Podľa predajných čísel je to jasné. Odpoveď na otázku z úvodu je áno, výrobca zatiaľ kompletne nový model nepotrebuje. Volvo XC60 je totiž stále najpredávanejším automobilom značky a zákazníci sa preň rozhodujú, aj keď prišlo o všetky vznetové motory a k dispozícii je len mild-hybrid a plug-in hybrid. Bol s týmto krokom skeptický, ale trh ukázal, že to zákazníci akceptovali.
Preč sú doby, keď Volvo bolo typické radovým 5- či 6-valcovým motorom uloženým vpredu pozdĺžne a karosériou typu kombi. Dnes je najtypickejší model so 4-valcovým benzínom uloženým vpredu naprieč v karosérii SUV. A to je presne toto Volvo XC60. Aktuálna modernizácia zmenila pár exteriérových drobností, ale celok ostal zatiaľ podobný tomu, čo nám výrobca predstavil v roku 2017.
Dizajn nových generácii modelov XC90, XC60, ale aj S60/V60 a S90/V90 sa mi páčil. A zatiaľ som názor nezmenil. Podľa mňa tie autá zostarli do krásy tak, že sú stále moderné. Aj keď sedany a kombíky postupne končia, automobilka svoje SUV mierne omladila a ponúka ich ďalej. Teda aj to ukazuje na fakt, ako moderný exteriér Volvo predstavilo už v polovici minulého desaťročia.
Vždy sa teším pri drahších autách na ich svetlá. Je to asi moja úchylka, ale tiež si myslím, že dobré osvetlenie patrí k veľmi dôležitým prvkom aktívnej bezpečnosti. A v tomto segmente by mali byť tie svetlá na veľmi vysokej úrovni. Volvo XC60 ma v tomto však trocha sklamalo. Prečo?
Stretávací režim bol miernym rozčarovaním v tom, že som nezažil auto, ktoré by mi približne dva až tri metre pred autom svietilo strašne slabo. Svetelný lúč skrátka začína ďalej, ako som zvyknutý. Stačí, že večer zaparkujete pred jamou, ráno na to zabudnete a bez tejto osvetlenej plochy si ju ani nevšimnete. To bolo prvé sklamanie. Pritom dosvit do bokov či do diaľky je v stretávacom režime parádny, k tomu nemám žiadne výhrady.
Takto LED svietiť nemá
Diaľkový režim a funkcia vyrezávania? V tomto aute nefunguje prostredníctvom zapínania a vypínania jednotlivých diód, ale vo svetlomete sa odrazové plochy natáčajú a tak vytieňujú plochu. V prvom prípade, podobne to robili staršie bi-xenóny s vyrezávaním (vtedy na princípe clonky), kde tá technika nedokázala inak zabezpečiť funkciu adaptívnych svetiel.
Čo ma ale odradilo od používania adaptívnych diaľkových svetiel bol fakt, že akonáhle sa zapla táto funkcia a systém začal „vyrezávať“, tak stretávací režim pred autom tak významne znížil dosvit, že som videl doslova na 15 metrov pred autom. Takže ak na okreske išlo vpredu auto vo vzdialenosti zhruba 100 metrov, systém ho vytienil, boky som videl osvetlené, ale pred autom bola po 15 metroch tma. Toto je pre mňa najväčšie sklamanie z celého auta a je to prvýkrát, čo som funkciu vyrezávania vypol a radšej som prepínal diaľkové sám až po tom, čo som bol na ceste bez iných áut. Konkurencia je v tomto naozaj oveľa ďalej.
Všimnite si tmavú plochu pred autom, ktorá je doslova po asi 15 metroch od hrany kapoty. Takto je to v režime vyrezávania, ak je pred vami nejaké auto.
Poďme naopak na prvotriednu vec a tou je podvozok. Vďačí za to určite aj vzduchovému podvozku. Tento systém napríklad BMW X3 neponúka, Volvo XC60 podobne ako Audi Q5 či Mercedes-Benz GLC ponúka vpredu navyše lichobežníky. Takže aj napriek tomu, že na aute boli veľké 21-palcové disky s pneumatikami 255/40 R21, jazdil som ako po obláčiku. Samozrejme, samotné silentbloky s takto veľkými diskami a neodpruženou hmotou musia trpieť, ale do interiéru sa neprenáša nič, čo by posádka považovala za čo i len trocha rušivé.
Často skúšam autá na „panelke“ medzi Sencom a Sládkovičovom, to je pre mňa ideál na preverenie podvozkových častí. V tomto prípade dávam klobúk dole, okrem toho, že som nemal pocit, že idem po rozbitej ceste, tak som v interiéri cestoval v absolútnom tichu bez akýchkoľvek pazvukov. Iste, môžete napísať, že od auta v tejto cenovej kategórii sa to očakáva, s čím súhlasím, ale nie vždy to tak aj je. Ak vás súčasná XC60, vzduchový podvozokk určite zvážte.
Vzduch má svoje výhody
V menu je možné zapnúť funkciu jednoduchšieho nastupovania a vystupovania, takže auto po vypnutí motora automaticky zníži svetlú výšku. V kufri je tiež tlačidlo na „spustenie“ zadnej nápravy, aby sa vám ľahšie nakladali tašky, ale tých pár centimetrov asi málokto využije. Ale je to tam. Keď už sme v kufri, mali by ste vedieť, že tu nie je miesto na dojazdové koleso. Pod podlahou kufra sú tlakové zásobníky vzduchového podvozka, 12-voltový akumulátor a trocha miesta na odloženie napríklad nabíjacieho káblu. Tie spomínané vzduchojemy fungujú pre rýchlejšie vyrovnanie tlaku v systéme, bežný prevádzkový tlak je okolo 8 až 10 barov (maximum až do 14 barov).
To, že ide o prémiovku, mi stále evokuje napríklad fakt, že dvojité sklá sú nielen vpredu, ale aj vzadu na zatmavených oknách. Samozrejme, nájdete ich aj na niektorých bežných autách, ale nie je to tak vždy. Teda je to príplatková vec, ale stoja za to. Určite by som si ich do takéhoto auta zvolil.
Pri otvorení dverí vás môže prekvapiť bežný kožený interiér, ale aj náhrada kože, ako to bolo v tomto prípade. Zaujímavosťou je tiež chýbajúci príplatok za vlnené poťahy, ktoré boli kedysi špecifické pre Volvo. Očividne si ich veľa zákazníkov nekupovalo. Pri týchto mi trocha vadilo, že s konkrétnou farbou značka nekombinuje odvetrávanie a masážnu funkciu. Ak teda chcete odvetrávanie aj masáž, musíte ísť len do kože Nappa a tá je v ponuke len s 2 farbami. Osobne by som aspoň to odvetrávanie vyžadoval, predsa len, stačí 25 stupňov v tieni a na takýchto sedadlách sa budete potiť.
Čo musím hneď po nastúpení pochváliť, je displej pred vodičom. Tým, že má Volvo XC60 nainštalovaný operačný systém od Google, tak sa na ňom primárne zobrazujú známe mapové podklady. Môžete si tiež zobraziť údaje z palubného systému, ale to len na chvíľku, potom sa opäť schovajú. V režime Sport je vpravo otáčkomer, v ostatných je len ukazovateľ využitia energie a rekuperácie. Akonáhle si však pripojíte telefón cez Apple CarPlay, tak si môžete zobraziť napríklad mapu Waze, taktiež na tomto displeji. To je obrovská výhoda v porovnaní s konkurenciou, ak chcete využívať vami obľúbenú navigáciu.
V tomto kontexte ale musím spomenúť pre niekoho maličkosť, pre iného podstatnú nevýhodu a tou je Android Auto či spomínaný Apple CarPlay dostupný len cez kábel. Áno, Volvo XC60 v roku 2025 nemá bezdrôtový Apple CarPlay. Bez káblu sa môžete s autom spojiť cez Bluetooth, do predinštalovaného operačného systému, ďalej nahrať aplikácie, ako je Spotify (čiže kvôli tomu nemusíte využívať pripojenie cez BT), takže by to v princípe nemalo nikomu vadiť. Jednoducho sa prihlásite do konta google a sťahujete. To má dnes už asi každý.
Ovládanie klimatizácie je tiež dostupné len cez dotykový displej, ale hlasitosť autorádia či výhrev predného a zadného skla ovládate prostredníctvom fyzických tlačidiel. To je super v zime, keď sadnete do studeného auta a rýchlo chcete spustiť tieto funkcie, čo na dotykovom displeji tak rýchlo nepôjde. Ešte spomeniem veľmi dobrý head-up displej, ktorý mal perfektné rozlíšenie ale viac ako šípky z navigácie vám už nezobrazí.
Kamera na úrovni
Páčilo sa mi tiež zobrazenie kamier, ktoré je na úrovni a za toto si zaslúži Volvo palec hore. Hlasitosť systému na upozornenie pri prekročení rýchlosti bola síce vyššia, ale nie vždy sa mi po prekročení rýchlosti aktivoval. Ako keby si auto povedalo, dnes ťa upozorním, až keď prekročíš rýchlosť o viac ako 10 km/h. Takže som ho v princípe nevypínal.
Ešte by som chcel spomenúť samotný audiosystém Bowers and Wilkins. Nie som audiofil (aj keď rozoznám úroveň kvality audia medzi 4 reproduktormi a priestorovým audiosystémom s 10 a viac), takže určite nebudem vhodný adept na porovnanie s konkurenciou. Ak si ale už za takýto systém priplatíte, pravdepodobne nebudete počúvať muziku zo Spotify, ale na nejakom kvalitnejšom audio nosiči, či v telefóne lepšie súbory, alebo z nejakého audio zariadenia. V menu sú aj ukážky, ako to hrá s prednastavenými audio nahrávkami, je to kvalitné, ale či to prekoná iný Bowers and Wilkins v konkurencii, to si netrúfam napísať.
Toto vám už nikto neponúkne
Ešte taká drobnosť. Tým, že je auto postavené na staršej platforme a stále ho inovujú, tak aj v roku 2025 vám ponúkne stmievanie vonkajšieho spolujazdcovho spätného zrkadla. To, čo dnes nemá ani nové eSko či sedmička, to má Volvo XC60. Predpokladám, že to bude rovnaké aj so zvyšnými modelmi od Volva. Naozaj netuším, ktorý iný výrobca ešte dnes ponúka v novom aute stmievanie spolujazdcovho spätného, čo považujem za strašný "fail" od automobiliek, keď túto funkciu prestali do áut dávať. Nie je nič otravnejšie, ako keď idete v noci po diaľnici a vždy po obehnutí a pozeraní do pravého spätného, či sa môžete už zaradiť, vám auto za vami vypáli zreničky. Chápem, že sú to ušetrené peniaze, ale v prémiovom segmente by to mala byť samozrejmosť, a keď nie ako základ, tak aspoň ako opcia.
Ako funguje plug-in hybrid? Ak by som to mal zhrnúť jednou vetou, tak rovnako, ako pri konkurencii. Ak auto nebudete pravidelne nabíjať, tak vás bude trestať vysokou spotrebou a zmysel plug-in hybridu sa vytratí. Ale poďme na to postupne.
Pri preberaní auta som dostal informáciu, že toto PHEV môžete nabíjať max dvomi fázami, ale úplne presne je to niečo tesne pod. Teda nie 7,2 ale len niekde okolo 6,6 kW. To som ale nemal šancu overiť, automobil na displeji uvádza len čas, kedy bude plne nabité. Skúsil som preto 230-V zásuvku. Vozidlo mi najprv oznámilo, že sa z 0 na 100 % bude nabíjať 10 hodín, v priebehu 10 minút však údaj klesol na 9 hodín a tak to aj v skutočnosti bolo. Podľa počítania teda vychádza nabíjací výkon na 1,6 kW, čo je bežná realita v 230-voltovej zásuvke.
Auto vo všeobecnosti informuje vodiča len o najnutnejších detailoch. Chýbala mi aktuálna spotreba či benzínu alebo elektriky, teplota chladiacej kvapaliny alebo dokonca celková spotreba elektriky (aktuálna aj výsledný priemer). Vyjazdil som celú batériu a auto mi celý čas písalo len 0,0 l/100 km. Áno, informáciu o kWh nájdete v aplikácii, ale ja chcem vedieť túto informáciu od auta, nie aby som kvôli tomu vyberal telefón. Na druhú stranu, bargraf v pravej časti displeja informujúci o rekuperácii vám dá najavo, kedy začne auto spomaľovať bežnými kotúčovými brzdami. Ak svieti zelená, rekuperujete, ak už to prešlo do slabšieho odtieňa, tak brzdíte kotúčovými brzdami. Vyššie sa naopak ukazuje využitie elektromotora. Ak prekročíte takzvanú "kvapku", spustí sa spaľovák, pretože ste požadovali viac výkonu, ako dodá elektromotor z trakčnej batérie.
V princípe na plne nabitý akumulátor auto ukáže dojazd okolo 60 km v teplom počasí. V zime to bude o niečo menej, realita je okolo tých 60 km, čo sa mi podarilo dosiahnuť. Batéria má využiteľnú kapacitu 14,7 kWh a preto už asi tušíte, že spotreba výlučne na elektriku nebude najnižšia. Podľa výpočtov osciluje nad hodnotou 20 kWh/100 km, čo nie je málo. Plug-in hybrid je nutné nabíjať, aby ste s ním jazdili za menej, ale tak málo, ako s elektromobilom to nebude.
Ako to vyzerá potom, keď vám dôjde elektrika a idete len na benzín? No otvorene, veľmi nízku spotrebu nečakajte. V meste som dokázal jazdiť za približne 7 l/100 km, po okreskách to kleslo o približne liter, na diaľnici som však atakoval 8-litrovú hodnotu. Stačilo, že pršalo, elektromotor sa k slovu nedostal často a z Bratislavy do Bernolákova som bez zápchy prišiel za 8,5 l/100 km, čo je vážne dosť. Náš testovací okruh som s plne nabitým akumulátorom zvládol za 3,2 l/100 km, ale dosť tomu pomohla aj Pezinská Baba, keďže celú cestu dole som šiel na elektriku a rekuperoval.
Keby sme mali rovinatý okruh, spaľovák sa dostane k slovu skôr a spotreba bude vyššia. To isté som absolvoval s nenabitým akumulátorom a výsledok bol 7,8 l/100 km. Pýtal som sa dvoch majiteľov Volva XC60, ktorí majú ešte vznetovú verziu a obaja mi potvrdili, že jazdia bežne pod 7 litrov, sem tam za 6 litrov, rovnako aj na diaľnici. Čiže bez nabíjania efektivita tohto auta neexceluje. Povedal by som, že dvojliter len s mild-hybridom bude jazdiť s podobnou spotrebou.
Prvotriedna dynamika
S čím ale bude nový majiteľ určite spokojný, je dynamika. Spaľovák ponúka 228 kW (310 koní) a elektromotor na zadnej náprave pridá 107 kW (145 koní). Z 80 na 120 km/h som nameral skvelých 3,8 sekundy, čo je nadmieru dobrý výsledok. Čisto na elektriku to trvá viac ako 10 sekúnd, takže pre viac dynamiky potrebujete kickdown, aby sa naštartoval aj benzín.
Veľkou výhodou koncepcie s elektromotorom pri zadnej náprave je ten, že odpadá mechanické spojenie prednej a zadnej nápravy. Vďaka tomu je v týchto miestach batéria a nádrž na benzín mohla ostať stále veľmi objemná, ponúka nadpriemerných 71 litrov. Čiže aj napriek vyššej spotrebe sa akčný rádius pohybuje medzi 800 až 900 km. Celok pôsobí veľmi vyrovnane, auto sa rozbieha takmer vždy na elektriku, prepnutie medzi ňou a spaľovákom je extra jemné. Pri 90 km/h Volvo točí 1600 ot./min., pri 130 km/h je to 2000 ot./min. Rekuperácia využíva niekoľko senzorov a nie vždy sa aktivuje okamžite. Niekedy prídu k slovu len konvenčné brzdy, inokedy rekuperácia. Zálež na situáciu v premávke, ktorú sledujú jednotlivé jednotky a vyhodnocujú, čo je efektívnejšie.
Dva chladiace okruhy
Plug-in hybrid je vo všeobecnosti najkomplikovanejšie riešenie, ktoré prekonáva bežný spaľovák aj elektromobil. Napríklad chladenie. Aj preto Volvo použilo dva chladiace okruhy, jeden je určený pre batériu a druhý pre vysokonapäťové súčasti, ako je nabíjačka, elektromotor či invertor s meničom. Oba majú spoločný chladič vpredu a napríklad pri nabíjaní si samotná palubná jednotka určuje, či na chladenie spustí dodatočný vetrák, alebo postačí systém klimatizácie.
Záver
Z Volva XC60 som tak trocha rozčarovaný. Na jednej strane má nedokonalosti, ktoré pramenia z jeho vyššieho veku, na druhú stranu mi to prinieslo napríklad potešenie zo stmievania spätného zrkadla na pravej strane. Drobnosť, ktorá ale v noci spríjemní jazdu. No a potom sú tu veci, ako Apple CarPlay po drôte či slabšie LED. V konečnom dôsledku je to však veľmi príjemné auto, ktoré jazdí nádherne pohodlne, veľmi dynamicky a k tomu stále dobre vyzerá. Kto si ho kúpi, určite vie, prečo sa tak rozhodol a bude mať v dnešnej premávke jedinečné auto. Len si spočítajte, koľko bežne uvidíte XC60 a koľko Audi Q5, BMW X3 alebo Mercedesov GLC.
PLUSY: + veľmi dobré odhlučnenie; + prémiový pocit v interiéri; + stále má stmievateľné spolujazdcove zrkadlo; + perfektný vzduchový podvozok; + veľmi dobrý displej pred vodičom s možnosťou zobrazenia mapy Waze; + veľmi pružná dynamika, + skvelý audiosystém. |
MÍNUSY: - prevádzková efektivita; - nemožnosť rezervného kolesa; - len priemerné funkcie LED svetiel, - málo informácii na palubnom počítači, chýba obzvlášť údaj v kWh/100 km. |
Typ karosérie: | SUV |
---|---|
Trieda / kategória: | stredná trieda |
Vonkajšie rozmery (mm): | 4708 x 1902 x 1655 výška |
Druh pohonu: | spaľovací zážihový štvorvalec + elektromotor na zadnej náprave a v prevodovke |
Zdvihový objem (ccm): | 1969 |
Počet valcov / ventilov: | 4/16 |
Maximálny výkon (kW / ps): | benzín 228 (310), elektro 107 (145) |
Maximálny krútiaci moment (Nm): | benzín 400, elektro 309 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 180 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 4,9 |
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): | výrobca 0,9 až 1,4, TS test 3,2 s nabitou batériou a 7,8 s prázdnou |
Prevodovka: | 8-stupňová automatická s hydrodynamickým meničom |
Pohotovostná hmotnosť (kg): | 2093 |
Celková hmotnosť (kg): | 2660 |
Pohon: | oboch náprav |
Rozmery kolies: | 255/40 R21 |
Rázvor (mm): | 2865 |
Objem nádrže: | 71 litrov, batéria 14,7 kWh netto |
Objem kufra: | 368 až 1395 litrov |
Cena ( Euro ): | 89 055 eur |