Mnohí vodiči sa spoliehajú na poloautomatizované systémy, ako keby boli autonómne. S týmto znepokojujúcim záverom prišla nová štúdia amerického Poisťovacieho inštitútu pre bezpečnosť cestnej premávky (IIHS). Prieskum bol vykonaný v zmiešanom režime (telefonicky i online) medzi pravidelnými užívateľmi systémov Super Cruise koncernu General Motors, Nissan ProPilot Assist a Tesla Autopilot, teda systémov, ktoré môžeme považovať za čiastočne automatizované. Vzorka síce nebola extra veľká (odpovedalo len okolo 600 majiteľov vozidiel značky Cadillac, Nissan, Infiniti a Tesla), no napriek tomu ukázala zaujímavý a trochu nebezpečný trend. 

Nebezpečný trend

Veľa vodičov sa priznalo, že počas jazdy so zapnutými asistenčnými systémami častejšie  jedia, textujú, respektíve pozerajú do mobilného telefónu a teda nevenujú pozornosť cestnej premávke, tak ako by mali. Oveľa viac znepokojujúcejším výsledkom však je, že viac ako polovica užívateľov systému Super Cruise a 42 percent majiteľov systému Autopilot uviedlo, že danú techniku používajú, ako kedy bola plne autonómna. Na druhej strane v prípade ProPilot Assist od Nissanu to uviedlo len 12 percent respondentov. 

Dnešné asistenčné systémy však neboli navrhnuté tak, aby dokázali plne nahradiť vodiča. Väčšina čiastočne autonómnych vozidiel disponuje dvoma základnými systémami. Prvým je adaptívny tempomat, ktorý dokáže prispôsobiť rýchlosť na základe pred ním idúceho vozidla a udržovať konštantnú vzdialenosť. Druhým je takzvaný „lane assist“, teda asistent udržiavania v jazdnom pruhu, pričom pokročilejšie systémy zvládnu aj zmeny jazdných pruhov.

Z celkového pohľadu ide o to, že užívatelia týchto systémov stále poriadne nechápu limity tejto technológie,“ tvrdí prezident IIHS David Harkey. „Vidíme však aj jasné rozdiely medzi majiteľmi daných troch systémov (Super Cruise, ProPilot Assist a Autopilot). Je možné, že dizajn a marketing týchto asistentov prispieva k ich nesprávnemu pochopeniu.

To sa dá vysvetliť napríklad aj tým, že Cadillac umožňuje vodičom pustiť volant z ruky na pomerne dlhý čas. Na druhej strane zvyšné dva systémy vyžadujú, aby mal vodič ruky na volante prakticky neustále, respektíve povolené intervaly sú oveľa kratšie. V prípade Tesly a jej Autopilotovi však určite svoju rolu zohráva aj marketing a výroky Elona Muska, ktoré niekedy dávajú majiteľom pocit, že vlastnia plne autonómne vozidlo. 

Záver? Napriek tomu, že vaše vozidlo disponuje celou armádou asistenčných systémov, ešte stále to neznamená, že sa nemusíte naplno venovať okolitej premávke. Asistenti človeka zatiaľ nenahradili a navyše nedokážu vždy správne vyhodnotiť konkrétnu situáciu. Správať sa k čiastočne automatizovaným systémov ako k plne autonómnym môže byť preto veľmi nebezpečné nielen pre vás, ale aj ostatných účastníkov premávky. 

Zdroj: Motor1