Chcete kombi nižšej strednej triedy, ale nechcete mainstreamovú značku, no zároveň chcete niečo, v čom nebudete príliš vytŕčať z davu? Tak sa môžete poobzerať po Volve V50. V teste sa pozrieme na to, či to je len prezlečený Ford Focus a ako je na tom so spoľahlivosťou. V spolupráci so službou Motointegrator.sk vám prinášame test jazdenky Volvo V50. Automobil do testu zapožičala spoločnosť AAA Auto.

 

Volvo V50 sa priamo nezúčastnilo nárazových testov, ale čo to o bezpečnosti napovie sedan S40. Ten získal plný počet hviezd.

Volvo V50 prišlo na trh v roku 2004 a skončilo v roku 2012. Ide o ideologického nástupcu typu V40. V tej dobe vlastnila časť Volva automobilka Ford. Volvo V50 preto s Focusom druhej generácie zdieľa mnoho dielov, podobne ako Mazda 3. Minimálne z pohľadu jazdných vlastností to je dobrá správa.

Volvo patrí s dĺžkou 4514 mm do nižšej strednej triedy, aj keď na pohľad vyzerá robustnejšie.

Od Volva očakávam komfort a presne taká je V50, teda na pomery triedy. Ide o komfortnejšie auto, než spomínaný Focus a Mazda 3. No zároveň si zachováva slušné jazdné vlastnosti v zákrutách.

Dizajn


Volvo V50 patrí do nižšej strednej triedy, aj keď na prvý pohľad sa môže zdať zástupcom strednej triedy. Po nastúpení do interiéru je však jasné, že auto vo vnútri veľké nie je. Aby ste ma chápali správne, dopredu sa v pohode zmestia aj vysoké osoby, ale dozadu si za nich potom sadnú maximálne tak deti. Interiér poteší minimalistov, keďže tu nájdete jednoduché tvary. Trochu horšie je na tom však s praktickým využitím. Odkladacie schránky sú vo dverách a v lakťovej opierke. Priestor za „lietajúcou“ stredovou konzolou považujem za nevyužiteľný, kvôli zlej prístupnosti. Kvalita materiálov je na slušnej úrovni, ale s drahšími modelmi značky sa nemôže rovnať. Za to kvalita vypracovania je bez pripomienok. Potešia aj celkom dobré sedačky, ktoré sú skôr komfortné, než športové.


Rovnako jednoduché tvary nájdete aj v exteriéri. Mne osobne sa páčia a auto vyzerá dobre aj 12 rokov od debutu. Predsa len, Volvo je známe skôr konzervatívnou klientelou a preto žiadne módne výstrelky nehrozia.


Dĺžka vozidla je 4514 – 4522 mm, šírka 1770 mm a výška 1452 – 1457 mm. Rázvor má hodnotu 2640 mm. Kufor má skromnejší základný objem len 417 litrov. Po sklopení sedadiel však narastie na 1307 litrov a vznikne rovné dno. Hmotnosť vozidla je od 1260 kg do 1568 kg.

 

Volvo V50 sa priamo nezúčastnilo nárazových testov, ale čo to o bezpečnosti napovie sedan S40. Ten získal plný počet hviezd. V otázke bezpečnosti si dalo Volvo naozaj záležať a prišlo s presne odstupňovanými deformačnými zónami, ochranou pred bočným nárazom SIPS, ochranou krku WHIPS a so stabilizačným systémom DSTC.

 

Jazda a jazdné vlastnosti


Od Volva očakávam komfort a presne taká je V50, teda na pomery triedy. Ide o komfortnejšie auto, než spomínaný Focus a Mazda 3. No zároveň si zachováva slušné jazdné vlastnosti v zákrutách. Vpredu je náprava typu McPherson a vzadu je viacprvková náprava. Výsledkom je naozaj výborný podvozok.


Posilňovač riadenia je naladený skôr pre vyznávačov pohodovej jazdy. Zároveň je však riadenie mimoriadne presné aj okolo stredovej polohy. Potešil by však o niečo menší volant. Tento pripomína skôr kormidlo. Posed vodiča, ale aj ergonómia je na výbornej úrovni.


Manuálne prevodovky mali 5 alebo 6 stupňov. Práca s nimi je príjemná, k dokonalosti však chýbajú kratšie a presnejšie dráhy. Automatickú prevodovku dodával Aisin, nevynikala však rýchlosťou radenia a bohužiaľ ani spoľahlivosťou. K niektorým motorizáciám bola na výber aj rýchla 6-stupňová dvoj-spojka PowerShift od Fordu.

 

Interiér ponúkne slušné materiály, výborné spracovanie a na predných sedadlách aj dostatok priestoru. Vzadu je to o niečo horšie.

Motory


Základným benzínovým motorom je 1,6tka z Fordu s výkonom 74 kW (100 koní). Ide o mimoriadne spoľahlivý agregát, ktorý však vo Volve pôsobí ospalejším dojmom a z pohľadu dynamiky zaujme len pokojných vodičov. Pri defenzívnej jazde spotreba neprekročí 7 litrov. O niečo lepšie je na tom agregát s objemom 1,8 litra s výkonom 92 kW (125 koní). Ešte lepšiu dynamiku za rovnakú spotrebu (cca 8 litrov) ponúkne dvojliter s výkonom 103 kW (140 koní). Samozrejme vo Volve nechýbajú tradičné päťvalce. Atmosférické plnenie ponúkne 2,4 litrový motor s výkonom 103 kW (140 koní), resp. 125 kW (170 koní). Spotreba päťvalcov je približne 9 – 11 litrov. Všetky atmosférické motory sa vyznačujú spoľahlivosťou, občas sa objavia problémy so zaneseným EGR ventilom. Pre rýchlych vodičov ponúkalo Volvo aj prepĺňanú verziu päťvalca s výkonom 162 kW (220 koní), neskôr 169 kW (230 koní).


Viac ako 90% ponuky autobazárov však tvoria naftové verzie. Najrozšírenejší je motor 1,6 D s výkonom 80 kW (109 koní), resp. 84 kW (114 koní). Jednotka pochádza od PSA a poznáme ju pod označením HDI. Motor je síce úsporný (5 – 6 litrov), kultivovaný, ale relatívne nespoľahlivý. Vyžaduje si veľkú dávku starostlivosti a opatrné zaobchádzanie. Pomerne bežný je únik oleja cez tesnenia ventilov a nadmerná tvorba karbónu, či zadreté turbodúchadlo. Motor prišiel na trh s konštrukčnou chybou, kvôli ktorej olejová náplň rýchlo degraduje. Zmierniť sa to dá častou výmenou oleja. Maximum je 15 000 km. Na dlhší interval rovno zabudnite! Výmena oleja v sieti servisov Q-SERVICE stojí od 68,54 €.


Pokiaľ chcete naftový motor, oveľa lepšou voľbou je dvojliter 2,0 D s výkonom 100 kW. Ten je spoľahlivejší, samozrejme musíte počítať s naftovými bolesťami v podobe vstrekovačov, EGR ventilu, dvojhmotného zotrvačníka, či DPF filtra. Verzie EURO4 sú aj bez filtra pevných častíc. Spotreba dvojlitra je približne 5,5 – 6,5 litra.


Naftovým vrcholom je päťvalec 2,4 D (D5). Výkon je 132 kW (180 koní). Neskôr prišiel menší variant s objemom 2,0 litra a výkonom 110 kW (150 koní) a 130 kW (177 koní). Spotreba je s manuálom okolo 6 – 7 litrov. S automatom cca o liter viac. Spoľahlivosť majú päťvalce celkom slušnú, ale okrem tradičných naftových bolestí sa objavuje problém so swirl klapkami a zlyhaním napínania rozvodu. Výmena rozvodov a celého mechanizmu sa preto odporúča každých 100 000 km alebo každé 4 roky.


Pohon všetkých kolies rieši Volvo už tradične cez medzinápravovú spojku Haldex.

 

Najvhodnejším naftovým motorom je 2,0 litrový štvorvalec. Agregát 1,6 D nepatrí k najspoľahlivejším a päťvalec je zase dosť ťažký,

Spoľahlivosť


Podľa nemeckej Dekry je Volvo priemerne až nadpriemerne spoľahlivým vozidlom. Ako sme však písali vyššie, záleží na výbere motorizácie a najmä na starostlivosti predchádzajúceho majiteľa. Majiteľov občas trápia poruchy sklápania zrkadiel, klimatizácie, nefunkčné zamykanie alebo ESC (DSTC) a ABS. V modeloch do roku 2006 sa občas plastový kľúč zasekol v zapaľovaní.


Podvozok je odolný a bezproblémovo vydrží aj viac ako 200 000 km. Slabšia je však odolnosť ložiska kolesa. Problémy vie robiť aj automatická prevodovka, pri nej odporúčame výmenu oleja každých 60 000 km.

 

Ponuku náhradných dielov nájdete na www.motointegrator.sk

Tovar Premium Standard
Predný brzdový kotúč 300 mm 87,40 € 46,90 €
Zadný brzdový kotúč 71,00 € 36,20 €
Brzdové platničky predné 77,30 € 36,48 €
Brzdové platničky zadné 57,50 € 30,20 €
Tlmič predný pravý  112,00 € 62,90 €
Tlmič predný ľavý  112,00 € 62,90 €
Tlmič zadný 101,00 € 59,80 €
Pružina predná 61,32 €  
Pružina zadná 51,12 €  
Ložisko kolesa predné 187,20 € 97,10 €
Ložisko kolesa zadné 130,00 € 100,30 €
Vstrekovač  316,80 €  
Palivový filter 54,96 € 43,08 €
Športový vzduchový filter K&N 78,40 €  

Kúpiť/nekúpiť?


Volvo V50 je naozaj vydareným autom. Ponúka pomerne komfortnú a bezpečnú jazdu. Zaujme jednoduchým a nadčasovým vzhľadom zvonku aj vo vnútri. Spoľahlivosť je na dobrej úrovni, ale radšej sa vyhnite motoru 1,6 D. Vhodnejšou voľbou je naftový dvojliter, alebo jeden z benzínových motorov. Tie však v ponuke na Slovensku takmer nenájdete. Ceny jazdeného Volva V50 sa pohybujú od 4 000 eur až po 9 000 eur.
 

TopSpeed.sk verdikt: Jazdené Volvo V50 odporúčame!