Ford nedávno ohlásil použitie kompozitov z uhlíkových vlákien v oveľa väčšej miere. A to nielen na autách ako Ford GT, ale aj na bežných typoch. Príkladom inovácie je aj Ford Mustang GT350R, ktorý je prvým sériovým autom s diskami kolies z karbónového kompozitu. Ford síce tieto disky kupuje od Carbon Revolution, no intenzívne pracuje aj na vývoji vlastných dielov. Najnovšie si totiž vývojové oddelenie automobilky vzalo do parády mnohokrát ocenený motor 1,0 Ecoboost. Ich cieľom bolo najmä znížiť hmotnosť a zvýšiť efektivitu.

"Menší motor ako trojvalec by mal príliš veľa kompromisov, ale vypínanie jedného valca v trojvalci zlepší spotrebu a zachová charakteristiku radosti z jazdy bez kompromisov," riaditeľ vývoja motorov Andreas Schamel.

Motorári Fordu odľahčili už aj tak ľahký motor 1,0 Ecoboost o 15,5%, čo je asi 13 kg.

Na autosalóne v Detroite preto predstavili koncept motora, ktorý má niektoré diely vyrobené práve z karbónového kompozitu. Pracovali na ňom rok a výsledkom je úspora hmotnosti 15,5 %, čo je približne 13 kg. Odľahčenie dosiahli na piatich kľúčových dieloch: blok motora, hlava valcov, ojnice, predný kryt a olejová vaňa. Posledné dva menované prvky a čiastočne aj hlavu valcov vývojári Fordu vyrobili z kompozitu z uhlíkových vlákien. V hlave valcov je z tohto materiálu časť, v ktorej sú uchytené vačkové hriadele. Zvyšok je z hliníka. Na ojnice a blok motora už nevyužili žiadnu prevratnú metódu. Ojnice sú totiž tiež z hliníka, no sú pre zmenu kované. Rovnako z hliníka je aj blok motora s vložkami z práškového kovu. Ford však deklaruje, že iba samotný blok je o 40% ľahší ako súčasný sériový.

 

Tým splnili prvý cieľ, teda zníženie hmotnosti, s ktorým ide ruka v ruke aj zníženie spotreby, hoci 13 kg je v podstate zanedbateľných. Vo Forde však chcú znižovať spotrebu aj iným spôsobom. Technické oddelenie automobilky totiž skúma použitie systému deaktivácie valcov v tomto motore. Akokoľvek šialene to môže v prípade trojvalca znieť, vývojári pracujú na systéme, ktorý by vypínal stredný valec. Riaditeľ vývoja motorov, Andreas Schamel, k tomu povedal: "Menší motor ako trojvalec by mal príliš veľa kompromisov, ale vypínanie jedného valca v trojvalci zlepší spotrebu a zachová charakteristiku radosti z jazdy bez kompromisov." Nuž, uvidíme, čo nás v budúcnosti čaká.

Zdroj: autocar, topgear