6. preteky série AutoSlalom sa neplánovane, no na radosť väčšiny jazdcov konali tento rok po 3-krát v areáli SlovakiaRingu. Teda presnejšie v areáli Driving Academy. Pre zachovanie podobnej pestrosti ako mali predošlé sezóny sa organizátori rozhodli postaviť v areáli výcvikového strediska vodičov novú trať. Základné strohé dáta novej trate sú v podstate rovnaké ako mala prvá verzia.

 

 

Dĺžka 1800 m, 50 bránok so šírkou 3,5 - 4 m. To je však čo do podobnosti všetko. Nová verzia je prakticky presný opak. To doslova, pretože sa opačne aj jazdí. Je aj výrazne pomalšia, v priemere o 15 sekúnd. Práve dva zásadné zlomy rýchlosti použité z bezpečnostných dôvodov pre ochranu slalomárskej techniky a čiastočne aj zariadenia areálu sa už počas tréningov ukázali ako zbytočné. Aj keď novú trať si počas dňa drvivá väčšina z 80 zúčastnených slalomárov obľúbila, organizátori sami uznali a sľúbili, že prípadné ďalšie preteky na nej pôjdu s troma úpravami. Otvoria, teda zrýchlia prvý retardér na horizonte kopca, premiestnia agresívny až arytmický zlom v druhej tretine trate a na žiadosť viacerých jazdcov ponúknu na veľkom kruháči vonkajší oblúk. To však až v sezóne 2014. Pozrime sa na priebeh a výsledky VI. AutoSlalomu 2013.

Počasie fakt nemohlo byť lepšie

 

Koncom septembra na SlovakiaRingu všetkých privítalo prívetivé, doslova krásne, vlastne dokonalé počasie. Nie len, že nepršalo a ani to z čistej oblohy nehrozilo, no bolo prakticky bezveterno, obloha bez obláčika a s teplotami tesne pod 20°C v tomto smere snáď ani nemohlo byť lepšie. K tomu treba prirátať perfektné zázemie pre jazdcov i organizátorov, bezpečné prostredie pre divákov a výsledkom celého mixu je slalomárska idylka.

 

Budíček mali veľké kubatúry

 

Celú sezónu 2013 sprevádza rozdelenie pretekov na dve etapy tak, aby nik nemusel zo stále vzácnejších víkendov a voľných dní ukrajovať viac než pol dňa. Striedanie ranných a poobedných štartov teraz nútilo privstať si majiteľov kubatúr nad 1600 ccm, teda kategórie S3, S4 a SS3. V programe bol vytvorený priestor pre pešiu obhliadku trate, ktorá bola o to dôležitejšia, že organizátori pre jej neskoré dokončenie za tmy nemohli nakrútiť klasické video trate z pohľadu vodiča.

 

S3 do 2000 ccm

 

Triedu dvojlitrov naplnilo 20 jazdcov, o slušnú konkurenciu teda bolo postarané už len na štartovej listine. Rovnako tvrdé a tesné to bolo aj v pretekoch na trati. Tvrdý boj prebiehal o prvé, ale aj .3 a 4. miesto. Prekvapivo, jedine v tejto skupine jazdcov sa nenašiel pokoriteľ 2min. hranice. Najrýchlejší dvojliter Toyotu MR2 GT mal v rukách Martin Baranec.  Jeho najlepší čas (žiaľ s penalizáciou 2s za zvalený kužeľ) bol 2:01,4. Nebyť tejto chyby, aj táto trieda by pokorila 120 s limit. Špičkový slalomár Edo Bednárik na Honde Civic Type R v najlepšom čase z II. ostrej jazdy zaostal len o 29 stotín sekundy. V triede teda so striebornou trofejou. Malým prekvapením bol výkon Martina Pavlíka na Renaulte Clio Sport na III. mieste, ktorý rovnako ako prví dvaja zajazdil len jednu čistú jazdu. Naopak veľkým prekvapením, minimálne pre jazdca samotného, bolo bolo 4. miesto Petra Šturdíka na Toyota Celica T20, ktorý síce s časovým odstupom, ale zato bez jedinej trestnej sekundy dokončil preteky na zatiaľ najvyššej pozícii vo svojej superkrátkej slalomárskej kariére, ktorá začala len v júli tohto roka!

 

S4 nad 2000 ccm

 

Rovnako 20 rivalov sa stretlo v najvyššej kategórii S4 pre autá objemu nad dva litre, alebo s prepĺňaním. A veru našli sa tu naozaj krásne kúsky. 2x Porsche Cayman, Lotus Exige, Renault Mégane R.S. Cup, Mini Cooper S, 2x Lancer EVO VIII či dokonca supernová raritka Nissan Juke Nismo. V kontraste s triedou S3, prví traja jazdci dokázali pokoriť hranicu 2 minút, dokonca opakovane. Na 3. mieste skončil Martin Vajda na ostro žltom a prudko upravenom Lotuse. Druhé miesto znova získal šikovný Braňo Goga na upravenej Honde S2000 turbo. Prvenstvo si zaslúžene vyjazdil Michal Siráň na úžasne vyváženom a presnom Porsche Cayman 987. Je vhodné spomenúť, že najrýchlejší čas tejto skupiny jazdcov zadelil nadaný Aleš Hreha (ako dablér na Lotuse Exige) v 3 meranej jazde. Žiaľ, privykanie si na celkom nové auto znamenalo opakované zametanie kužeľov a len jednu jazdu bez trestných sekúnd.

SS3 nad 1600 ccm

 

Žiaľ, do kategórie veľkých slalomových špeciálov SS za do pretekov zapísalo len 5 jazdcov. Najmenej za celú sezónu. Navyše dvojica Stano Krivák a Renáta Mackovičová striedali jedno auto. O prvé 3 miesta teda bojovali len 4 autá. Na druhej strane však prví dvaja jazdci tejto kategórie boli zároveň najrýchlejší aj v absolútnom poradí. Po dlhej dobe sa na pretekoch totiž objavil Michal Žiak na Mitsubishi Lancer EVO VIII. Napriek spomínaným spomaleniam mu trať evidentne sadla, lebo v každej meranej jazde mal časy hlboko pod 1:55. Jeho najlepší čas 1:52,264 je rekord trate. Na krk mu po celé preteky dýchal Laco Pakši s oturbenou Hondou Civic VTi, ktorý šupol rešpektuhodný čas v tretej meranej jazde na úrovni 1:53,140. Stano Krivák na super odľahčenom Peugeote 306 GTi6 možno stíha technikou jazdy, no veľký výkonový deficit tu pre časté rozbiehanie z nízkej rýchlosti bolo poznať. Získal III. miesto, no má prisľúbené úpravy trate o ktoré prišiel žiadať prvý :).

Popoludní s časom bojovali drobné autá

 

S1 do 1400 ccm

 

Do najmenšej kategórie nastúpilo 12 bojovníkov, teda 11 bojovníkov a bojovníčka. Keď sa na pretekoch objaví Zoli Lovász a červený Peugeot 106 rally, na trati sa dá očakávať zaujímavý výsledok. Práve Zoli sa postaral o prelomenie 2 minútovej hranice aj pre túto kategóriu. V najlepšej 2 jazde dal dokonca 1:58,986. Sebelepší Michal Krajčovič, ktorý AutoSlalom jazdí už 6 sezón sa znova "musel spokojiť" s krásnym II. miestom, ktoré žiaden jazdec AutoSlalomu v základných kategóriách zďaleka nedostane za účasť. Mišova "obézna" Opel Corsa B stráca hlavne výrazne vyššou hmotnosťou, napriek tomu, že na začiatku tejto sezóny podstúpila tvrdú odtučňovačku. 3. miesto si v superľahkom a obratnom Peugeote 106 rally vyjazdil Zolov brat, dablér Kristián Lovász. Prekvapením bol výkon Vaša Bublu na Škode Rapid 136, ktorému sa podarilo poraziť podstatne modernejšie mašiny.

S2 do 1600 ccm

 

Aj keď trieda mala len 10 rivalov, na trati sa o pohárové pozície strhla slušná bitka. Aj tu sa však jedine Mirovi Harušťákovi podarilo zajazdiť časy pod 2 minúty a to hneď v dvoch jazdách. Tým si celkom jednoznačne vyjazdil svoje historické I. miesto v seriáli AutoSlalom. Veľmi zdatný jazdec na prvenstvo čakal od roku 2008 neuveriteľných 36 pretekov! Zásadné však bolo vymeniť auto, z neslalomovej Škody Felicia na prudko slalomovú Hondu Civic VTi. O to viac sa z spolu s ním tešili nie len konkurenti, ale aj organizátori. II. miesto si na rovnakom type auta vyjazdil Rado Paška so stratou necelých 3 s v súčtoch dvoch jázd. III. miesto získal pre Jozefa Frnča a európsky voz Citroen Saxo VTS.

SS2 do 1600 ccm

 

V kontraste k veľkým slalomovým špeciálom sa medzi malými SS na dráhu vybralo až 13 jazdcov. Svoju vlastnú ligu tu jazdil na mimoriadne špeciálnom VW Lupo Marian Petrík. O 3 - 4 s na jazdu rýchlejší než najbližší konkurent získal prvenstvo s prehľadom aj napriek penalizáciám. Mariánové časy hlboko pod 1:55 naznačili, ako zdatné je jeho čierne slalomárske náradie. II. miesto si už po druhej jazde zabezpečil čistými prejazdami Laco Deák na špeciálnej Škoda Fabia, ktorý tiež dokázal hlboko pokoriť 2 minútovú hranicu na jazdu. S až 10 sekundovým odstupom dojazdil preteky na III. mieste Miro Roth na Citroene Saxo VTS.

 

Juniori

 

Mladú krv do 21 rokov zastupovali na septembrových pretekoch 5 jazdci. Najrýchlejším z nich bol Milan Macík na Suzuki Swift GTI s jediným časom bez penalizácie, dokonca slušne pod 2 minúty. Stano Pecha svoje posledné preteky v živote v kategórii J dokončil s tradičným zeleným VW Polo na II. mieste s takmer 10 sekundovou stratou. Bronz získal pre seriál PAV dlho absentujúci Martin Hroba, ktorý získal miesto na štarte vďaka ochotnému slalomárovi Adamovi Honákovi. To krásne dokazuje prajnosť a skvelé vzťahy v komunite stoviek hobby jazdcov tejto diciplíny.

Peugeot Cup 2013

 

Značkový pohár PEUGEOT Cup, sponzorovaný predajcom RIVAL CAR obsadilo 9 jazdcov. Tu bez rozdielu tried, výkonu či objemu motora súperia všetci majitelia áut danej značky automaticky po zapísaní do pretekov. Víťazom tejto trofeje sa stal Stano Krivák s modelom 306 GTi6. Druhé miesto získal Peter Ponec na modeli 106GTi a tretie miesto patrilo nováčikovi Stanovi Rajczymu na 106 Xsi.