Je dlho známe, že slnko do priestoru emituje aj silné škodlivé žiarenie UVA a UVB. Prvým a najväčším filtrom tohto žiarenia je atmosféra, hlavne ozónová vrstva. Tá je však stále tenšia... Účinky dlhodobého pôsobenia slnka na povrch všetkého je zrejmá a jasná. Prichádza strata hĺbky farby a farebnej homogénnosti, jemné spálenie vrchnej vrstvy, urýchlené starnutie, praskanie, tvrdnutie a drsnosť... Jedným z najviac postihnutých sú naše autá. Je možné v tomto so slnkom bojovať?

Jednoznačne áno. Tu je niekoľko tipov, ako zásadným spôsobom predĺžiť životnosť a dobrý stav auta. Podstatnú časť svojej životnosti strávi každé auto parkovaním. Ak je počas státia cyklicky a dlhodobo vystavované priamemu slnku, bez dodatočnej ochrany bude to mať nezvratné následky. Ak vám na vašom aute záleží, skúste sa riadiť podľa týchto odporúčaní:

Ak je to len trochu možné, parkujte auto v tieni. :)

1) parkovať v tieni
V maximálnej miere využívať garáž, alebo prístrešok. Nie len doma, ale aj v práci, ak je to možné. Zásadne to s pribúdajúcimi rokmi zmení kondíciu celej karosérie a interiéru. Strecha zásadne ochráni auto nie len v lete pred slnkom, ale aj v zime pred mrazom a snehom. 


2) voskovať, pastovať, krémovať
Druhým najúčinnejším spôsobom je ochranná vrstva priamo na karosérii. Rovnako ako sa pri opaľovaní chránime my opaľovacím krémom s ochranným faktorom, mali by sme chrániť aj auto. Slúži na to celý rad výrobkov na báze voskov so špeciálnymi prísadami. Vosk sa pri veľmi silnom žiarení a teplotách postupe doslova odparuje. Odborníci odporúčajú voskovať karosériu 3-4x ročne, ale aj 2x je určite super. Voskovanie/pastovanie by malo začať už u predajcu pred kúpou nového auta. Kombinácia silného slnka, kyselín a štiav z hmyzu a surového nechraneného laku dokáže byť pre krásu auta vražedná. To isté platí aj o interiéri. Koža je prírodný materiál a pre jej udržanie potrebuje pravidelné čistenie a ošetrovanie.

Slnko je hlavne v lete veľmi agresívne. Aj cez atmosféru tu preniká UVA a UVB žiarenie, ktoré je nezdravé nie len pre ľudí a zvieratá, ale aj pre autá bez ochrany. Vosk na laku a ochranné vrstvy gumy sú nutnosťou.

3) neumývajte na kefách
Okrem iných dôvodov, zásadným je práve ten, aby ste agresívnym drhnutím auta na kefách z karosérie nezodrali jemnú ochrannú vrstvu vosku. Tiež na umývanie nepoužívajte zbytočne agresívne saponáty s odmastňovacím účinkom. Tie vrstvu vosku dokážu rozpustiť a to je nežiadúce.


4) interiér ochránia slnečné fólie/tónované okná
Slnečné fólie vo väčšine prípadov nie len zlepšia vzhľad auta, ale zásadne zamedzia prenikaniu škodlivého slnečného žiarenia UVA a UVB do vnútra. Interiér sa prehrieva menej, podstatne lepšie však odolá starnutiu. Aj keď u nás nie je z bezpečnostných dôvodov dovolené používať tmavé fólie na predných sklách, neznamená to, že na nich nemôžete mať bezfarebné fólie s "ochranným faktorom" pred agresívnym slnkom.

5) plasty a kožu v interiéri ošetrujte
Rovnako existuje celý rad prípravkov na čistenie a ošetrovanie prístrojovej dosky, plastov dverí a kože na sedadlách. Materiálom vnútri vrátia mäkkosť, lesk a vytvoria ochranný film. Interiér by ste mali ošetriť s každým voskovaním karosérie. Nezabudnite na gumené tesnenia dverí a kufra. Tie veľkými rozdielmi teplôt cez deň a v noci, v lete a v zime trpia najviac a bez ošetrenia veľmi zostarnú, popraskajú a netesnia. Ich výmena zväčša stojí stovky Eur.


6) pneumatiky zväčša zostarnúť nestihnú
Agresívne pôsobenie slnka na gumu je známe a zrejmé. Napriek tomu si pneumatiky pre svoju "krátku" životnosť špeciálnu starostlivosť nevyžadujú. Odporúčaný max. vek pre letné pneumatiky je 3-4 roky, pre zimné pre ich kratšie použitie počas roka 4-5 rokov. Predpokladá sa, že za ten čas pneumatiky utrpia podstatne viac mechanického poškodenia zodratím a u nás žiaľ aj nekvalitou ciest. Ak ročne nenajazdíte aspoň 10 - 15 tisíc kilometrov, má zmysel nastriekať ochrannú vrstvu aj na bočnice kolies, čo ich ochráni pred priamym slnkom a čistému autu dodá krásnou čiernou gumou kolies krásny vzhľad.