Dobrý, alebo asi každý test benzínovej Octavie RS si prečíta podstatne viac ľudí než tej naftovej. No v predajni to dopadne naopak. Škoda Octavia III RS v naftovej verzii vyhráva. Neviem to presne, no podľa toho, čo vídam na cestách, Octaviu RS TDI zvolí 7, ak nie 8 z 10 kupujúcich. Už druhú generáciu. Nedalo mi a rozhodol som sa zistiť, čo na tej RS TDI je? Čo s ňou všetci majú? Je zrejmé, že nižšia spotreba a u nás aj nelogicky lacnejšia nafta. Tak si to celé rozoberme.

Priemerný rozdiel v spotrebe medzi Octaviou RS TSI a RS TDI je papierovo len 1,5 litra na sto km. Aspoň to by si výrobca želal, aby tomu uverili, ak nie verejnosť, minimálne úradníci EÚ. V skutočnosti je to presne dvojnásobok, v neprospech benzínovej verzie. Nafta je na našich pumpách navyše dostupnejšia v priemere o 0,125 € (teda 12,5 centa) na liter. To znamená, že na naftovej eReSe prejde vodič každých sto kilometrov lacnejšie o 4,4 €. Povedzme, že ročne najazdíte 25 000 km. Majiteľ Octavie RS TDI na palive ušetrí 1100 €. Je to veľa alebo málo na vykúpenie horších ostatných vlastností a schopností naftovej Octavie RS? Lebo iné pre RS TDI už nemá, len proti. Pre odpovede na moje aj vaše otázky odporúčam pozrieť prvý videotest TopSpeed.sk naftovej škody RS. Voľbu však musí urobiť každý sám...

Octavia III RS TDI je auto minimálne dvoch tvárí. V ECO režime pekná, no lenivá. Prevodovka radí ukrutne skoro, motor vyslovene trápi už pri otáčkach okolo 1200 natoľko, že hlavne v zákrutách pri miernej akcelerácii vibruje volant i auto. Snáď prvé auto, v ktorom ECO režim mimo obce nie je vhodný. Hodí sa len na diaľnicu a v niektorých prípadoch aj v meste, kde prepĺňovaný dvojliter pekne vládze a má rezervu krútiaceho momentu. Podľa výrobcu dosahuje motor špičku pri 1750 ot a hodnotu 380 Nm si drží do 3 000 ot. Naproti tomu verzia TSI má síce 350 Nm, no v rozsahu od 1 500 až po 4 400 ot! A to je zásadný rozdiel.
 

V športovom režime RS TDI výrazne ožije, prevodovka drží motor na špičkách, no v tomto prípade to znamená v strednom pásme otáčok, nie v hornej tretine ako pri RS TSI. Treba priznať, že v otáčkach má motor aj o čosi lepšiu zvukovú kulisu. Jazdiť s ňou v tomto režime je celkom zábava. No o radosti z jazdy by som nehovoril. Spotreba v režime Sport vychádza na 7 l, čo na rozdiel od RS TSI nie je žiadna tragédia. Obdobná jazda štýlom brzda-plyn totiž poženie spotrebu benzínu pekne nad 10 litrov...

Škoda pre bežné verzie neponúka športový vzhľad, povedzme RS line. Jedným z vysvetlení veľkej obľuby RS TDI bude jediná možnosť ako mať peknú, nabúchanú Octaviu a neničiť rodinný rozpočet.

Interiér je všeobecne z lacnejších materiálov. Tvarovo vyzerá výrazne lepšie ako vo Focuse, kvalitou však veľmi lepší nebude. Aj sedadla sú trochu sklamaním. Na pohľad vyzerajú veľmi športovo, avšak sú plné kompromisov. Hoc v zákrutách dokážu podržať, vyslovene športové nie sú a chýba im viacero možností nastavenia. Ale pre dlhé cesty sú vlastne fajn.
 

Jazdné vlastnosti Octavie RS TDI vôbec nie sú zlé, práve naopak. Odhiadnuc od dynamiky, ktorá je o poznanie horšia ako mala TSI funguje v oblasti pruženia, držania stopy, brzdenia aj hlučnosti. Podvozok nie je taký pevný a solídny ako vo Focuse ST. Po cca 50 000 km bude uhrkaný a to aj napriek viacprvkovej zadnej náprave.

Na valcovej brzde v MM racing sme Octavii III RS TDI odmerali max. výkon 141 kW (191 k) pri takmer presne 4000 ot. To je 11 koňový rozdiel než uvádza výrobca, no tým správnym smerom. Podobne aj maximálny krútiaci moment 385 Nm je o 5 Nm väčší, no len v špičkovej hodnote pri 3080 ot. Všimnite si však, že regulácia toku sily z motora na prevodovku a následne kolesá je naozaj príkladná. Od 1900 po 3350 ot možno hovoriť o "rovnej čiare". 

Octavia RS má povesť športovej a veľmi dobre vybavenej Octavie, no ja som nemal ten pocit. Určite nie z tejto "základnej" verzie. Po dlhej dobe auto, v ktorom pre biedny zvuk audia počúvať hudbu nebaví. Zákazníkov si nepochybne nájdte. Vlastne sa to už nejaký čas deje. Škoda totiž stále neponúka športový vzhľad, povedzme RS line, pre bežné verzie. Jedným z vysvetlení veľkej obľuby RS TDI bude jediná možnosť šetrných tatkov ako mať peknú, nabúchanú Octaviu a neničiť rodinný rozpočet. Mesačne totiž vďaka RS TDI doma ostane asi 100 €. Mamina bude isto rada. Čo tam po tom, že vo všetkom ostatnom na RS TSI stráca o poznanie viac, než v predošlej generácii...

Škoda Octavia III RS TDI DSG
rok výroby 2014

 

PLUSY:

+ liftback bez priamej konkurencie,
+ jazdné vlastnosti,
+ pruženie dobrý kompromis komf/sport,
+ väčšia a ľahšia než predošlá verzia,
progresívne riadenie
  (stred 240° ostrejších),
+ spotreba pod 6 l na 100 km,

+ pri 130 km/h na 6 točí 2 250 ot,
+ pekné sedačky+prešitie aj vzadu.

 

     

MÍNUSY:

- málo tlmené rapčanie autu nesedí
 (zišiel by sa aktívny sound design),
- podpriemerná dynamika,
- hmotnosť vyššia o cca 50 kg ako RS TSI,
- viac nedotáčavá ako RS TSI,
- len 50 l nádrž nedá dojazd nad 900 km,
- o 700 € vyššia cena k RS TSI,
- 6st. DSG už má svoj vek a to poznať,
- obmedzené možnosti nastavenia sedadiel,
- režim ECO motor doslova dusí,
- nevypínateľné ESC,
- systém XDS nefunguje vhodne.

 

 


 

 

 

Cenník modelov Škoda Octavia III RS platný na Slovensku.

Škoda Octavia III RS TDI rok výroby 2014
Motor:

vznetový liatinový radový 4-valec prepĺňaný turbodúchadlom uložený vpredu naprieč s priamym vstrekovaním paliva, objem 1 968 cm3, 4-ventily na valec, hliníková hlava valcov, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 81.0 × 95.5 mm, kompresný pomer 16.5 : 1, max. výkon 135 kW (184 k) / 3500 - 4000 ot, max. krútiaci moment 380 Nm / 1750 - 3000 ot, litrový výkon 68 kW (92 k) / l. Emisná norma - Euro V.

Pohon: samočinná 6-stupňová dvojspojková prevodovka, pohon predných kolies,
Podvozok: nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu viacprvková náprava, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy predné 340 mm, elektronické systémy podvozka: ABS, ASR, EBD, EBA, EDS, ESP, EPS, TSA, MSR, HBA,
Kolesá: ľahkozliatinové disky,
rozmery diskov 7,5 x 18",
pneu 225/40 R18
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4685 x 1814 x 1449 mm, rázvor - 2676 mm, objem kufra - 590 - 1 580 l, pohotovostná hmotnosť - 1 415 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 5,0 l/100 km, spotreba počas testu - 5,6 l/100 km, výkonová hmotnosť 10,48 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 230 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 8,2 s

Cena:

Základný model RS TSI - od 26 560 €,
Testovaná verzia RS TDI DSG - od 29 240 €

František HANZEL Komentár redakcie: František HANZEL

Naftová Octavia RS je autom minimálne dvoch tvárí. V EKO režime je to obyčajná nudná Octavia. Najmä ak idete na spotrebu, alebo sa presúvate po meste. Prevodovka radí pri ukrutné nízkych otáčkach a motor vyslovene trápi pri zhruba 1 200 otáčkach za minútu. Najmä v zákrutách je potom cítiť vibrácie od motora, ktoré sa prenášajú do volantu. Tento režim je vhodný skôr na diaľnicu, kde je Octavia RS TDI ako doma, pekne vládze a cítiť rezervu výkonu. V športovom režime je však auto výrazne ostrejšie, prevodovka vyslovene drží motor v otáčkach a Octavia je permanentne pripravená vystreliť dopredu. Človek sa tak môže voziť rýchlosťou 80 km/h na trojke! Motor vtedy točí zhruba 3 500 otáčok za minútu. Auto ma tiež lepšiu zvukovú kulisu a výrazne lepšiu dynamiku. V tomto režime je s ňou skutočne radosť jazdiť a oceníte aj dobré brzdy. Spotreba, ale utrpí ranu pod pás. Normálnou pokojnou jazdou sa však môžete dostať veľmi blízko číslam, ktoré udáva výrobca. Škoda by totiž chcela jazdiť za rovných 5 litrov a my sme na testovacej trati dosiahli slušných 5,6 l/100km. Octavia RS TDI tak bude vhodným kompromisom ako rodinné auto, pre oteckov, ktorý si sem tam radi doprajú športovú jazdu. Ja osobne by som však v tejto kategórii áut volil radšej Ford Focus ST. Prináša totiž menej kompromisov, čo vidieť už len na sedadlách. Zatiaľ, čo tie v Octavii sa na športové skôr hrajú, sedadlá vo Focuse nimi skutočne sú. Navyše ak si odmyslíte lacno pôsobiacu prístrojovú dosku, dá vám Focus pocit kvalitnejšieho a solídnejšieho spracovania. Máte v ňom skrátka dojem, že bude jazdiť rovnako aj po rokoch, zatiaľ čo v Octavii tušíte, že už po pár desiatkach tisíc kilometrov sa nevyhnete hrkotavým zvukom od náprav a návšteve servisu.