ale ten je pomerne zastaraný, berte ho len v prípade, že ste veľký odporca manuálneho radenia.

Kia Ceed patrí k priemerne spoľahlivým vozidlám

Najčastejšie poruchy


Ako mnohé automobily aj Ceed mal zo začiatku výroby problém so slabým lakom a následne s hrdzou. Časom na kvalite inžinieri zapracovali a problém odstránili.


Niektoré kusy mali problém so spracovaním a v interiéri sem tam niečo vŕzgalo. Pri testovacej jazde sa teda poriadne započúvajte.


Pozor si dajte aj na stav podvozku. Pri väčšom nájazde vznikajú vôle v silentblokoch a čapoch. Občas sa vyskytuje aj búchanie tyčiek stabilizátora. Pri verzii kombi predčasne odchádzajú zadné tlmiče. Objavovali sa aj prasknuté pružiny.


Výrobca ponúkal zo začiatku výroby poddimenzované spojky. Pri krutom zaobchádzaní dlho nevydržali. Kia spojky zosilnila, ale aj tak nepatria k najodolnejším.


Kia má aj pár problémov s elektronikou. Objavuje sa problém so sťahovaním okien, so zamykaním a podsvietením palubnej dosky. Občas sa odporúča aj alternátor a nedobíja batériu. Pri kúpe prekontrolujte aj funkčnosť klimatizácie.

 

Ponuka náhradných dielov na www.motointegrator.sk

Tovar Premium Standard
Kotúč brzdový predný 75,36 € 42,24 €
Obloženie brzdové predné 44,90 € 28,70 €
Kotúč brzdový zadný 39,20 € 26,50 €
Obloženie brzdové zadné 37,40 € 21,50 €
Tlmič predný - na objednávku 189,60 €  
Tlmič zadný 83,50 € 54,50 €
Pružina predná 45,60 €  
Pružina zadná 40,70 €  
Vstrekovač 1,6 crdi - na objednávku 490,90 €  
Rozvodová sada + vodná pumpa  2,0 crdi 244,80 €  
Spojková sada 305,00 € 135,60 €
Olejový filter 6,25 € 4,18 €

Kúpiť/nekúpiť?


Kia Ceed je rozhodne lepšia, než jej povesť. Kórejské auto je navrhnuté v Európe, testované v Európe a aj postavené v Európe. Zahoďte teda nezmyselné predsudky. Pokiaľ dokážete existovať v jednoduchšom interiéri a hľadáte najmä praktické auto, Ceed je dobrou voľbou. Navyše ponúka veľmi dobrý pomer cena/protihodnota. Jazdenú Kiu Ceed prvej generácie kúpite už od 3000 eur.

 

Recenzia hodnotenia jazdenej Kie Ceed sa týka všetkých karosárskych verzií:

TopSpeed.sk verdikt: Jazdenú Kiu Ceed odporúčame s malými výhradami.