Toyota RAV4 bola predstavená v roku 1994. Bolo to jedno z prvých kompaktných SUV na svete a do histórie značky sa zapísala tučným písmom. V roku 2018 predstavili jej piatu generáciu a keďže celý svet elektrifikuje, ako pri predchádzajúcej generácii, ani teraz nemohla chýbať hybridná verzia. Ponuka bude, mimochodom, tento rok obohatená aj o plug-in hybrid. RAV4 Hybrid poháňa primárne 2,5-litrový štvorvalec Dynamic Force s výkonom 131 kW (178 k). Zároveň však spolupracuje s planétovou prevodovkou a elektromotorom s výkonom 88 kW. V prípade verzie 4x4 je k dispozícii ešte jeden elektromotor so 40 kW, a to na zadnej náprave. Systémový výkon však dosahuje 163 kW (222 k). Asi si hovoríte, že 131+88+40 nie je 163. Máte pravdu. No „riadiaci mozog“ RAV4 Hybrid povolí maximálne spomínaných 163 kW.

Pohon E-Four vyvinutý pre hybridy

RAV4 je postavená na modulárnej platforme GA-K. Aktuálna generácia má ako nižšie ťažisko (až o 57 %), tak aj väčšiu tuhosť podvozka. Verzia hybrid 4x4 disponuje novým pohonom všetkých kolies, E-Four, ktorý bol vyvinutý práve pre hybridné modely Toyoty. Spaľovací motor poháňa výhradne predné kolesá, zatiaľ čo zadný elektromotor sa stará o pohon zadnej nápravy. Nejde o permanentnú štvorkolku, keďže primárne sú poháňané len predné kolesá. Elektronika zároveň monitoruje rýchlosť vozidla či stupeň akcelerácie a až v prípade potreby sa zapája aj zadný elektromotor a tým pádom aj pohon zadných kolies. Systém pohonu E-Four vraj dokáže poslať až 60 % celkového výkonu auta na zadnú nápravu. Zároveň „ravka“ disponuje aj systémom Auto-LSD, ktorý pribrzďuje kolesá s nižšou trakciou. Údaje na papieri naznačujú, že by si RAV4 Hybrid mala s naším 4x4 testom poradiť, no aká bola realita?

Toyota E-Four

4/6 hviezdičiek

Toyota RAV4 Hybrid získala v našom teste len 4 zo 6 hviezdičiek s časom 4,30 sekundy. Obecne sa zvládnutie daných 4 testov, ktorým zodpovedajú aj získané hviezdičky považuje za dobrý výsledok, no RAV4 zaostala za konkurenciou a ani tie 4 hviezdičky sa nerodili ľahko. Problém nastal hneď pri prvom teste, a to pri trakcii len na zadnej náprave. Ravka to zvládla až v režime „trail“. Rovnako aj štvrtý test (s trakciou na jednom kolese prednej a jednom kolese zadnej nápravy do kríža) sa musel opakovať v tomto režime. Papierové predpoklady sú jedna vec a realita druhá. Toyota RAV4 Hybrid tak za očakávaniami mierne zaostala