Prvým testovacím úsekom má byť existujúca diaľnica medzi Bratislavou a Brnom.

Ako uviedol podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini, Slovensko chce byť lídrom nielen vo výrobe automobilov, ale aj v inováciách. Na stretnutí na najvyššej úrovni sa zúčastnili aj zástupcovia automobilového priemyslu, telekomunikačných operátorov, univerzít a IT sektora. Spoločne vytvoria alianciu.


Reagujeme na európsku iniciatívu, keď sa začína veľmi intenzívne hovoriť o potrebe čoraz viac pracovať na projektoch, ako sú autá, ktoré vedia jazdiť úplne autonómne, alebo autá, ktoré navzájom počas jazdy komunikujú, vymieňajú si informácie,“ konštatoval Pellegrini.


Slovensko by podľa neho chcelo v tomto smere vystupovať ako líder a vytvoriť cezhraničnú testovaciu dráhu. Diskusia sa týkala toho, ako by sa dal takýto projekt v čo najkratšom čase pripraviť, nájsť naň finančné prostriedky a uviesť ho do praxe.

„Testovacie dráhy v rámci jednotlivých krajín už existujú, tá mapa je ešte relatívne veľmi riedka, a preto pevne verím, že Slovensko bude ďalším bodom na tej mape v rámci EÚ a bude patriť k lídrom,“ zdôraznil Pellegrini.

Testovacia dráha by mohla vzniknúť aj medzi Bratislavou a Rakúskom, prípadne Maďarskom...

Vzhľadom na geografickú polohu Slovenska môže vzniknúť testovacia dráha spájajúca Bratislavu nielen s Českou republikou, ale aj s Rakúskom a Maďarskom. Slovensko v iniciatíve podporuje aj Európska komisia. Jej podpredseda Maroš Šefčovič poukázal, že už o pár rokov bude softvér auta predstavovať polovicu jeho hodnoty.

„Musíme sa pozerať na autá ako na produkty novej kategórie, kde zber a prenos dát bude mať absolútnu dôležitosť. Z tohto dôvodu je veľmi dôležité, aby sme urobili všetko pre to, aby sa najlepšie autá na svete vyrábali tu v Európe a tu na Slovensku,“ povedal Šefčovič.

Komisia preto príde s novým legislatívnym balíkom, ktorým chce vytvoriť predpoklady pre nové autonómne systémy riadenia áut. „Aby všetky tie technické požiadavky, ktoré sú potrebné pre vzájomné sieťové prepojenia áut, boli naplnené. Aby sme začali budovať infraštruktúru novej generácie a aby sme sa posunuli od roamingu hovorov cez roaming dát až k roamingu áut,“ priblížil Šefčovič.

Testovacia dráha by mala vzniknúť na existujúcej diaľnici medzi Brnom a Bratislavou, ktorú bude treba podľa Pellegriniho pokryť najmodernejšími technológiami. Účastníci projektu majú v krátkom čase zadefinovať, čo všetko musí dráha obsahovať a koľko to bude stáť. Potrebné bude prijať aj legislatívne zmeny.


Časť projektu by mohol financovať automobilový priemysel, časť telekomunikační operátori, štát sa chce uchádzať aj o európske prostriedky. „Primárne sa budeme snažiť získať zdroje externé, a nie zo štátneho rozpočtu. Nemáme zatiaľ veľkú predstavu, či to môže stáť 5 alebo 20 miliónov eur,“ konštatoval Pellegrini.

Zdroj: Euractiv