Ford je jednoznačne jednou z najstarších automobiliek na svete. Po prvýkrát sa preslávil modelom T a pásovou výrobou, a podobne ako vtedy, aj teraz chce byť jedným z hráčov, ktorí udávajú trendy. Rovnako, ako BMW chce totiž aj Ford dostať do masovej produkcie viac dielcov z uhlíkových vlákien. BMW sa to darí vďaka ohromným investíciám do typov i3 a i8. Vďaka ním sa Nemcom podarilo zvládnuť technológiu výroby karbónových dielov natoľko, že onedlho budú súčasťou nosnej štruktúry bežných sériových typov. Prvou lastovičkou je BMW 7, ktoré bude mať premiéru už túto jeseň. Nasledovať ho budú BMW 5 budúci rok a neskôr aj BMW 3. Nejde pritom o žiadne okrasné dielce, ani príplatkovú výbavu, ale o skutočne funkčné nosníky skeletu karosérie, vďaka ktorým bude napríklad nová generácia BMW radu 7 o 130 kg ľahšia ako tá odchádzajúca. A podobnou cestou sa chce vydať aj Ford.

Ford sa za účelom vývoja cenovo efektívneho karbónového kompozitu spojil s chemickými gigantmi Dow Chemical Company a Aksa Akrilik Kimya Sanayii. To všetko s podporou vlády a prezidenta USA.

Karbón v podaní Fordu, by už onedlho nemusel byť iba výsadou superšportov ako Ford GT.

Americká automobilka sa pre tento účel spojila so spoločnosťou DowAksa. Presnejšie zmluvu o spolupráci uzatvorili Ford Motor Company, Ford Global Technologies a DowAksa. Pričom pod záhadným názvom DowAksa sa skrýva spojenie dvoch svetových gigantov v oblasti chemického priemyslu, a to americkej firmy Dow Chemical Company a tureckej spoločnosti Aksa Akrilik Kimya Sanayii A.Ş. Je teda jasné, že Ford má do spolupráce priniesť najmä skúsenosti z vývoja áut a z veľkoobjemovej produkcie, zatiaľ čo DowAksa poskytne svoje obrovské možnosti vo výrobe samotných materiálov. Cieľom pritom je vyvinúť cenovo dostupný karbónový kompozit a technológiu výroby vhodnú pre masovú produkciu. To všetko s úmyslom nahradiť niektoré oceľové diely, znížiť hmotnosť budúcich áut a tým aj spotrebu a emisie. Spolupráca takto veľkých hráčov umožní experimentovať aj so samotným uhlíkovým vláknom, jeho pravidelným, či  náhodným usporiadaním v kompozite, ale aj so živicou, či ak chcete spojivom alebo maticou, ktorú môže tvoriť termoplast, alebo termoset. Spoluprácu pritom zastrešuje inštitút pre pokrok a inovácie vo výrobe kompozitov (Institute for Advanced Composites Manufacturing Innovation), ktorý založil prezident Spojených štátov amerických, Barack Obama. Celý výskum bude preto prebiehať s podporou severoamerického ministerstva energetiky. Je preto jasné, že v blízkej budúcnosti už nebude karbón v produkcii Fordu iba výsadou superšportov ako Ford GT.

Zdroj: autoblog