15.01.2016

Viete si predstaviť vypínať valce na trojvalci? Ford áno!

Ford nedávno ohlásil použitie kompozitov z uhlíkových vlákien v oveľa väčšej miere. A to nielen na autách ako Ford GT, ale aj na bežných typoch. Príkladom inovácie je aj Ford Mustang GT350R, ktorý je prvým sériovým autom s diskami kolies z karbónového kompozitu. Ford síce tieto disky kupuje od Carbon Revolution, no intenzívne pracuje aj na vývoji vlastných dielov. Najnovšie si totiž vývojové oddelenie automobilky vzalo do parády mnohokrát ocenený motor 1,0 Ecoboost. Ich cieľom bolo najmä znížiť hmotnosť a zvýšiť efektivitu.

"Menší motor ako trojvalec by mal príliš veľa kompromisov, ale vypínanie jedného valca v trojvalci zlepší spotrebu a zachová charakteristiku radosti z jazdy bez kompromisov," riaditeľ vývoja motorov Andreas Schamel.

Motorári Fordu odľahčili už aj tak ľahký motor 1,0 Ecoboost o 15,5%, čo je asi 13 kg.

Na autosalóne v Detroite preto predstavili koncept motora, ktorý má niektoré diely vyrobené práve z karbónového kompozitu. Pracovali na ňom rok a výsledkom je úspora hmotnosti 15,5 %, čo je približne 13 kg. Odľahčenie dosiahli na piatich kľúčových dieloch: blok motora, hlava valcov, ojnice, predný kryt a olejová vaňa. Posledné dva menované prvky a čiastočne aj hlavu valcov vývojári Fordu vyrobili z kompozitu z uhlíkových vlákien. V hlave valcov je z tohto materiálu časť, v ktorej sú uchytené vačkové hriadele. Zvyšok je z hliníka. Na ojnice a blok motora už nevyužili žiadnu prevratnú metódu. Ojnice sú totiž tiež z hliníka, no sú pre zmenu kované. Rovnako z hliníka je aj blok motora s vložkami z práškového kovu. Ford však deklaruje, že iba samotný blok je o 40% ľahší ako súčasný sériový.

 

Tým splnili prvý cieľ, teda zníženie hmotnosti, s ktorým ide ruka v ruke aj zníženie spotreby, hoci 13 kg je v podstate zanedbateľných. Vo Forde však chcú znižovať spotrebu aj iným spôsobom. Technické oddelenie automobilky totiž skúma použitie systému deaktivácie valcov v tomto motore. Akokoľvek šialene to môže v prípade trojvalca znieť, vývojári pracujú na systéme, ktorý by vypínal stredný valec. Riaditeľ vývoja motorov, Andreas Schamel, k tomu povedal: "Menší motor ako trojvalec by mal príliš veľa kompromisov, ale vypínanie jedného valca v trojvalci zlepší spotrebu a zachová charakteristiku radosti z jazdy bez kompromisov." Nuž, uvidíme, čo nás v budúcnosti čaká.

Zdroj: autocar, topgear



SÚŤAŽ: Súťaž o AKU vŕtačku Starline za 65 €

AKU vŕtačka Starline za 65 € Chcem súťažiť


DISKUSIA K ČLÁNKU - VYJADRITE AJ VY SVOJ NÁZOR

Prihláste sa, ak máte konto na TopSpeed.sk.

15.01.16 14:17 | This Guy

169

66

v USA si robia engine swap z 2.0l a 2.5l na V8 5-6l a davaju na to turba. v Europe si robime engine swap z 1.5l a 1.0l na motor z kosacky.

Este stastie ze mazda, toyota, a iny nestratili rozum a stale ponukaju normalne motory
Jazdím na: Subaru Impreza

odpovedať

12 | 3

15.01.16 15:26 | Mayoxy

186

83

treba len dufat, ze ked si clovek zmysli o 5, 10 rokov , ze chce nove auto, tak bude mat z coho vyberat...
Jazdím na: Ariel

odpovedať

2 | 0

17.01.16 20:05 | Martin S
asi tak, Toyota uz nahradila tiez 1.6 99kW, nejakou turbo kosackou, ja si viem predstavit mat v motore kocaku s 3 turbami :D

odpovedať

0 | 0

18.01.16 08:07 | Lukas37
som zvedavý akú to bude mať životnosť :D
Jazdím na: Škoda Felícia

odpovedať

0 | 0

15.01.16 17:14 | Tango030

57

74

Mazda? Len sa neboj,už na tom prracuje.Aby si to lepšie pochopil-mazda a ostatní nevedeli vyrobiť dostatočne kvalitný turbomotor s malým obsahom.
Prečo korejci až teraz prišli s malým turbomotorom konkrétne 1.0,kopia od forda.wv to tiež pochopil 1.0tsi.
To bolo aj s naftou tak,japonci ju mali až poslední,a to nie preto že by mali rozum,ale preto že to nevedli,dúfam že už to je jasné.
Na záver dodám že na svete sú dve možnosti ako vyrobiť malý turbomotor-buď sa bude podobať na wv tsi alebo v lepšom prípade na ecoboost.Alebo možno si vymyslia svoj systém,v každom prípade sa tomu nevyhnú.
Jazdím na: Ford

odpovedať

7 | 12

15.01.16 17:43 | This Guy

169

66

Zdroj? este nedavno sa Mazda vyjadrila ze nepojde cestou downsizingu. Co sa dieslov tyka tak 90% dieslovych motorov v japonskych autach je od Europskych automobiliek, Mitsubishi, Nissan -> Renault diesel, Toyota ma D4D od BMW grp, ocividne honda si robi vlastny, pripadne neviem najst ine info. Suzuki od FCA (Fiat JTD), Subaru si robi vlastny (jediny robia boxer engine predpokladam), Mazda ma zas diesle od Fordu, a ten od PSA. Dalo by sa povedat ze takmer kazdy dieslovy motor v Europe (ktory nieje v Europskom aute) pochadza z inej automobilky, ci je to Ford, japonec alebo iny dieslovy znecistovac vzduchu)
Jazdím na: Subaru Impreza

odpovedať

3 | 0

15.01.16 21:01 | Tango030

57

74

Pozri nebudem sa hádať ale do turbítok mazda pojde skôr alebo neskôr.Niekomu vyhovuje turbo,iný rád atmo nič zlé na tom nevidím každému čo jeho je.
Toyota už tiež robí turbo benzíny,samozrejme to pchajú aj do lexusov.
Jazdím na: Ford

odpovedať

1 | 1

15.01.16 21:15 | This Guy

169

66

Ja proti turbu nic nemam, dokonca naopak, vyhladavam ho. Pripomenme si legendarny 2JZ biturbo, legenda medzi motormi. Avsak co mi je proti srsti su 3valce ktore setria na kvalite materialov. Ak niekyo donesoe na trh kvalitne a reliabilne turbo 3 valce a budu dobre a svizne v lahkych mestskych autach ako napr mazda2, opel corsa, honda jazz a pod. Je to vsetko v poroadku. Ak zacne niekto davat nizkoobjove turbo 4 valce (volskwagen 1.4TSI v tiguane) alevo 3 valec 1.2 do velkych sedanov ako oktavia alebo rapid to sa mi uz nepaci ak uz ked uz 1.6 -2.5 turbo nech sa paci. To by bol rachot ;)
Jazdím na: Subaru Impreza

odpovedať

4 | 1

15.01.16 22:25 | krbo

122

56

spresnenie: Mitsubishi ma už 4roky vlastný diesel(a je výborný podobne ako ten od Hondy) Je však len otázka času kedy ich odtiaľto chápadlá VW v bruseli vytlačia. Toyota už stratila nervy...
Jazdím na: Mitsubishi Lancer 1.8Di-D, Mitsubishi , Nissan

odpovedať

2 | 0

20.01.16 15:31 | HanS24

17

59

Mazda asi ťažko má diesle od fordu.. Od kedy má ford dieselový motor s kompresným pomerom 13:1 a blok z hlinika? To kde čítate také nonsensy?

odpovedať

0 | 0

15.01.16 20:09 | JankoSNV

27

78

V zasade s tebou súhlasim ale ma to aj svoje ale:
1, U nás je štandart 95 oktánov v USA niečo okolo 87. Takže aby to auto išlo musí mať 5L a aspoň 8 hrnkov, spotreba bude cca 13l. Priemerný američan na do práce dalej ako slovák, takže aj naklady na benzin má väčšie ako slovák. Vzasate mame rovnake náklady ako v USA len tankujeme diesel
2, Automobilova kulrúra v USA už z historického hľadiska kašle na naftu, niekeby malo najviac ropy USA, len do momentu kým araby neokopávali mrkvu a našli ropu. Žiadna iná krajina nemá taku dlhu históriu výroby V8 ako USA.
Jazdím na: Ford Mondeo MK IV

odpovedať

1 | 1

15.01.16 22:02 | Thomi

297

89

Nechcem sa hádať, ale myslím, že to s tým oktánom pri EU a US benzíne nieje pravda. Niekde som čítal, a myslím že to aj bolo na tejto stránke, že 87US benzín je ekvivalent k EU95. Rozdiel je iba v postupe merania.
Jazdím na: Opel ASTRA G, Volkswagen PASSAT

odpovedať

6 | 0

15.01.16 22:20 | fayn

173

70

a takisto u nas je engine swap nelegalny. neviem ako v US.

odpovedať

0 | 0

16.01.16 06:44 | This Guy

169

66

tym engine swapom u nas som narazal na to co uprednostnuju ludia pri kupe noveho auta (trocha sarkazmu) co sa engine swapu v USA tyka, je to legalne vyplnis nejaky dotaznik na nejakom urad, nova poistka a jazdis. ziadne testy sposobilosti nic, tam je to dost volne
Jazdím na: Subaru Impreza

odpovedať

1 | 0

15.01.16 16:00 | Martin axel
Ja mám Mazdu 3 2.0 liter atmosféru 2015. Kašlem Vám tie vaše vysavače

odpovedať

0 | 0

15.01.16 16:09 | Tuko
Nadavajte si kolko chcete, beznej populacii je jedno ci to pohana motor z kosacky, ci tam je tuha naprava, lacne plasty. Stacia led trblietky a nizka papierova spotreba a hit je na svete

odpovedať

0 | 0

15.01.16 16:54 | solichant
Na downsizing mám svoj názor, ale čo už. Vo forde ten motor vo 125k verzii nie je hlúposť a pri ustálenej 50tke, 90tke treba aký výkon? 10, 20, 30 koní? Veď nech vypnú, snáď im to pomôže.
Prečo ale do kelu tie autá musia vážiť 1500-2500kg?
13kg ušetrili? No super, Zabudnem balenie minerálok v kufri a som na tom istom.

odpovedať

0 | 0

15.01.16 19:58 | JankoSNV

27

78

Nič nové. Keď z mojho Mondea vytiahnem kľučik hneď vypne 4 valce. Sranda bokom, mám rád ford ale niekomu tam spadla paleta na hlavu s tými užasnými 1,0L. Keby bola cena benzinu na úrovni nafty, tak trtkal pes aj diesel.
Jazdím na: Ford Mondeo MK IV

odpovedať

7 | 1

15.01.16 22:25 | fayn

173

70

na druhej strane treba im uznat ze katastroficke scenare ohladom spolahlivosti sa nenaplnili. sice je moderne ze car guys nadavaju na to ze maly turbomotor sa z tych tlakov rozleti, ale zabudaju ze pri atmosfere potrebuju pre rovnaky vykon motor vytocit do neba. Takze miesto tlakov su tam otacky. That being said, 3 valec pokial to len trochu bude mozne v aute mat nechcem a nebudem.

odpovedať

0 | 0

15.01.16 22:35 | krbo

122

56

presne, na mestské postrkovanie je lepšie turbo. Na dlhšie cesty asi hladký.
Jazdím na: Mitsubishi Lancer 1.8Di-D, Mitsubishi , Nissan

odpovedať

0 | 3

16.01.16 01:22 | fayn

173

70

ja by som skor povedal naopak. mesto: caste startovanie - zlo pre turbo. mimo mesto: +- ustalena rychlost, vysoka rychlost - lepsie turbo ktore bude pri vysokej rychlosti tocit menej nez atmo. a tiez nebudes musiet motor pri kazdom predbiehani tocit k redline.

odpovedať

5 | 1

18.01.16 13:35 | vsop
Velmi jednoduchy a nespravny pohlad.

odpovedať

0 | 0

15.01.16 23:30 | doki
Musím pána poslať do teplých krajín.Tak na jednej strane generácia za generáciou je širšia,dlhšia,ťažšia.naraz sa zobudí náš pán a ide spasiť roky volovín čo robili ušetrením 15 kg na motore.Že na to doplatí zase len ich zákazník,tak sa pokojne stavím.Pripomína mi to prešne tú niekdajšiu komunistickú kravinu....súdruhovia,musíme šetriť,nech to stojí čokoľvek !!!
Táto dnešná absencia normálneho zdravého rozumu už bude asi akási choroba dneška

odpovedať

0 | 0


Fuchs jar 2016

Najnovšie komentáre