Začiatok milénia bol bohatý na rýchle a zaujímavé autá. Medzi rokmi 2000 a 2010 automobilky priniesli na svet mašiny, ktoré posúvali hranice. Vtedy nové technológie umožnili vytvoriť autá, aké tu predtým nikdy neboli. Top 10 supercarov z tohto obdobia zahŕňa ikony ako Bugatti Veyron, Ferrari Enzo, Porsche Carrera GT, ale aj Ameriku Saleen S7, alebo majstrovské dielo Koenigsegg CCXR.

10. Saleen S7

Saleen S7

Výkon 550 k
Hmotnosť 1302 kg
Zrýchlenie 0-96 km/h (60 mph) 3,3 s
Topspeed 354 km/h

Saleen S7 bol prvým americkým produkčným supercarom s motorom v strede. Pri návrhu použili CAD technológiu. Zaujímavosťou je, že supercar svojím tvarom generoval veľmi veľa prítlaku, pri rýchlosti 257 km/h to bolo vyše 1300 kg, čo sa rovná hmotnosti amerického supercaru. S7 poháňal atmosférický 7,0 l V8 s rozvodom OHV a výkonom 550 k. Neskôr prišiel variant Saleen S7 Twin Turbo s výkonom 750 k a topspeedom 399 km/h.

9. Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Výkon 626 k
Hmotnosť 1750 kg
Zrýchlenie 0-100 km/h 3,8 s
Topspeed 334 km/h

Mercedes SLR McLaren vznikol v dobe, keď Mercedes a McLaren spolupracovali vo Formule 1. Na začiatku milénia dostali nápad postaviť spoločný supercar. Inšpirovali sa legendárnym pretekárskym Mercedesom 300 SLR z roku 1955. Motor supercaru, teda kompresorom prepĺňaný 5,4 l V8, namontovali za prednú nápravu. SLR využíva aktívny zadný spojler, ktorý sa pri určitej rýchlosti a brzdení zodvihne o 10°, alebo ho môže zodvihnúť vodič až o 30°. Supercar má karbón-keramické brzdy, o ktorých Mercedes povedal, že sú odolné voči vädnutiu až do teploty 1200 °C.

8. RUF CTR3

RUF CTR3 Clubsport

Výkon 700 k
Hmotnosť 1375 kg
Zrýchlenie 0-100 km/h 3,1 s
Topspeed 380 km/h

RUF je známy hlavne úpravami Porsche. Ak sa pamätáte na RUF CTR Yellowbird z roku 1987, ktorý bol vo svojej dobe najrýchlejším autom sveta, tak CTR3 vzdal hold legende o 20 rokov neskôr. Tentokrát však nezobrali 911ku, vychádzali z Porsche Cayman, ktorému transplantovali srdce, konkrétne 3,8 l plochý 6-valec dopovaný dvoma KKK turbami so 700 k. RUF CTR3 teda dosiahol topspeed 380 km/h, neskôr zdvihli výkon na 750 k, resp. 772 v Clubsport verzii.

7. Ford GT

Ford GT

Výkon 558 k
Hmotnosť 1520 kg
Zrýchlenie 0-100 km/h 3,3 s
Topspeed 330 km/h

Ford GT40 bol pretekárskym autom, s ktorým Američania konečne dokázali poraziť Ferrari v Le Mans v 60-tych rokoch. Toto auto poslúžilo ako inšpirácia pri tvorbe Fordu GT, ktorý bol súčasťou osláv storočnice automobilky. Supercar mal niesť meno GT40, lenže sa ozvala spoločnosť Safir Engineering, ktorá vlastnila práva k menu GT40. Ford sa preto rozhodol pre meno GT. Supercar poháňaný kompresorom prepĺňaným 5,4 l V8 s výkonom 558 k prekonal niekoľko rekordov. Napríklad v šprinte na 1 míľu upravený Ford GT, kde kompresor vymenili dve turbá, do nádrže naliali metanol a vytlačili z neho asi 2500 k, tak dosiahol rýchlosť 472,5 km/h.

6. Lamborghini Murcielago SV

Lamborghini Murcielago SV

Výkon 670 k
Hmotnosť 1746 kg
Zrýchlenie 0-100 km/h 2,9 s
Topspeed 345 km/h

Lamborghini pomenováva svoje autá po býkoch a ani ich supercar začiatku milénia nie je výnimkou. Murcielago bol býk, ktorý prežil 24 bodnutí mečom v zápase proti Rafaelovi „El Lagartijo“ Molina Sanchezovi v 1879. Potom tu máme označenie SV, ktoré Lamborghini používa pre svoje top modely. Skratka znamená SuperVeloce, alebo v našej reči super rýchle. Murcielago SV bol presne taký, s najvyšším výkonom 670 k, ktorý žmýkal z 6,5 l atmosférického V12, či pohonom všetkých kolies.

5. Koenigsegg CCXR

Koenigsegg CCXR Edition

Výkon 1018 k
Hmotnosť 1280 kg
Zrýchlenie 0-100 km/h 2,9 s
Topspeed 400+ km/h

Koenigsegg CCXR vytvorili, aby prekonal rekordy spôsobom typickým pre túto značku. Teda maximálny výkon, rýchlosť, najlepšie časy na okruhu či okreskách, a to všetko so štýlom a komfortom. V dobe vzniku bol CCXR jedným z najlepších supercarov, kombinoval brutálny výkon 1018 k pri jazde na etanol z 4,8 l V8 prepĺňaného dvoma kompresormi. Supercar sa môže pochváliť najlepšou výkonovou hmotnosťou spomedzi supercarov tej doby, 1,26 kg/k.

4. Gumpert Apollo S

Gumpert Apollo R a Apollo S

Výkon 700 k
Hmotnosť 1200 kg
Zrýchlenie 0-100 km/h 3,0 s
Topspeed 360 km/h

Ešte v roku 2000 navrhol Roland Gumpert, vtedy predajca Audi a VW, nový koncept supercaru. Malo to byť auto na bežné cesty pripravené na pretekárske okruhy. Dostal požehnanie od Audi na použitie ich motora pod podmienkou, že ak sa mu podarí vyvinúť supercar, tak nezostanú len pri prototype, ale pôjde do produkcie. V roku 2005 sa tak stalo, na svet prišlo prvé Gumpert Apollo. Auto poháňal 4,2 l bi-turbo V8 s výkonom 650 k, o tri roky neskôr predstavili ešte lepšiu verziu Apollo S, kde z motora dostali 700 k. Apollo S veľmi dlho kraľovalo rebríčku Top Gearu, až kým ho nepredbehlo Bugatti Veyron Super Sport.

3. Porsche Carrera GT

Porsche Carrera GT

Výkon 612 k
Hmotnosť 1380 kg
Zrýchlenie 0-100 km/h 3,9 s
Topspeed 330 km/h

Porsche Carrera GT napísala zaujímavý príbeh, z pozostatkov rôznych motoršportových projektov vznikol jeden z najlepších supercarov sveta. Vývoj môžeme datovať až do roku 1998, kedy Porsche 911 GT1 zvíťazilo v Le Mans. Na sezónu 1999 plánovali nový prototyp. Špeciál mal mať pôvodne plochý twin-turbo 6-valec, ten však nahradili atmosférickým V10, ktorý vyvíjalo ešte v roku 1992 pre tím Formuly 1 Footwork. Po dvojdňových testoch ale projekt zrušili a inžinierov presunuli na tvorbu SUV Cayenne. Prsty v tom mal aj vtedajší riaditeľ Audi a VW, Ferdinand Piech, ktorý nechcel, aby Porsche ohrozovalo Audi na pretekárskej trati. Porsche však udržiavalo projekt pri živote a v roku 2000 predstavili svetu Carreru GT. Supercar vzbudil veľkú pozornosť a aj vďaka peniazom, ktoré priniesli predaje Cayennu, sa rozhodli pre sériovú výrobu. V roku 2003 predstavilo Porsche sériovú Carreru GT poháňanú uvrešťaným 5,7 l atmosférickým V10.

2. Ferrari Enzo

Ferrari Enzo a LaFerrari

Výkon 660 k
Hmotnosť 1365 kg
Zrýchlenie 0-100 km/h 3,3 s
Topspeed 355 km/h

Ferrari sa vždy snažilo dostať pretekársku techniku na cesty. Po špičkovom F40 a jeho nástupcovi F50, prišiel začiatkom milénia čas na ďalšie, malo ním byť F60, ako sme si vtedy mysleli. Fabrika to ale spravila ináč, supercar pomenovali Enzo, ako poctu zakladateľovi, Enzovi Ferrarimu k 60-temu výročiu automobilky. Znova použili všetky svoje znalosti a do supercaru napchali najlepšiu techniku tej doby, ktorá z veľkej miery pochádzala z F1. Nový 6,0 l atmosférický V12 poháňal cez elektro-hydraulickú prevodovku ovládanú pádlami pod volantom zadné kolesá, nechýbali ani karbón-keramické brzdy. Na palubu sa dostali aj veci, ktoré boli v tej dobe zakázané v F1, ako trakčná kontrola alebo aktívna aerodynamika, vďaka ktorej Enzo produkovalo až 760 kg prítlaku pri rýchlosti 300 km/h. Ferrari sa vtedy vyjadrilo, že nie je umenie ísť 300 km/h rovno, ale vedieť v 300 km/h aj zatočiť, a také je Ferrari Enzo.

1. Bugatti Veyron EB 16.4

Bugatti Veyron EB 16.4

Výkon 1001 k
Hmotnosť 1888 kg
Zrýchlenie 0-100 km/h 2,46 s
Topspeed 408 km/h

VW v roku 1998 kúpil Bugatti a Francúzka v nemeckom područí dlho nespala, takmer vôbec. Hneď predstavili niekoľko štúdií, medzi nimi aj supercar 18/3 Chiron, ktorý môžeme považovať za úplný zárodok Veyronu s motorom W18, kde každá banka mala mať 6 valcov. Neskôr prišiel Jozef Kabaň so štúdiou, ktorú dnes poznáme ako Veyron, vtedy je označovali ako EB 18/4. Veyron však neostal pri 18-valcovom motore, inžinieri uprednostnili 8,0 l 16-valec s usporiadaním W (tentokrát 4 banky o 4 valce) a štvoricou turbodúchadiel. Veyron nebol výnimočný len motorom s výkonom 1001 k, s ktorým ako prvé produkčné auto prekonal magickú hranicu 400 km/h, ale aj množstvom technológií, ktoré museli špeciálne pre neho vyvinúť. Napríklad 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku ovládanú počítačom, permanentný pohon všetkých kolies, ktorý využíval systém Haldex na distribúciu sily, alebo špeciálne pneumatiky Michelin PAX. Unikátny supercar niesol meno Pierra Veyrona, inžiniera, testovacieho jazda a zároveň pretekára Bugatti, ktorý v roku 1939 vyhral 24-hodinvku v Le Mans.

video: Donut Media

foto: Mecum Auctions, RM Sotheby's, RUF, Ford, Top Gear, Keonigsegg, Gumpert, Porsche, RSsportscars, Bugatti