Synonymum bezpečnosti
Keď sa povie Volvo, prvé, čo väčšine napadne, je bezpečnosť. Samozrejmosťou bolo vždy 5 hviezdičiek pri nárazových testoch. Pri uvedení súčasnej generácie v roku 2017 ho Euro NCAP označilo ako najbezpečnejšie auto, aké dovtedy testovali. XC60 sa zároveň pýši titulom Svetové auto roka 2018.
Môže za to nielen celková robustnosť vozidla. Veľkú rolu hrajú aj prvky aktívnej bezpečnosti, ktoré sú súčasťou už v základnej výbave. Jedným z nich je napríklad Run-off Road Protection. Ak auto zíde z cesty (napr. v prípade mikrospánku), automaticky utiahne bezpečnostné pásy a aktivuje systém ochrany chrbtice pre minimalizáciu zranení. Whiplash Protection System má na starosti automatické nastavenie hlavovej opierky pri náraze zozadu, aby sa minimalizovalo riziko poranení krčnej chrbtice.
Medzi prvky pasívnej bezpečnosti patrí napríklad City Safety, ktorý automaticky zabrzdí pred prekážkou, vozidlom, chodcom, cyklistom alebo veľkým zvieraťom. Funguje aj v tme a dokáže zabrániť kolízii aj pri odbočovaní vľavo cez protismer.
Volvo autá nepripravuje samoúčelne len na dosiahnutie čo najvyššieho skóre pri nárazových testoch. Oddelenie pre výskum dopravných nehôd jazdí na miesta vážnych dopravných nehôd analyzovať ich dôsledky a reálnu funkčnosť bezpečnostných prvkov. Získané poznatky sa následne prenesú do vývoja nových modelov. Za 55 rokov fungovania zdokumentovali viac ako 50 000 nehôd.
,,Tesla pre dospelých‘‘
Volvo je ideálnou voľbou pre ľudí, ktorí hľadajú kvalitu, ale nepotrebujú robiť dojem na okolie. Dobre vybavené Volvo bude mať podobnú cenovku ako ekvivalent od ,,nemeckej trojice‘‘. Minimalistický škandinávsky dizajn bez výstrelkov a nenápadný imidž značky dobre maskuje cenovku auta.
Automobilke záleží na otázke dlhodobej udržateľnosti, ochrany klímy, recyklácie či etiky. Ide o ekologicky orientovanú značku bez technologickej extravagancie. Preto dostala prezývku ,,Tesla pre dospelých‘‘. Vo veľkej miere si ho kupujú právnici, vedci, lekári, architekti – inak povedané, intelektuáli.
Stále je čo dobiehať – japonských konkurentov sa predal 5x násobok
Kategórii crossoverov jednoznačne dominuje Toyota RAV4 s vyše 13 miliónmi predaných kusov. Treba však dodať, že tento model je na trhu už 31 rokov a prešiel piatimi generáciami. Veľmi podobných 13 miliónov predaných kusov má aj Honda CR-V. Stihla to za 30 rokov a 6 generácií. Tak či tak majú vyššie priemerné ročné predaje než Volvo XC60 (160 tis. vs 420 tis.).
Zaujímavejšie je porovnanie s Mazdou CX-5, ktorá prešla taktiež dvoma generáciami, ale vyrába sa o 4 roky kratšie (od roku 2012). Napriek tomu bolo predaných 4,5 milióna kusov. Audi Q5 má takisto dve generácie a vyrába sa od roku 2008, rovnako ako Volvo XC60. Predalo sa vyše 3,5 milióna kusov. Z celého zoznamu je plne porovnateľným konkurentom nakoniec len Audi Q5. A pri týchto autách totiž veľmi záleží na cene a je pochopiteľné, že lepšie sa celosvetovo predávajú tie cenovu dostupnejšie modely. Vždy to tak bolo a bude...