Seat bol v nedávnej minulosti v rámci koncernu VW akousi šedou myškou, ktorá nepútala veľa pozornosti. To sa zmenilo s príchodom posledného Leonu. Ním dizajnéri nastavili novú tvár značky a práve Leon spolu s Ibizou pomohli automobilke dostať sa v roku 2015 po dlhšej dobe opäť do čiernych čísel. Seat v tomto trende pokračuje aj ďalej, no na to, aby získal viac zákazníkov, potrebuje aj širšiu ponuku. Nuž a čo by mohlo byť logickejším prírastkom do portfólia, ako veľmi žiadané SUV segmentu C? Preto vám dnes predstavíme Seat Ateca.

Seat Ateca nás presvedčil najmä podvozkom. Výborne filtruje rozbité cesty a nebojí sa ani jazdy mimo cesty. Interiér pôsobí hodnotne a ponúkne kopec priestoru aj pasažierom vzadu. Ateca navyše prináša armádu asistenčných systémov a niekoľko prvkov z vyšších tried.

Ateca je na trhu už niekoľko mesiacov a stále sa teší mimoriadnej pozornosti. Svedčí o tom aj dlhá čakacia doba a fakt, že už pri uvedení na náš trh bola produkcia na niekoľko mesiacov dopredu predaná. Zaujímalo nás teda, aká Ateca skutočne je. Výrobca ju prezentuje ako mestské SUV. Zvládne však aj niečo v teréne? Seat je v rámci koncernu športovo strihnutou značkou. Rozumie si Ateca aj so zákrutami? SUV stelesňujú všestranné a najmä pohodlné autá. Ako však zvláda najnovší prírastok do rodiny Seat naše cesty? Ak vás zaujímajú odpovede na tieto a ďalšie otázky, ste na správnom mieste.

Seat o Atece hovorí, že je to mestské SUV. Aj Španieli samozrejme vedia, že dôvody, prečo si ľudia kupujú SUV, sú najmä pohodlnejšie nastupovanie a nakladanie detí do autosedačiek, viac priestoru na hlavu a lepší rozhľad. Automobilka to koniec-koncov prezentuje aj v číslach. Podľa ich prieskumu totiž bežný záujemca o Atecu strávi 95 % času v meste a na asfaltových cestách a iba 5 % na snehu, alebo v teréne. To zohľadnili aj v ponuke. Verzie s pohonom prednej nápravy majú preto svetlú výšku iba 176 mm. Verzie s pohonom oboch náprav sú na tom lepšie. Ich svetlá výška je 189 mm, čo už je na túto kategóriu slušné. Pohon 4x4, ktorý Seat nazýva 4Drive, zabezpečuje spojka Haldex 5. generácie. Ateca navyše ponúkne aj asistent zjazdu z kopca a elektronickú uzávierku diferenciálu XDS. Nuž a ako sa ukázalo na off-roadovom polygóne na SlovakiaRingu, ako celok to funguje výborne. Auto naozaj s prehľadom zvláda kríženie náprav, rozjazdy do strmého kopca a náklony, ale poradí si aj s blatom. Sú samozrejme terénne autá, ktoré toho zvládnu viac, no na mestské SUV toho Ateca zvládne prekvapivo veľa! A to ešte nie je všetko. Seat totiž konceptom Ateca Xperience naznačil, že chystá ešte terénnejšiu verziu.

Väčšina záujemcov bude však skôr zvedavá na to, ako Ateca zvláda slovenské rozbité cesty. Nuž a tu musím konštatovať, že nové SUV od Seatu veľmi príjemne prekvapilo. Podvozok naozaj dobre filtruje nerovnosti a nevytrasie z vás dušu ani na panelovej ceste. Jazda s Atecou je veľmi pohodlná, a to aj napriek tomu, že testované auto malo 18" disky s pneumatikami 215/50 R18. Seat pritom ponúka pre Atecu obutie v rozmeroch od 16" do 18". Nenechajte sa však pomýliť. Auto nie je prehnane mäkké a uplávané a s prehľadom zvláda aj zákruty. Na limite je čitateľné a nedotáčavé, no presne také má byť. Predsa len je to tá bezpečnejšia možnosť. Za zmienku isto stojí aj to, že takto dobre naladený podvozok dokázal Seat vytvoriť s klasickými tlmičmi. Adaptívne totiž prídu na trh až v lete tohto roku.

Podvozok Seatu Ateca výborne filtruje nerovnosti našich ciest

Ateca aj napriek úspechu, ktorý zatiaľ má, stojí tak trochu v tieni svojich koncernových kolegov VW Tiguan a Škoda Kodiaq. Mohlo by sa zdať, že Kodiaq nie je úplne konkurenciou pre Seat. Ponúkne totiž o približne 10 cm dlhší rázvor a 7 miest na sedenie. Stojí však na rovnakej platforme a má veľmi podobnú cenovku ako Ateca. Nuž a Tiguan bude o niečo drahší a dostane niekoľko prvkov výbavy, ktoré Ateca mať nebude. Príkladom sú adaptívne svetlá, alebo asistent jazdy s prívesom Trailer assist. Napriek tomu sa Seat nemá za čo hanbiť. Vo výbave totiž prináša mnoho noviniek a prvkov z vyšších tried. Za všetky spomeniem celú armádu asistenčných systémov počnúc adaptívnym tempomatom a asistentom udržania v jazdnom pruhu (Lane assist), cez asistent jazdy v kolóne, systém núdzového brzdenia (Front assist), ktorý rozoznáva aj chodcov, parkovací asistent a asistent pre sledovanie premávky za autom pri vyparkovaní (Cross traffic assist) až po 360° pohľad na auto vďaka štyrom kamerám (takzvaný vtáčí pohľad). Zadná kamera má dokonca ostrekovač, takže keď sa zašpiní, viete ju jednoducho očistiť. Zaujímavosťou je, že radar, ktorý mnohé z týchto systémov využívajú, je schovaný úplne nenápadne za znakom v maske chladiča. Novinkou je aj bezdotykové otváranie kufra podkopnutím, alebo Connectivity box, čo je priestor, kde môžete bezdrôtovo nabíjať svoj telefón (ak túto funkciu podporuje) a pripojiť ho na vonkajšiu anténu auta pre lepší signál. Čo sa týka konektivity, vodič si môže spojiť telefón s autom aj pomocou systému Seat Full link, ktorý využíva systémy Mirror link, CarPlay a AndroidAuto. V príplatkovej výbave nechýba ani poriadny audio systém s 9 reproduktormi a subwooferom, či nezávislé kúrenie.

Interiér je jednoduchý, no pôsobí hodnotne, je priestranný a predné sedadlá poskytnú dobrú oporu

Ateca más príjemne prekvapila a v rámci segmentu funguje naozaj dobre. Má pomerne kompaktné rozmery, no ponúka veľkorysý vnútorný priestor. Prináša širokú škálu asistentov, hoci nie všetko funguje na 100 %, ako môžete vidieť v našom videu. Vodičovi poskytne isté jazdné vlastnosti a posádke pohodlnú jazdu. Seat však v rámci SUV nekončí iba pri Atece. Už tento rok totiž predstaví verejnosti aj menšie SUV vychádzajúce z novej Ibizy.

Seat Ateca
rok výroby 2016

 

PLUSY:

+ dynamický "nepreplácaný" dizajn,

+ priestranný interiér,
+ ponuka motorov, pohonov a prevodoviek,
+ všestrannosť,
+ neopozeranosť,
+ komfortný podvozok,
+ veľmi vhodný pre naše NEcesty,
+ prekvapivé schopnosti v teréne,
+ príjemné jazdné vlastnosti na cestách,
+ pohodlne predné sedadlá s dobrým bočným vedením,
+ nízka hlučnosť vnútri,
+ Full LED svetlá s dobrým dosahom a príjemnou farbou svetla,

+ elektrický ohrev motora pre dízle,

+ nezávislé kúrenie v ponuke príplatkov,

+ adaptívny tempomat spolu s Lane assist zastaví, ak vodič nereaguje.

 

     

MÍNUSY:

- na dízel pomerne veľká spotreba 7,4 l/ 100 km,
- stretávacie LED svetlá bez funkcií,
- automat diaľkových sv. reaguje neskoro,

- nádrž len 55 l pre 4Drive a 50 l pre predokolky (dojazd 740 km),
- vonkajšie zrkadlá špinia zorné pole,
- riadenie bez spätnej väzby,

- automatické kolmé parkovanie je veľmi zdĺhavé a v podstate nepoužiteľné,

- príliš citlivé parkovacie senzory.
 

 

 

 


 

 

Cenník modelov Seat Ateca platný na Slovensku

Seat Ateca 2.0 TDI

rok výroby 2016

Motor:

vznetový liatinový radový 4-valec prepĺňaný turbodúchadlom uložený vpredu naprieč s priamym vstrekovaním paliva Common Rail, objem 1 968 cm3, 4-ventily na valec, hliníková hlava valcov, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 81.0 × 95.5 mm, kompresný pomer 16.2 : 1, max. výkon 140 kW (190 k) / 3500 - 4000 ot, max. krútiaci moment 340 Nm / 1750 - 3000 ot, litrový výkon 70 kW (95 k) / l. Emisná norma - Euro VI.

Pohon:

 7-stupňová dvojspojková prevodovka, pohon všetkých kolies 4Drive pomocou spojky Haldex

Podvozok:

nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu náprava Multilink, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy vpredu aj vzadu, predné kotúče 312 mm, zadné kotúče 272 mm, elektronické systémy podvozka: ABS, ASR, EBD, EBA, EDS, ESP, EPS, TSA, MSR, HBA,

Kolesá:

ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7J x 18", pneu 225/50 R18

Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4363 x 1841 x 1611 mm, rázvor - 2630 mm, objem kufra - 485 l, pohotovostná hmotnosť - 1 589 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba udávaná - 5,3 l/100 km, kombinovaná spotreba nameraná 7,4 l/ 100 km, objem nádrže - 55 l, výkonová hmotnosť 11,35 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 212 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 7,5 s

Cena:

Základný model 1,0 TSI  - od 16 990 €  (s bonusom 1 500 €)

Základný model 2.0 TDI 140 kW DSG7 Xcellence - 31 070 €

                                                                (s bonusom 3 000 €)

Cena testovaného vozidla - 36 104 €

 
Seat Ateca 2.0 TDI 140 kW DSG7 Xcellence
VW Tiguan 2,0 TDI 140 kW DSG7 Highline
základný model
16 990 €
(Ateca 1,0 TSI 85 kW M6 Reference)
22 530 €
(Tiguan 1,4 TSI 92 kW M6 Trendline)
adekvátny model
31 070 €
(Ateca 2,0 TDI 140 kW DSG7 Xcellence)
38 980 €
(Tiguan 2,0 TDI 140 kW DSG7 Highline)
adekvátna výbava
navigačný systém, 360° kamera, Keyless Go s bezdotykovým otváraním batož. dverí, parkovací asistent, Seat Sound System, alarm, 18-palcové disky, Winter pack
v sérii: alarm, Winter pack s vyhrievanými prednými sedadlami, 3-zónová klimatizácia za príplatok: Navigácia 697 €, Soundsystem 648 €, 360° kamera s parkovacím asistentom 881 € nutné s el. spätnými zrk. za 177 €, bezkľúčový prístup 350 €
výsledná cena
36 104 €
41 733 €
     
 
Kia Sportage 2,0 CRDI 136 kW A6 Platinum
Honda CR-V 1,6i-DTEC 118 kW A9 Lifestyle
základný model
18 990 €
(Sportage 1,6 GDI 97 kW M6 Silver)
21 650 €
(2,0i 114 kW M6 S)
adekvátny model
31 990 €
(Sportage 2,0 CRDI 136 kW A6 Platinum)
35 340 €
(1,6i-DTEC 118 kW A9 Lifestyle)
adekvátna výbava
v sérii:  bixenóny, vyhrievaný volant, vyhrievané zadné sedadlá, alarm, Winter pack s vyhrievanými sedadlami, za príplatok: Smart Pack-bezkľúčový prístup 1 290 €, AEB systém-autonómne zastavenie v prípade prekážky na ceste 990 €, 
v sérii: HID svetlomety, vyhrievané sedadlá, alarm, bezkľúčový prístup, parkovací asistent
výsledná cena
34 270 €
35 340 €

 

 
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW DSG7 Ambition
Peugeot 3008 2.0 HDI 132 kW A6 GT
základný model
21 690 €
(Kodiaq 1.4 TSI 92 kW M6 Active)
19 990 €
(3008 1.2 96 kW M6 ACCESS)
adekvátny model
33 490 €
(Kodiaq 2.0 TDI 140 kW DSG7 Ambition)
34 890 €
(3008 2.0 HDI 132 kW A6 GT)
adekvátna výbava
v sérii: dvojzónová automatická klimatizácia, vyhrievanie predných sedadiel, 8-palcový dotykový displej, elektricky sklopné vonkajšie zrkadlá, tempomat, za príplatok: LED svetlomety 1 065 €, vonkajšie zrkadlá so stmievaním 157 €, parkovací asistent 639 €, bezkľúčové odomykanie s alarmom 434 €
v sérii: 19-palcové disky, upozornenie na opustenie jazdného pruhu, sledovanie mŕtveho uhla, asistent diaľkových svetiel, tempomat, predné a zadné PDC,  bezkľúčový vstup, automatická dvojzónová klimatizácia, elektricky sklopné vonkajšie zrkadlá, 3D navigácia, LED svetlomety, za príplatok: vyhrievané predné sedadlá 200 €
výsledná cena
35 785 €
35 090 €

 

Oliver TEKNÖS Komentár redakcie: Oliver TEKNÖS

V lepšie fungujúcom (neprémiovom) SUV tejto kategórie som nejazdil. Ateca ponúkne skvelý podvozok, ktorý je výborným kompromisom medzi komfortom a stabilitou v zákrutách. Osobne ma SUV pozitívne prekvapilo kvalitou interiéru. Ten bol totiž v niektorých starších Seatoch slabou stránkou. Rodinne orientovaná Ateca poteší aj bohatou bezpečnostnou výbavou a priestranným interiérom. Osobne by som sa však vyhol motoru 2,0 TDI, ktorý nie je úsporný. Väčší zmysel preto dáva motor 1,4 TSI, ktorý v realite žerie len o málo viac ako nafťák.