Napriek osvetovým programom sú mladí vodiči do 20 rokov stále tou najrizikovejšou skupinou vodičov. Štatisticky zomierajú na cestách 1,6 násobne častejšie, než ostatní vodiči. Situácia sa pritom oproti minulosti zlepšila. Ukazuje to štúdia GHSA (Governors Highway Safety Association) z USA.

V období od roku 2005 do roku 2014 klesla úmrtnosť vodičov vo veku 15 – 17 rokov o 56 %. V prípade vodičov vo veku 18 – 20 klesla úmrtnosť o 44%. Štúdia pripisuje pokles v úmrtnosti najmä systému GDL (Graduated driver licensing).

Ford financoval v USA program na zvýšenie bezpečnosti najmladších vodičov-tínedžerov. V zámorí je možné dostať vodičský preukaz v niektorých štátoch už od veku 14 rokov. V období od roku 2005 do roku 2014 klesla úmrtnosť vodičov vo veku 15 – 17 rokov o 56 %. V prípade vodičov vo veku 18 – 20 klesla úmrtnosť o 44 %. Štúdia pripisuje pokles v úmrtnosti najmä systému GDL (Graduated driver licensing). Ide o podobný systém, aký máme aj na Slovensku. Mladí vodič dostane vodičák s obmedzením s tým, že môže šoférovať iba v sprievode skúseného šoféra. Prípadne má zakázané šoférovať v nočných hodinách, na diaľniciach, voziť väčší počet pasažierov a podobne. Jednotlivé podmienky sa líšia od štátu k štátu.


Vďaka systému GDL sa tak naučia mladí vodiči jazdiť v relatívne bezpečnejšom prostredí a pod dohľadom skúsenejšieho šoféra rozhodne nebudú riskovať napríklad jazdou neprimerane vysokou rýchlosťou. Systém GDL však platí len pre vodičov mladších ako 17 alebo 18 rokov (konkrétne podmienky sa líšia v jednotlivých štátoch). Pokiaľ tínedžer zloží skúšku v autoškole a je starší ako 17 alebo 18 rokov, tak sa naňho ďalšia obmedzenia nevzťahujú. „To znamená, že akonáhle dostanú vodičský preukaz, tak nečerpajú z výhod systému GDL,“ hovorí riaditeľ GHSA, Jonathan Adkins. V USA je takýchto vodičov približne 30 %.

Napriek prínosom GDL sú tínedžeri aj naďalej najrizikovejšou skupinou vodičov. V priemere zomierajú 1,6x častejšie, než vodiči nad 20 rokov. Štúdia počítala s údajmi z rokov 2004 – 2014. Najnovšie dáta z minulého roku však ukazujú nárast úmrtí tínedžerov na amerických cestách o 10 %. „Nárast v úmrtí tínedžerov je znepokojujúci a štáty pozorne sledujú, či je to obrat oproti tomu, čo sme dosiahli za posledné dekády,“ dodáva Adkins.

 

Zdroj: ghsa, ctnews