Elektromobily postupne nahrádzajú konvenčné spaľovacie motory. Aj keď majorite z nás bude ľúto za klasickým zvukom agregátu, výhody elektrických áut sú podstatné. Nielen na poli efektivity, ale aj z hľadiska výkonu a „fun“ faktora za volantom. V tomto článku nebudem riešiť spotrebu a zdroje, z ktorých svet vyrába elektrinu pre „zelené“ autá. Jason Fenske, odborník z Engineering Explained, nám predstaví výkonové benefity elektromobilov na modeli E-formuly. Tá ma s bežnými EV autami viac spoločného, ako by ste pomysleli. Na zvuk elektromotora si však budem zvykať veľmi dlho... posúďte sami v priloženom videu.

Výhody elektromobilov na poli výkonu a jazdných vlastností

1. Vrchol krútiaceho momentu pri nulových otáčkach motora (a veľký krútiaci moment v širokom spektre otáčok). Ťaží z toho zrýchlenie v bežnej premávke a pri rozjazdoch v meste. Mal som možnosť jazdiť na elektrickom VW Up! Auto v nízkych rýchlostiach (0 - 50 km/h) len ťažko hľadá konkurenciu na semaforoch. Jasné, nerobím z elektrického Up! pretekára, ale v mestských rýchlostiach ide viac než svižne. Vo vyšších už presvedčivý nie je.

2. Netreba zložité viacstupňové prevodovky. Elektromotory majú široké spektrum použiteľných otáčok a s tým súvisiacu dostupnosť výkonu a krútiaceho momentu. Nepotrebujú komplexné prevodovky. Celková hmotnosť pohonnej sústavy ide dole (vykompenzujú si to batérie) a spoľahlivosť je vyššia. Navyše, absenciou úkonu radenia šetríte drahocenný čas pri svižnej jazde.

Elektromobily zatiaľ nemusím a spaľovacie motory mi budú chýbať. E-autá však majú nesporné výhody, aj z hľadiska "fun" faktora a radosti za volantom.

3. Prirodzená odozva na stlačenie „plynového“ pedálu. V tomto prípade už asi nejde o plynový pedál, každopádne Jason vysvetľuje, ako funguje odozva škrtiacej klapky v spaľovacom motore a pri elektromotore. Veľkosť otvorenej plochy, ktorou môže prúdiť vzduch cez škrtiacu klapku, nezvyšujeme pri spaľovákoch priamo úmerne. Otvorenie telesa škrtiacej klapky z 5 % na 15 % zapríčiní 3-násobné zväčšenie vstupnej plochy. Pri jazde na plný kotol spôsobí zmena z 90 % otvorenia na 100 % iba 1,1-násobné zväčšenie plochy. Nesmiem zabudnúť aj na turbomotory. Tam je regulácia výkonu pomocou plynového pedálu obtiažnejšia ako pri atmosférach.

4. Brzdová sústava. Tento bod súvisí so schopnosťou elektromotora spomaliť vozidlo. Energiu potrebnú na brzdenie vie elektromotor (generátor) uložiť späť do batérií, namiesto obyčajného zahrievania brzdových elementov. Tým pádom brzdy nevädnú a je možné ich poddimenzovať. Menej neodpružených a rotačných hmôt zabezpečuje lepšie jazdné vlastnosti.

5. Rozloženie hmotnosti. Akumulátory sú ťažké a rozmerné. Zatiaľ... Avšak práve s touto vlastnosťou môžu konštruktéri počítať pri rozložení hmotnosti medzi nápravy a pri úprave ťažiska. Rozličné tvary batérií zabezpečujú potreby konkrétneho auta. Nie je výnimkou, že balíčky batérií môžu byť rozdelené, napr. časť pripadá na prednú a ďalšia na zadnú nápravu. Ovládateľnosti auta z riešenia ťaží.

Voči globálnemu nasadeniu elektromobilov vo veľkom som skeptický. Napriek tomu, vyššie spomenuté riešenia majú nesporné výhody aj z hľadiska zábavy za volantom. To ma teší a dáva nádej. Sám som veľmi zvedavý, ako sa toto celé najbližšie desaťročia vyvinie...