Médiá sú plné rád, často správnych, ktoré však vodičom siahajú do peňaženiek. Dookola odporúčajú kvalitné gumy s dobrým dezénom a správnym hustením, správne nastavené a výkonné svetlá, funkčné stierače... Samozrejme, súhlasím. No teraz ponúknem rady, ktoré nestoja vôbec nič a urobia ohromný rozdiel!

Základné pravidlo: Ponáhľajte sa pomalšie a venujte sa jazde! Radšej neskôr, ako vôbec.


1. Keď po dlhšej dobe sucha začína pršať, cesta dokáže byť veľmi šmykľavá. Pre letné pneumatiky takmer ako pri námraze v zime! Prečo? Zmiešaním vody s prachom na asfalte vznikne mazľavý povrch. To platí približne prvých 10-15 minút dažďa. Keď už prší dlho, situácia sa podstatne zlepší, lebo voda povrch spláchne a adhézia vzrastie.


2. Skontrolujte filter vetrania. Nech nie je zanesený. Inak hrozí rosenie okien a zlá viditeľnosť. Klimatizácia je skvelá vec nie len pre leto a horúčavy. Ak funguje správne rosenie okien je prakticky nemožné.


 


3. Takmer všetky autá dnes majú ABS. Ak treba prudko brzdiť, neváhajte, nebojte sa a riadne dupnite na brzdu (pre manuálne prevodovky aj na spojku). Aj keď auto nie je všetkými kolesami na rovnakom povrchu, nie je dôvod na obavy. O všetko sa postará elektronika, auto ostane smerovo stabilné a čo najefektívnejšie zastaví. Ak ste doposiaľ ABS na suchom/zmiešanom povrchu nikdy neaktivovali, určite si to vyskúšajte skôr než to budete potrebovať. Je to celkom zábava, hlavne keď v aute sedia iní, ktorí to nečakajú. :) Ubezpečte sa však, že sú pripútaní. Je alarmujúce koľko veľa vodičov ešte stále nedokaže správne krízovo brzdiť.


4. V hmle znížte rýchlosť. Niektorí ľudia podvedome zrýchľujú. Hmla vytvára optickú ilúziu, že idete pomaly a začína sa pridávať. Práve naopak, keď dobre nevidno, choďte pomalšie.


5. V daždi a hmle majte vždy zapnuté skutočné svetlá. Len DRL (denné svetlá) NESTAČIA!. Špeciálne ak vaše auto je od výroby nastavené tak, že pri denných svetlách nesvieti aj vzadu. Mnohé moderné autá majú denné svetenie riešené len zapnutými prednými svetlami a vzadu je úplna tma. Aj keď sa zdá, že aj bez svetiel vidíte dobre, je dôležité, aby sme boli pre ostatných "videní".


6. Hmlovky používajte len nevyhnutne. Predné viditeľnosť v rýchlostiach nad 50 km/h nezlepšia, lebo tam kam sa má vodič pozerať vo vyšších rýchlostiach nedosvietia. Tie zadné zas dokážu otravovať tých za vami. Nenechávajte ich svietiť potom ako ich bolo treba použiť. Keď nie ste v kolóne poslední, vypnite ich tiež. V hmle nepoužívajte diaľkové svetlá, všetko zhoršujú.


 


7. Jazdite s odstupom. Mnohí majú tendenciu sa za niekoho "zavesiť". To je veľmi zlé a nebezpečné pre obe autá. Čo, ak auto pred vami zíde z vozovky? Čo, ak narazí do stojaceho auta pred ním? Čo ak nezvládnie riadenie a dostane šmyk, alebo len prudko zabrzdí? V zhoršených poveternostných podmienkach si udržujte odstup aj 3 - 4 sekundy. To znamená v hlave, alebo aj nahlas, pomaly narátať do 5!


8. Ak je hmla veľmi hustá, mnohí sa rozhodnú zastaviť. To je v poriadku, ak to neurobíte uprostred cesty, ktoru ste šli. Snažte sa zastaviť nie len na krajnici, ale celom mimo cesty na bezpečnom mieste (parkovisko, odpočívadlo, bočná cesta...). Keď situácia prinútila na danom mieste zastaviť vás, je veľmi pravdepodobné, že podobne sa bude správať aj ďalší vodič. Vytvorte preto bezpečný priestor.


9. Dajte si pozor na zhnité lístie/blato na kraji cesty. Sú mimoriadne šmykľavé a nedržia stopu. V zákrutách môžu byť zradné. Ak na nich však treba brzdiť, neváhajte a tlačte pedál brzdy do podlahy. O ostatné sa postará systém ABS.

 

autor je inštruktor školy šmyku SuperDRIVE