Prvé generácie Mercedesu ML a BMW X5 spropagovali trh veľkých SUV. Neskôr nasledovalo Porsche Cayenne a Audi Q7. Všetko sú to však prémiové vozidlá. Čo ak chcete podobné vozidlo, ale bez prémiovej obálky? To by chcelo nejaké „ľudové SUV“. Presne s takým prišiel Volkswagen, keď uviedol typ Touareg. Automobil do testu zapožičala spoločnosť AAA AUTO.

Touareg môžeme s pokojom označiť ako nemecko-slovenské vozidlo. Výroba totiž od začiatku prebieha výhradne v Devínskej Novej Vsi. Veľký Volkswagen zdieľa platformu PL71 s Audi Q7 a Porsche Cayenne. VW Touareg zapĺňa na trhu dieru v podobe neprémiových SUV od roku 2002. Modernizácia prišla až v roku 2007. Výroba skončila s príchodom nástupcu v roku 2010.

Touareg so vzduchovým podvozkom má meniteľnú svetlú výšku - 180 až 300 mm.

A ako je na tom s terénom? Na pomery SUV excelentne. Všetky Touaregy prišli so stálym pohonom 4x4. V základe bola aj klasická redukčná prevodovka a uzávierka stredového diferenciálu. Za príplatok dokonca aj uzávierka zadného diferenciálu.

Dizajn
Dizajn exteriéru je pomerne konzervatívny, čo je v prípade jazdeného vozidla výhodou, lebo aj po rokoch vyzerá dobre. Touareg pripomína dobový Passat na steroidoch. Interiér je jednoduchý a vzdialene pripomína americké autá. Všetko je veľké, masívne a odolné. Teda až na páčky pod volantom, ktoré pôsobia ako by boli z iného auta. Väčšina materiálov pôsobí kvalitne a dobre odoláva opotrebeniu. No výčitka smeruje k dielenskému spracovaniu, ktoré nebolo vždy 100 %-né. Aj vzadu je dostatok priestoru na hlavu pre vysokých ľudí. Priestor ako v limuzíne tu však pre nohy nečakajte.


Rozmery vozidla sú 4754 mm x 1928 mm x 1726 mm. Rázvor má hodnotu 2855 mm. Celé auto pritom pôsobí väčším dojmom a pripomína jazdu v tanku. Veď pohotovostná hmotnosť najľahšej verzie začína na 2238 kg! Inžinieri na hmotnosti nešetrili ani náhodou... Najťažšia verzia váži až 2685 kg!


Batožinový priestor ponúka 555 litrov. Po sklopení zadných sedadiel až 1570 litrov.


Z nárazových skúšok EuroNCAP si Touareg odniesol plný počet hviezd.

Interiér pôsobí masívne a odolné. No kvalita spracovania nebola vždy na najvyššej úrovni. Off-Roadom skúšané kusy sú neraz rozvŕzgané.  

Z naftových motorov odporúčame len jednotku 3,0 TDI V6 a ideálne z rokov 2007 – 2010.

Jazdné vlastnosti
Všetky kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách. Off-roadový rám tu nehľadajte. Jeho úlohu čiastočne preberá pomocný rám, ktorý je uložený v samonosnej karosérii.


Nutné je odlíšiť klasické pružiny od vzduchového podvozku. Ten ponúka tri režimy jazdy (Comfort, Auto, Sport) a celkovo omnoho lepší komfort a menšie náklony.


Auto síce zvládne jazdu vysokou rýchlosťou, ale len na diaľnici. Bežný podvozok sa navyše pomerne dosť nakláňa, takže jazdiť rýchlo vás ani neláka. K tomuto autu sa skôr hodí pohodové presúvanie. Pri dlhých presunoch poteší aj dobré odhlučnenie kabíny. Vďaka vysokému posedu oceníte dobrý výhľad. Pri manévrovaní v úzkych priestoroch by prišli vhod zadné senzory, ktoré zďaleka nemali všetky verzie.


A ako je na tom s terénom? Na pomery SUV excelentne. Všetky Touaregy prišli so stálym pohonom 4x4. V základe bola aj klasická redukčná prevodovka a uzávierka stredového diferenciálu. Za príplatok dokonca aj uzávierka zadného diferenciálu. SUV zvládne stúpanie 45 stupňov, bočný náklon 35 stupňov a brodenie do výšky 58 cm.


Adaptívny vzduchový podvozok sa hodí do terénu viac. Svetlú výšku môžete potom nastavovať v rozpätí 180 – 300 mm. Touareg sa síce terénu nezľakne, no nie je navrhnutý na časté výlety mimo spevnenú cestu. Pri takom využívaní musíte počítať s vyššími nákladmi na servis.


Pre mnohých majiteľov je výhodou to, že s Touaregom môžu ťahať až 3,5 tonový príves.

Motor V10 zaujme netradičnou koncepciou, kultivovanosťou aj výkonom. Horšie je na tom s prevádzkovými nákladmi.

Motory
Benzínovým základom bol šesťvalec s objemom 3,2 litra. Má usporiadanie VR6 a výkon 162 kW (220 koní), resp. 177 kW (241 koní). Základný šesťvalec je s krútiacim momentom 305 Nm na ťažký Touareg (2238 kg) slabý a treba ho držať pod krkom, čo znamená spotrebu 14 – 17 litrov. Záleží najmä na spôsobe využitia. Lepšiu dynamiku prináša šesťvalec 3,6 FSI s výkonom 206 kW (280 koní) a 360 Nm. Najlepšou benzínovou voľbou je však 4,2 litrový V8. Ten ponúka 228 kW (310 koní). Od roku 2006 s priamym vstrekovaním až 257 kW (350 koní) a 440 Nm. Spotreba je podobná ako pri šesťvalcoch. Vďaka možnosti ťahať až 3,5 tonový príves môžete za sebou ťahať rovno aj malú cisternu. ;) Našťastie, nádrž má veľmi solídnych 100 litrov.


Benzínovým vrcholom je od roku 2005 unikátny motor 6,0 W12 s výkonom 331 kW (450 koní) a 600 Nm. V podstate ide o dva spojené šesťvalce VR6. Viac ako dvojtonový Touareg potreboval s dvanásťvalcom na stovku len 5,9 sekundy. Napriek unikátnosti ide o celkom spoľahlivú jednotku. Samozrejme, treba počítať so spotrebou, ktorá ide aj cez 18 litrov a extrémne drahým servisom. Toto nie je žiadny Volkswagen (ľudové vozidlo).


V prípade benzínových motorov nie je zlým nápadom prerobenie na LPG.


Naftovým základom bol radový päťvalec 2,5 TDI s výkonom 128 kW (174 koní) a 400 Nm. Na ťažký Touareg je motor slabý (hlavne v kombinácii s automatom) a dosť sa trápi. Rozhodne nevynikal v spoľahlivosti a okrem tradičných slabín dieselových motorov trpel aj na rôzne netesnosti. Relatívne často odchádza vodná pumpa. Veľmi odolné nie sú ani výfukové zvody, ktoré praskajú. Spotreba sa pohybuje od 8,5 po 14 litrov. Pokiaľ chcete jazdiť za menej, kúpte si iné auto. Päťvalec neohromí ani zvukovým prejavom, keďže využíva vstrekovanie (PD) čerpadlo tryska.


Omnoho lepšou voľbou je agregát 3,0 TDI V6. Ten poteší lepšou kultivovanosťou, spoľahlivosťou a spotrebou. Prišli dve výkonové verzie 165 kW (225 koní) 510 Nm a 176 kW (240 koní) 550 Nm. Okrem tradičných naftových porúch (EGR, DPF, vstrekovače, turbo) sa občas objavujú problémy s vírivými (swirl) klapkami a rozvodmi.


Naftovým vrcholom bol motor 5,0 TDI V10. Ten prišiel s výkonom 230 kW (313 koní) a masívnym krútiacim momentom 750 Nm. V roku 2007 prišla verzia R50 s výkonom 258 kW (349 koní) a 850 Nm. V podstate ide o dva spojené motory 2,5 TDI R5. Počítajte s rovnakými poruchami ako v prípade päťvalca. Spotreba sa pohybuje od 10 do 16 litrov. Ani základný servis tohto motora nie je lacný. Veď motor si vypýta pri každej výmene až 12 litrov oleja.


Manuálnu prevodovku dodávali len k motorom 2,5 TDI a 3,0 TDI. Zvyšok mal 6-stupňový automat s hydromeničom s názvom Tiptronic. Ten pocitovo pár koní uberie. Najhoršie to je práve pri najslabších motorizáciách 2,5 R5 TDI a 3,2 VR6. Všeobecné pravidlo hovorí o výmene oleja v automate po 60 000 km. V prípade áut, ktoré jazdia často v teréne, je vhodné interval skrátiť.

Touareg zvládne aj poriadny terén. Počítajte však s vyššími nákladmi na servis.

Spoľahlivosť
Synonymum Touarega rozhodne nie je spoľahlivosť. Okrem problémových motorov hnevá pri niektorých kusoch aj elektronika. Poruchy elektroniky sú pomerne časté a niekedy si s nimi nevedia poradiť ani v servise. Pri kúpe je priam nutnosťou kontrola s diagnostikou. Občas štrajkujú aj svetlomety.


Vzduchový podvozok je prekvapivo odolný. No určite ho pri kúpe skontrolujte vo všetkých polohách, pretože nevydrží večne. Klasický podvozok vydrží pomerne dosť, pokiaľ nejazdíte v teréne a nenesie vpredu ťažký motor V10 alebo W12. Pri kúpe ho prezrite na zdviháku a hľadajte stopy po tvrdej off-roadovej jazde. Skontrolujte aj pneumatiky a hľadajte nerovnomerné opotrebenie, ktoré naznačuje vôle na podvozku alebo zlú geometriu. Pamätajte na to, že pneumatiky a brzdy tu budete kvôli vysokej hmotnosti meniť o niečo častejšie ako na osobnom aute. Ani bežný servis Touarega nie je rozhodne lacný.
 

Kúpiť/nekúpiť?
Touareg je univerzálnym autom. Zvládne dlhé diaľničné cesty, nástrahy parkovísk nákupných centier aj náročný terén. V žiadnej z tejto oblasti však neexceluje, ale presne o tom sú SUV. Pri kúpe ojazdeného Touaregu buďte opatrný, pretože toto neprémiové SUV vás môže finančne zruinovať. Pri motorizácii 5,0 V10 TDI je aj bežný servis poriadne drahý. Ideálnou voľbou sú benzínové motory 3,6 VR6 a 4,2 V8, tie môžete prerobiť aj na LPG. Benzínových Touaregov je však minimum. Z naftových motorov odporúčame len jednotku 3,0 TDI V6 a ideálne z rokov 2007 – 2010.


Ceny začínajú na hranici 6000 eur. Za kusy v dobrom stave zaplatíte oveľa viac. Za tie najzachovalejšie aj 20 000 eur.

TopSpeed.sk verdikt: Jazdený Volkswagen Touareg 1. generácie odporúčame s výhradami!