Fakt, že autonómny systém riadenia áut sa nenávratne približuje realite je holý fakt. Ale predsa, viete si to predstaviť v bežnej premávke? Predsa sa s tým spájajú rôzne riziká, ktoré musia inžinieri zohľadniť a auto na nich po technickej stránke pripraviť. Je to stroj, ktorý „počíta jednotky a nuly“ a občas sa môže prosto seknúť. Nechcem byť skeptický, fandím tomu nápadu, ale kým to dotiahnu dokonca, ešte to chvílu potrvá...

Ďalšiu vec, ktorú je potrebné pri autonómnych autách vyriešiť je aj to, ako dosiahnuť istotu u ďalších účastníkov premávky v tom, že ich proste auto neriadené človekom registruje. Tento problém sa rozhodli vyriešiť vo Švédsku. A popasovali sa s ním veruže statočne :)...


Švédska spoločnosť Semcon AB vyvinula inovatívny spôsob upozorňovania chodcov na to, že sa autonómne auto blíži, a že pred prechodom pre chodcov na 100% zastaví. Do prednej masky osadili svetlá, ktoré zmenia svoj tvar na smajlíka. To bude to pravé znamenie pre chodcov, že môžu prejsť bez obáv na druhú stranu.

Semcon vypracoval výskum, v ktorom potvrdzuje, že 80% chodcov prechádzajúcich cez cestu pravidelne nadväzuje očný kontakt s vodičom. Z toho usúdili, že úsmev v mriežke je asi najlepšia signalizácia. 

„Smejúce autá“ vzniknú aj vďaka švédskemu Výskumnému ústavu Viktoria, zameraného na komunikačno-informačné technológie, ktorá sa vo svojich projektoch zameriava aj na autonómny systém riadenia áut.

Karin Eklund, popredná pracovníčka Semconu, skonštatovala, že táto technológia je doposiaľ najlepšia, akú sa zatiaľ podarilo vytvoriť. A hlavne pritom nie sú potrebné žiadne ďalšie technické prostriedky. Inžinieri zvažovali mnoho iných spôsobov upozorňovania chodcov. Niektoré boli priam šialené! Napríklad auto malo posielať chodcom textové správy, alebo fotku svojich brzdových svetiel na mobil! Tu mi neostáva nič iné len dúfať, že sa takého niečoho nikdy nedožijem:) Dúfam, že ľudia nebudú nikdy tak blbí, že sa skôr začnú spoliehať na dodatočnú techniku, ako na svoje zmysly, pri takýchto jednoduchých veciach, ako je prechod cez cestu.

Semcon tiež nevylučuje fakt, že vizuálne upozornenie bude doplnené i o nejaké výstižné zvukové znamenie, keďže sa plánuje, že mnoho áut bude poháňať tichý elektromotor. Aby mali istotu i ľudia, ktorí trpia poruchou zraku. Zároveň Semcon podčiarkuje význam laserových lúčov v tomto odvetví. Technológia by mala byť tak pokročilá, že zaznamená chodcov ešte pred tým, ako sa čo i len priblížia k vozovke. Zároveň laserová technológia údajne nebude nijako ovplyvnená poveternostnými podmienkami, či už tmou, snehom, dažďom a i... Takže keď takáto doba príde, bude táto signalizácia vôbec potrebná? Budú vôbec ešte ľudia chodiť pešo?

Zdroj: Semcon