Mníchovská automobilka už teraz mení svoje dlhoročné tradície. BMW začalo s výrobou predokoliek v podobe BMW 2 ActivTourer a predný pohon dostane aj nová generácia BMW 1. Navyše legendárna M5 dostane po 30 rokoch pohon xDrive, no to je stále nič oproti tomu, čo bude nasledovať. Väčšinu typov bavorskej značky budú totiž, v budúcnosti, poháňať primárne elektromotory. Vynúti si to najmä tlak na znižovanie emisii. Spaľovací motor však spod prednej kapoty nezmizne. Aspoň zatiaľ. Bude, ale slúžiť ako generátor. Všetky BMW od série 3 vyššie, dostanú vďaka elektromotorom, pohon oboch náprav.

BMW 3 ôsmej generácie budú poháňať dva elektromotory. Spaľovací motor bude slúžiť už iba ako generátor na rozšírenie dojazdu. Takúto koncepciu postupne dostanú všetky typy BMW väčšie ako rad 3. Dokonca aj Rolls-Royce Phantom.

Celú túto výraznú zmenu koncepcie má na svedomí, ako inak, znižovanie emisií. Pripravované limity totiž prinútia výrobcov zmestiť sa do hodnoty 95 g CO2 na kilometer v priemere pre celú flotilu, čiže kompletné portfólio automobilky. To zodpovedá priemernej spotrebe približne 4,1 l/100 km. Toto by malo platiť od roku 2021 a dá sa očakávať, že európski úradníci budú aj potom pracovať sprísnení noriem. BMW sa preto rozhodlo vsadiť na elektro pohon.

V roku 2022 chce automobilka uviesť na trh ôsmu generáciu BMW radu 3. Iba pripomeniem, že momentálne je na trhu šiesta generácia, ktorá prejde budúci rok modernizáciou a v roku 2018 ju nahradí nová, siedma generácia. Revolúciu však má spôsobiť práve ôsma generácia. Na jej pohon majú slúžiť dva elektromotory. Jeden bude uložený vzadu a bude poháňať kolesá zadnej nápravy. Druhý bude namontovaný vredu za spaľovacím motorom. Predný elektromotor a spaľovací motor budú spojené jednoduchou prevodovkou s planétovým prevodom a maximálne troma prevodovými stupňami. Spaľovací motor, bude totiž väčšinu času fungovať iba ako generátor na napájanie elektromotorov a batérii. BMW teda použije podobný princíp ako Opel Ampera. Mimochodom batérie budú umiestnené v stredovom tuneli a zaplnia miesto, ktoré uvoľní chýbajúci kardanový hriadeľ a menšia palivová nádrž. Auto budú väčšinu času poháňať iba elektromotory. Spaľovací motor sa pripojí k pohonu predných kolies iba pri ustálených rýchlostiach nad 80 km/h. Vývojári z BMW pritom odhadujú, že to bude približne iba 10% celkového času jazdy. Zameranie spaľovacieho motora v novom koncepte pohonu tiež znamená, že bude pracovať prakticky iba v jednom režime, pri ustálených otáčkach. Nebude teda potrebovať zložitý vstrekovací systém, ktorý upravuje bohatosť zmesi v závislosti od zaťaženia. Automobilka tiež ušetrí na systémoch variabilného časovania ventilov, či prepĺňaní. Výsledkom bude zrejme malý, jednoduchý a tým pádom aj lacný spaľovací motor. Ten by neskôr mohli nahradiť napríklad aj palivové články.

 

Ťažké batérie automobilka vyváži, ľahšou karosériou z kombinácie vysokopevnostnej ocele, hliníka a uhlíkových vlákien.

BMW chce so zmenou koncepcie pohonu zmeniť aj materiály požité na výrobu karosérie. To všetko samozrejme najmä s ohľadom na hmotnosť. Ľahšia karoséria by totiž mala vyvážiť hmotnosť batérii. Konštruktéri chcú dosiahnuť nižšiu hmotnosť kombináciou použitých materiálov. Nosnú časť karosérie preto bude tvoriť kombinácia vysokopevnostnej ocele, hliníka a uhlíkových vlákien. Tieto materiály budú pri výrobe spájať prevažne lepením a nitovaním. Podobné zloženie materiálov s výrazným podielom využitia uhlíkových vlákien už Nemci používajú pri výrobe BMW i8 a i3. Čoskoro sa však dostanú aj do ostatných, "bežných" typov značky. Čo to automobilka naznačila už konceptom Vision Future Luxury, no nosná štruktúra z týchto materiálov sa objaví už tento rok v novom BMW 7 a aj v BMW 5, ktoré príde v roku 2016. Rovnakú konštrukciu dostane aj ďalšia generácia BMW 3 v roku 2018.

Spomenutý koncept pohonu sa postupne dostane do všetkých typov z portfólia automobilky, počnúc BMW radu 3 cez SUV až po Rolls-Royce Phantom. Znamená to, že iba BMW radu 1 a 2 si ponechajú súčasný koncept so spaľovacím motorom. Aspoň dočasne.

Zdroj: autocar