Zástupca kompaktných crossoverov je tu od roku 2013. Postavený je na platforme PF1, ktorú zdieľa (pochopiteľne) s typom 208. Práve tú schizofréniu modelu 2008 sa rozhodol Peugeot riešiť modernizáciou. Pred ním sa malé levíča akoby nevedelo rozhodnúť, či chce byť crossover, alebo hatchback. Pridanie plastov, novej prednej masky so zapracovaným znakom leva a výraznejšej grafiky predných aj zadných svetiel. Auto pôsobí dospelejšie a viac sa radí ku crossoverom.

Drží sa dizajnového jazyka

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Autu väčšia predná maska, ktorá je vo výbave GT Line celá čierna, a takisto aj tmavé predné svetlá s LED denným svietením pomohli. Full LED pre 2008 k dispozícii, žiaľ, nie sú. Plastovú ochranu podvozka nájdeme v prednej aj zadnej časti. Stretávacie aj diaľkové svetlá patria k lepšiemu priemeru. Z bočnej strany upútajú pozornosť 16-palcové disky kolies Diamond Cut Aquilla. Keď dokončím prechádzku okolo auta, v zadnej časti ostanem v úžase, čo vyprodukoval francúzsky dizajn. Tak zvláštne tvarovanú koncovku výfuku len tak nenájdete! Okrem nej nechýba spomínaný ochranný plast a takisto aj svetlá s 3D efektom pazúrov, ktoré sú už dnes typické pre značku.

Toto vyzerá skôr ako ústa kapra, než koncovka výfuku.

Interiér, ktorý poteší aj naštve

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Nikoho, kto vie, čo je Peugeot zač, interiér neprekvapí. Výborný maličký volant a všade siahajúci minimalizmus. Športovejšie ladené sedadlá majú veľmi dobré bočné vedenie a pri sedení v 2008 GT Line si skôr pripadáte ako v 308 GTi. Na obrazovku infotainmentu je zakaždým dobre vidieť a celkovo sa v interiéri nemusíte príliš hľadať. Dve veci sú však pomerne zákerné. Prvou je pomenovanie vypínania štart stop systému - Eco off. Ďalšou veľmi francúzskou vymoženosťou je vyhrievanie sedadiel. To sa nachádza na vonkajšej strane sedadla. Musíte ho doslova nahmatať a trafiť správny stupeň ohrevu je takmer nemožné.

Naopak, volant je fantastický. Naozaj som sa prichytil pri tom, že pri šoférovaní som sa cítil ako v úplne inom aute, ako v rodinnom SUV. Volant doslova motivuje k dynamickejšej jazde. Prekrývanie budíkov ma netrápilo. Jediné, čo cez volant nevidíte, je spodná časť budíkov, kde sú v podstate neužitočné informácie. Všetko, čo by som potreboval vidieť, som videl. Určite ma potešil návrat k tradičnému smeru otáčania budíkov, ktoré už nejdú proti sebe. 

Rušivo pôsobilo uchytenie spätných zrkadiel. Plastový výbežok vám doslova nedá spávať. Druhou vecou, ktorá mne osobne prekážala, bolo prepínanie skladieb na volante. Otáčací krúžok nie je práve ideálne riešenie. Prstom "drgnete" do prepínača a preskočíte aj 3 pesničky. Po tej skúsenosti do krúžku iba jemne šťuchnete a nestane sa nič. Nájsť kompromis dá zabrať.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Vrchol kreativity francúzskych dizajnérov najviac vynikol pri ambientnom osvetlení. To vyzerá, akoby do auta najprv pustili poriadne nazúreného medveďa a potom škrabance osvetlili. Vualá, dizajnový strop!

Odkladacích priestorov tu veľa nie je. Kastlík spolujazdca je obrovský, ale tam to končí. Odkladací priestor pre nápoje je akurát na plechovku. Väčší nápoj tam nezmestíte. Ak máte napríklad nápoj z mekáča, môžete ho odložiť na volič terénnych režimov. Neradím vám sa potom s autom pohnúť. Vzadu je miesta dosť aj na dlhšiu cestu. Za sebou (180 cm/83 kg) si dokážem sadnúť tak, že prežijem aj dlhšiu cestu. Kufor má 350 litrov (so sklopenými sedadlami až 1172 litrov) a nachádza sa v ňom aj plnohodnotná rezerva.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Jazyková bariéra

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Orientovanie v infotainment systéme je jednoduché, avšak systém nestíha. Často sa sekne a máte pocit, že sa doslova hľadá. V navigácii sa mi stalo, že pri zadaní presnej adresy mi ju nenašlo, alebo na mape sekala cesta. Niektoré problémy rieši Apple CarPlay, ktorý funguje výborne. Máte prístup k hudobnému prehrávaču Spotify/Apple Music, k svojim kontaktom sa dostanete pomocou hlasovej asistentky Siri. Kameňom úrazu je jazyková bariéra. Tá najviac bolí pri používaní WhatsAppu. Aby ste nekukali do telefónu, Siri vám správy z WhatsAppu prečíta a dovolí vám aj odpovedať. Čítanie správ napísaných v slovenčine po anglicky jednoducho nefunguje. Ale ak chcete predsa len odpovedať po anglicky, všetko funguje tak ako má. Na opačnej strane „telefónu“ však príde problém v podobe napríklad Mamy, ktorá vie po anglicky maximálne „Hello“ a „OK“. 

Za negatívum to považovať nejde. Buď neznalých naučíte po anglicky, alebo si jednoducho počkajte, kým zastavíte a v kľude odpíšte.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Volant vyhráva nad celým autom

Jazdné vlastnosti by sa dali zhrnúť do jednej vety - auto nestíha volantu. A to nemyslím tak, že by bolo riadenie výrazne lepšie ako zvyšok auta. Volant, ktorý držíte v rukách, vyvoláva omnoho viac emócií a očakávaní, ako auto. Práve kvôli tomu sa hlavne na prvých jazdách môžete stretnúť s tým, že budete auto na ceste hľadať. Nasmerovanie do rýchlejších zákrut vám dá zabrať a musíte sa s tým zžiť. Ak by ste mali chuť na nejaké tie zimné hrátky na parkovisku, určite vás poteší prítomnosť manuálnej ručnej brzdy. Má veľmi netypický tvar. Na to, aby ste ju vedeli pohodlne využívať aj za jazdy, sa musíte zbaviť lakťovej opierky.

"Pocit ako v motokáre" je veľké klišé. Menší, kompaktnejší volant však dodá omnoho športovejší pocit z celého auta.

Prekvapivo dobrý motor

Za pochvalu stojí 1,2-litrový PureTech trojvalec s výkonom 81 kW (110 k). Je veľmi pružný v rozsahu od 2000 do 2800 otáčok a predbiehanie mu nerobí žiadne ťažkosti. Dokonca zvukový prejav motora by som označil za uspokojivý. Áno, trojhrnček, ale trojvalec je predsa polovičný šesťvalec a čuduj sa svete, fakt má taký zvuk! Spotreba v jazde na spotrebu dosiahla 6,9 l. Čo však poriadne naštve, je malá nádrž. Zmestí sa do nej iba 50 litrov. Pri bežnej spotrebe okolo 7,4 l som nádrž vyjazdil za 4 dni.

Napriek všetkému je automat jasná voľba

Toľko chvály, ako o motore, by som o 6-stupňovej automatickej prevodovke nevedel povedať. Tá je neuveriteľne hlúpa. Príklad z bežného dňa. Rozbieham sa z križovatky, auto je v móde normal a pri dosiahnutí 70 km/h zapínam tempomat. V tom momente mám 2 tis. otáčok a je zaradený 4. prevodový stupeň. Auto ani po niekoľkých minútach jazdy ustáleným tempom nepreradilo na vyšší prevod, aby šetrilo benzín. Ak teda chcete jazdiť za skutočne nízku spotrebu, musíte využívať manuálny režim.

2008 ani v GT Line neponúka pádla pod volantom, takže radiť musíte cez páku, ktorá má ešte aj opačnú orientáciu radenia. Dumal som nad tým niekoľko dní, prečo je to, preboha, tak? A došiel som na to. V momente, keď otáčky padnú pod 1800, sa motor začne nepríjemne triasť a zrejme by to znižovalo komfort jazdy a mohlo spôsobiť aj technický problém, tým, že motor by sa v podstate dusil. Aj napriek všetkým negatívam, je to stále lepšie ako manuál. Ten je nepresný, spojka je tvrdá a je to doslova otrava s ním jazdiť. V tomto smere je automat pohodlie, ktoré v meste milo privítate.

Pred tým, ako zaradíte vás čaká poriadne kostrbatá jazda. Pozitívom je, že sa vám nestane, že preskočíte prevod.

Grip Control funguje

Pomerne príjemným prekvapením bolo, že Peugeot 2008 sa nezľakol nespevnených ciest. Opäť podobnosť s 2008 DKR. Značka Peugeot nemá v ponuke plnohodnotný pohon všetkých štyroch kolies. Model 508 RHX síce má 4x4, ale inak. Jediná záchrana v núdzových prípadoch je Grip Control, ktorý upravuje množstvo výkonu, ktoré posiela na predné kolesá. Najprv som sa celkom zľakol, keď som s autom takmer zapadol na výjazde z dvora. Problém predstavoval mäkký štrkový svah, ktorý vedie k výjazdovej bráne. Auto bolo v móde normal a takmer zapadlo. Cúvol som trochu späť a pootočil magickým kolieskom. Auto sa doslova vyhrabalo z dvora a ukázalo, že Grip Control aj niečo vie. Druhá skúška prišla na úzkej horskej cestičke, kde na 2008 čakala mokrá hlina. Do kopca sa Peugeot škrabal bez problémov. Problém prišiel pri ceste z kopca. Asistent zjazdu chýbal, a boli to skutočne napäté momenty, keď sa mohol malý Pug nekontrolovateľne šmyknúť dole svahom.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Našťastie, všetko dobre dopadlo. Poslednou skúškou bol terénny „photoshooting“ po slávnych bratislavských záplavách. Jazerá na ceste neboli problém, predsa len, svetlá výška 165 mm nie je bežná klasika. Problém bolo blato skombinované s pieskom. Toto bolo už veľa aj pre malého leva a zapadnutie nebolo ďaleko. Bolo potrebné držať stále plyn a nezastavovať. To sa podarilo a človek sa cítil akýsi pyšný, že to s autom dokázal.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

A to som pociťoval po celý čas testu. Peugeot 2008 nie je špička triedy. Nie je najkrajší, najlacnejší a ani najschopnejší v teréne. Z každého niečo má a najlepšie by ho popísalo anglické slovo „underdog“. V preklade to znamená, že 2008 ťahá v mnohých ohľadoch za kratší koniec. No tým, aký je iný, si vás získa. Na rozdiel od perfektných nemeckých konkurentov prekvapí a dokáže až rozosmiať. A ten volant? To si musí každý skúsiť, aká je to paráda!

Komentár redakcie: Marek PAUCO

Peugeot 2008 je auto, ktoré sa snaží zaujať predovšetkým dizajnom. A aj to musí byť francúzsky dizajn vašou šálkou kávy. Popravde mne sa toto malé kompaktné SUV od Peugeotu nikdy nepáčilo. Keď mám byť úprimný, tak sa mi nepáčila a ani stále nepáči posledná generácia 208čky. Ale vkus, dizajn, a pod. je vec čisto subjektívna.

Poviem iba pár postrehov, ktoré som počas jazdy na spotrebu získal. Posed v aute je divný. Malý volant, dokonca ani budíky umiestnené nad ním, mi extrémne nevadia, aj keď jazdím veľmi často jednou rukou. Tak povediac na supermana. Oveľa viac som si tento stoličkový posed uvedomil až vtedy, keď som sa posadil na miesto spolujazdca. Keď som si do auta sadol, hneď mi do oka buchlo malé sklo v predných dverách. To by bolo ešte fajn, keby spodnú líniu nenarúšal nejaký divný plast. Je to lacné riešenie, ktoré museli z dôvodu z dôvodu tam umiestneného vonkajšieho spätného zrkadla. 

Hneď ma Mišo upozornil na zvláštny strop. Najmä čo sa týka podsvietenia. Toto riešenie je zvláštne. Avšak na druhej strane musím pochváliť veľmi príjemný materiál, v ktorom je strop očalúnený. Plasty mal Peugeot niekedy rozhodne mäkšie. Tu síce dominujú lacnejšie, aj keď na pár miestach rozhodne nešetrili. Tiež som si všimol kulisu radiacej páky automatickej prevodovky. Podobnú predstavili takmer pred 20 rokmi v 307/607čke. Zrecyklovali aj ovládač tempomatu. 

Tajne som dúfal, že červený lem na madlách dverí bude ambientné osvetlenie. Kvalita interiéru je skôr taká priemerná. Sem-tam sa ozve aj nejaký ten pazvuk, zvyčajne od lakťovej opierky. 

Auto sa nemôže pýšiť ani veľkou priestrannosťou. Keď som sa posadil sám za seba, priestoru na nohy, hlavne na kolená bolo minimum. Kukol som aj do kufra. Prekvapilo ma, že na zadnom pláte nie sú žiadne šnúrky, ktoré by pláto pridvihli po otvorení piatych dverí. Ale popravde si asi povedali na čo, veď nakladací priestor je aj tak dosť vysoký.

Na Babe som na rýchlo nazrel aj pod kapotu. Celkom ma pobavil ten „dekel“ na vrchu motora.

Čo sa týka jazdných vlastností. Čakal som, že auto bude ladené do komfortu, aj keď to je GT Line. Niektoré nerovnosti auto riadne trápili, aj čo sa stability aj čo sa rázov od nápravy ( predpokladám, že buchot išiel skôr od tej zadnej) týka. Aerodynamický hluk bolo mierne cítiť, ale pri normálnych tempách bol hluk v kabíne akceptovateľný. 

Čo mi asi najviac na aute vadilo, že som si akosi počas tej krátkej trasy smerom od Perneka na Babu nevedel nájsť ideálnu stopu. Riadenie bolo veľmi divné, bez spätnej väzby. A to som sa aj dosť snažil. 

Foto: Samuel Potončok, Instagram: @samuelworkshop

Vonkajšie rozmery (DxVxŠ): 4 159x1 570x2004
Motor: 1,2 PureTech
Zdvihový objem (ccm): 1,2 l
Počet valcov: 3
Poháňaná náprava: Predná
Maximálny výkon (kW / ps): 81/110
Maximálny krútiaci moment (Nm): 205 Nm pri 1500 ot.
Maximálna rýchlosť (km/h): 187
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 10,5
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): 6,9
Prevodovka: 6AT
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1 308
Rozmery kolies: 17-palcové zliatinové disky, Eridan Noir diamantované, 205/50 
Rozchod (p/z), rázvor: 2 537 mm
Objem nádrže: 50 l
Objem kufra: 350/1 172
Cena testovaného modelu: 21 335 €

PLUSY:

+ pocit väčšieho auta oproti 208 

+ športový volant
+ prehľadný interiér
+ pružný motor
+ reakcia na manuálne radenie
+ na pomery kategórie výborný zvuk motora
+ dizajnová odlišnosť
+ Apple CarPlay
+ základný audiosystém
+ Grip Control
+ sedačky

     

MÍNUSY:

- absencia pohonu 4x4

- sekajúci infotainment
- dizajn ambientného osvetlenia
- radenie v automatickom režime
- stieranie stieračov, ostávajú šmuhy
- rany do kabíny od podvozku
- umiestnenie vyhrievania sedadiel
- absencia adaptívneho tempomatu
-chybná orientácia manuálneho radenia
- vibrácie od motora
- prepínanie pesničiek kolieskom
- malé nápojové držiaky

 
Peugeot 2008 1.2 Puretech
81 kW A6 GT Line
Citroen C4 Cactus 1.2 Puretech
81 kW A6 Shine
základný model
15 330 €
(2008 1.2 Puretech 60 kW M5 Active)
12 990 €
(C4 Cactus 1.2 Puretech 60 kW M5 Feel)
adekvátny model
21 335 €
(2008 1.2 Puretech 81 kW A6 GT Line)
17 790 €
(C4 Cactus 1.2 Puretech 81 kW A6 Shine)
adekvátna výbava
17-palcové disky, zadné PDC, automatická dvojzónová klimatizácia, vyhrievané predné sedadlá, perleťová farba, parkovacia kamera, navigácia, elektricky sklápateľné zrkadlá
v sérii: 16-palcové disky, automatická klimatizácia, predné PDC, navigácia, zadné PDC

za príplatok: vyhrievanie predných sedadiel 300 €, 17-palcové disky 400 €, parkovacia kamera 250 €
výsledná cena
22 775 €
18 740 €


 

 
Kia Stonic 1.0 T-Gdi
88 kW A7 Platinum
Nissan Juke 1.6
82 kW Xtronic Tekna
základný model
13 590 €
(Stonic 1.2 MPI 62 KW M5 Silver)
16 360 €
(Juke 1.6 82 kW M5 Visia Plus)
adekvátny model
21 290 €
(Stonic 1.0 T-Gdi 88 kW A7 Platinum)
21 410 €
(Juke 1.6 82 kW Xtronic Tekna)
adekvátna výbava
v sérii: alarm, 17-palcové disky, elektricky sklopné zrkadlá, zadné PDC, automatická klimatizácia, navigácia, zadná kamera, tempomat, vyhrievanie predných sedadiel a volantu
v sérii: 360-stupňová kamera, sledovanie mŕtveho uhla, audiosystém Bose, vyhrievanie predných sedadiel, 17-palcové disky, elektricky sklápateľné zrkadlá, kožené sedadlá, automatická klimatizácia, tempomat

za príplatok: xenónové svetlá 600 €
výsledná cena
21 290 €
22 010 €


 

 
Renault Captur 0.9 Energy Tce
66 kW M5 S-Edition
Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet
82 kW A6 Premium
základný model
12 590 €
(Captur 0.9 Energy Tce 66 kW M5 Advantage)
14 790 €
(Vitara 1.0 BoosterJet 82 kW M5 Comfort)
adekvátny model
17 340 €
(Captur 0.9 Energy Tce 66 kW M5 S-Edition)
17 790 €
(Vitara 1.0 BoosterJet 82 kW A6 Premium)
adekvátna výbava
v sérii: automatická klimatizácia, navigácia, tempomat, 17-palcové disky, LED svetlomety, elektricky sklopné zrkadlá

za príplatok: parkovaci asistent s 360-stupňovou kamerou 380 €, vyhrievané predné sedadlá 200 €
v sérii: automatická klimatizácia, tempomat, vyhrievanie predných sedadiel, 17-palcové disky
výsledná cena
17 920 €
17 790 €