Peugeot 508 Hybrid

Ako prvý skúšam plug-in hybridný Peugeot 508. Na prvý pohľad vyzerá ako bežná 508-čka so všetkými jej typickými prednosťami aj slabinami. Rozdiel nevnímam dokonca ani pri pohľade do kufra, čo je dobré znamenie. Prvou odlišnosťou je až „naštartovanie“, lepšie povedané tiché prebudenie palubnej elektroniky do pohotovostného režimu. Benzínový prepĺňaný motor 1.6 PureTech (130 kW/177 k) ostáva vypnutý a z parkoviska vyrážame v čisto elektrickom režime. Doplna nabité batérie hlásia dojazd 47 km a trakčnému elektromotoru s výkonom 80 kW (109 k) umiestnenému v útrobách 8-stupňovej automatickej prevodovky e-EAT8 (Aisin) dávajú dosť energie na slušné pružné zrýchlenia (trakčné batérie majú kapacitu 11,6 kWh). Po niekoľkých kilometroch mestskej jazdy v režime EV si všímame, že klesanie dojazdu korešponduje s odjazdenými kilometrami a tak s kolegom prepíname do režimu Hybrid a vyrážame za hranice mesta. Kým však nezarazím pedál „plynu“ až tesne k podlahe, spaľovací motor ostáva ticho a Peugeot sa dopredu hrnie len za pomoci tichej elektriky. Motor sa pridá až pri potrebe razantnejších výkonov, to však už auto vystrelí s poriadnou razanciou. Mám pocit, že v otázke pružných zrýchlení reaguje dokonca pohotovejšie, než benzínová verzia GT s rovnakým max. výkonom. Skrátka, je cítiť, že benzínový štvorvalec  posiela časť starostí na plecia elektromotora a ten mu ochotne pomáha aj v otáčkach, kde sa prepĺňaný spaľovací motor ešte nevie poriadne nadýchnuť.

Kým klasický benzínový Peugeot 508 SW 1.6 PureTech 225 GT sa rozbehnete na 250 km/h, jeho rovnako výkonný plug-in hybridný klon 508 SW PHEV "dá" maximálne 240 km/h.

Auto je aj obratné, dobre navrhnutá základná mechanika a slušná geometria náprav sa aj tu ukazujú v dobrom svetle. V extrémnych situáciách však cítiť vyššiu hmotnosť aj odstredivé sily, s ktorými musí zavesenie bojovať. Dobrou správou však je, že spoza volantu neviete identifikovať, kde tie kilá navyše vozíte. Konštruktéri ich rozložili naozaj pravidelne, takže „elektrická“ 508-čka nie je vyslovene ťažká na predok a ani v rýchlych utiahnutých oblúkoch vás neprekvapí zákernou pretáčavosťou. Je to v podstate veľmi dynamický, len trochu ťažší Peugeot 508 ako ho poznám z testu benzínovej verzie 508 GT. Len je samozrejme úspornejší.

Technické údaje:
Systémový výkon – 165 kW/225 k (130 + 80 kW)
Krútiaci moment – 360 Nm
Max. rýchlosť – 240 km/h
Kapacita batérií: 11,6 kWh

Trakčné batérie modelu 508 Hybrid sa dajú z domácej zásuvky na 230 V nabiť za 6,5 h (pri 8 A), pri 14 A za 3,5 h a ak máte 32 A nabíjačku a priplatíte si za silnejšiu palubnú nabíjačku (6,6 kW namiesto štandardných 3,3 kW), nabíjanie potrvá len 1,5 h.

Peugeot e-208, e-2008

Elektrické Peugeoty e-208 doputovali na testovacie jazdy v Španielsku až z ďalekého Slovenska, vznikajú totiž práve v trnavskom závode PSA. Svoj pohon budúcnosti dávajú najavo už osobitne stvárnenou maskou s modrou 3D výplňou, inak by ste však prítomnosť ich "čistého" pohonu identifikovali len ťažko ťažko. Peugeot sa ani nesnažil na elektriku pod kapotou nijak výrazne upútavať, čo podľa mňa v podstate ani nie je potrebné. Už verzie s klasickými spaľovacími motormi pod prednou kapotou vyzerajú dosť futuristicky a nápadne. V tomto prípade, rovnako ako pri modeli e-2008, je pod prednou kapotou trakčný elektromotor s výkonom 100 kW (136 k) a krútiacim momentom 260 Nm. Vďaka batériám s celkovou kapacitou 50 kWh pritom dokážu „mestské“ elektrické Peugeoty na jedno nabitie zvládnuť približne 310 - 340 km. Na rýchlonabíjacej stanici s výkonom 100 kW sa na 80 % kapacity nabijú už za 30 min, z bežnej siete to vďaka integrovanej palubnej nabíjačke s výkonom 11 kW zvládnu približne za 5 hodín.

Jazda s elektrickou dvestoosmičkou je zásadne iná ako s benzínovými, či naftovými verziami. Maximum krútiaceho momentu je k dispozícii prakticky okamžite, zo semaforov tak e-208 vyrazí vždy ako prvá a v meste ju prakticky nič nedoženie. A rovnako to platí pre e-208, aj pre e-2008. A hoci nejde o premotorovanú beštiu, jej prvotné zrýchlenie je obmedzené skôr trakciou predných pneumatík, než chýbajúcim výkonom. Bez trakčného systému by ste s plynom na podlahe „gumovali“ dlhé metre po štarte a pneumatiky by mali životnosť sotva pár dní. Bez preháňania, práve pružné zrýchlenia elektrických Peugeotov sú asi tou najnávykovejšou vecou na celej jazde. Inak je jazdný prejav podobný konvenčným verziám. Až na detail, že môžete namiesto klasického režimu prevodovky „D“, použiť rekuperačný režim „B“, v ktorom auto výraznejšie brzdí „motorom“ a účinne tak do batérií vracia aspoň časť energie zmarenej pri zrýchľovaní. Veľmi efektívne som tento režim využíval pri jazde z kopca, vďaka čomu sa klasické brzdy takmer nedostali k slovu. Pomerne slušne v Peugeote zvládli aj prechod medzi rekuperačným a klasickým brzdením. Chce to samozrejme trochu zvyku, citlivosť brzdového pedála je tu predsa len vyššia ako povedzme pri benzínovej verzii, ale zvyknete si. A myslím, že dosť rýchlo. Hodnotiť spotrebu nemôžem, často sme totiž využívali dostupnú dynamiku naplno, takže sa naša jazda vôbec nepodobala na typický predpokladaný model prevádzky tohto auta. Napriek tomu hodnota priemernej spotreby 17,7 kWh/100 km na konci jazdy dlhej 45 km potešila. Peugeot e-208 je zároveň jediný z testovaných Peugeotov, ktorý už pozná aj svoju slovenskú cenu. Na najlacnejší e-208 Active si pripravte 28 990 eur. Na konci cenníka je potom e-208 GT za 33 290 eur.

Technické údaje:
Max. výkon – 100 kW/136 k pri 3673 až 10 000 ot./min.
Krútiaci moment – 260 Nm pri 300 až 3673 ot./min.
Max. rýchlosť – 150 km/h
Kapacita batérií: 50 kWh
Dojazd: 340 km (310 km e-2008)

Peugeot 3008 Hybrid4

Jednoznačne najväčšie prekvapenie celej akcie. Už na papieri vyzeral Peugeot 3008 Hybrid4 ako menší zázrak. Ten istý pohon ako pri Peugeote 508 Hybrid, akurát mu konštruktéri pridali ďalší elektromotor nad zadnú nápravu, čím zabili dve muchy jednou ranou. Jednak mu zvýšili celkový systémový výkon na veľmi zaujímavých 220 kW (300 k) a krútiaci moment na 520 Nm, a jednak z neho urobili verziu 4x4. Ako sa totiž neskôr ukázalo, sila elektromotorov na oboch nápravách bohato stačila na to, aby sme s testovaným Peugeotom zastavili v strmom stúpaní a následne sa opäť rozbehli. A to prosím pekne na vlhkom hlinenom podklade a cestných pneumatikách Michelin Primacy 225/55 R 18. Trakcia toho auta (podporená výkonnou elektronikou) je skrátka neuveriteľná. Inak, na rozdiel od modelu 508 Hybrid, dostala väčšia 3008-čka batérie s kapacitou zvýšenou na 13,2 kWh. Normovaný dojazd je 50 km a doba potrebná na nabitie batérií je, v porovnaní s modelom 508, približne o 30 minút dlhšia. Len pre úplnosť dodám, že max. rýchlosť v režime EV je až 135 km/h. Spoločný výkon spaľovacieho motora 1.6 PureTech a dvoch elektromotorov (300 k) sa stará o to, že  auto akceleruje z 0 na 100 km/h len za 5,9 s.

Vzhľadom na pomery značky je omračujúca nielen dynamika, ale aj obratnosť verzie 3008 Hybrid4.

Výborné dynamické parametre si však začíname naplno uvedomovať až za volantom auta. Ešte viac ako spomínaný šprint z 0 na 100 km/h ma zaujalo neuveriteľné pružné zrýchľovanie pri zaraďovaní sa na diaľnicu. Ani sme nemuseli mať aktivovaný režim Sport a razom sme zo 70 km/h zrýchlili na 140 km/h. Pružné zrýchlenia sú bez preháňania na úrovni výkonných prémiových sedanov. Výkonmi v priamke to pritom ani zďaleka nekončí. Kde jeho malým volantom otočíte, tam okamžite zamieri. Bez vyčkávania, pohotovo ako na nižšej 508-čke. Nerozumiem, ako sa to konštruktérom podarilo (určite aj za cenu agresívnejšej geometrie náprav a nižšej životnosti pneumatík), ale tento ťažký hybridný Peugeot pôsobí spoza volantu veľmi atletickým dojmom. Vyššiu hmotnosť vnímate len pri brzdení (tam fyziku neoklamete) a pri jazde vyslovene na hrane.

Vodič má na výber štyri jazdné režimy - Electric, Hybrid, 4WD a Sport.

Vzhľadom na dynamické schopnosti na asfalte prekvapil Peugeot 3008 Hybrid4 aj na pripravenom terénnom polygóne. Krížením náprav sa samozrejme nepredviedol, ale počas jazdy na dvoch protiľahlých kolesách ukázal veľkú torznú tuhosť skeletu. Od tesnení bočných dverí sa neozvalo ani najmenšie zavŕzganie. Na druhú stranu, autá boli nové, takže skutočné vysvedčenie za pevnosť v krute a ohybe dostanú až po rokoch tvrdej prevádzky. Výbornú trakciu som už spomínal, slušná sa ukázala aj svetlá výška a použiteľný prejazdový uhol. Mňa osobne Peugeot 3008 Hybrid4 až šokoval. Svojou univerzálnosťou, obratnosťou, schopnosťami mimo asfaltu a v neposlednom rade aj spotrebou. Na 17 km vzdialený terénny polygón nás dostal len na elektrický pohon s nulovou spotrebou benzínu a celý testovací okruh dlhý 59 km (vrátane terénnej vložky a veľmi intenzívneho využívania max. dynamiky) sme skončili so spotrebou 5,8 l/100 km. Na 300-koňové SUV viac než slušné, nemyslíte?

Technické údaje:
Systémový výkon – 220 kW/300 k (130 + 80 kW + 80 kW)
Krútiaci moment – 520 Nm
Max. rýchlosť – 235 km/h
Kapacita batérií: 13,2 kWh