Športovosť, či presnejšie schopnosti mnohých SUV sa dostali na takú úroveň, že zahanbia nejedno klasické športové auto. Viacero výrobcov dnes ponúka druhú, čtretiu generáciu veľkých SUV, z ktorých má prakticky každý z prémiového segmentu v ponuke aspoň jednu supersilnú verziu. Už s príchodom prvej generácie športových offroadov si chodievali výrobcovia zmerať schopnosti na Nurburgring. Nemožno síce povedať, žeby časy prvej generácie top verzií boli oslnivé, no zaujímavé určite boli.

V prvom rade je nutné pripomenút, že časy na Nurburgringu nie sú vždy vzájomne porovnateľné. Totiž, Severná slučka sa jazdí v troch rôznych dĺžkach, podľa toho, či je okruh prenajatý celý, alebo na ňom skúšajú počas voľných jázd verejnosti. Dĺžka plného kola (s vynechaním nového okruhu GP) je 20,832 metrov. 

 

Väčšinu testov robia automobilky, alebo špecializované magazíny počas oficiálneho času vyhradeného na testovanie, ako napríklad známy nemecký magazín Sport Auto. Dĺžka tejto trate je 20,600 metrov a od tribúny č.13 už z bezpečnostných dôvodov pre výjazd ďalších áut na trať nie je možné ísť plný plyn. Tieto časy sú v priemere o 7 s kratšie, než má plné kolo. Drivá väčšina publikovaných časov sa týka práve verzie dlhej 20,6 km. Keď je okruh otvorený pre turistov, jeho dĺžka je skrátená dokonca len na 19,1 km. Túto verziu všeobecne poznáme ako Bridge do Gantry. Časy z nej zverejňujú len jednotlivci na fórach, keď si na okruh chodia skúšať svoje autá.

Na jednej strane sa začínajú automobilky predbiehať s naj časom na tomto okruhu, na strane druhej je stále celkom náročné získať časy, ktoré tam dokázali. Väčšinu z top časov deklarujú šéfovia len v rozhovoroch pre médiá. Často bez dôkazov. Prvá generácia výkonných SUV zvládla okruh pod 9 minút, čo je minimálne zaujímavý výsledok. Range Rover Sport v r2010 zvládol Nordschleife za 8:55. Prvá generácia Porsche Cayenne Turbo (958) za 8:34 a BMW X5M (E70) dokonca len za 8:18.

Pred pár dňami si testeri z magazínu Sport Auto vzali na okruh do parády BMW X6M (F16) a Horst von Saurma tu dal čas 8:20. Ten však nie je podľa očakávaní verejnosti, ani ľudí z BMW M. Herbert Bayerl - projektový manažér modelov X5M a X6M totiž minulý rok tvrdil, že tieto autá sa svojou dynamikou dostanú na úroveň predošlej generácie BMW M3 E92. A to sa ani náhodou nepodarilo. Pre ilustráciu, M3 V8 podľa testov Sport Auto zvládne Nurburgring za 8:05. Nie je vylúčené, že profesionálny pilot z tohto auta vyžmýka ešte lepší čas.

 

Minulý rok navyše obletela svet správa, že druhá generácia Range Roveru Sport SVR s výkonom 550 k preletela Severnou slučkou za 8:14. Manažment značky na tom hneď postavil masívny marketing s tvrdením, že vyrábajú najrýchlejšie SUV na svete. A tu vstupuje do hry Porsche. Od roku 2011 majú v predaji druhú generáciu typu Cayenne. Šéf vývoja so Štuttgartu tvrdí, že model Cayenne Turbo S zvládne trať pod 8 minút. Modernizovaný Cayenne Turbo S (570 k) je vraj najrýchlejším SUV na Nurburgringu a vymedzuje sa tým jednak voči Range Roveru Sport SVR a tiež voči vlastnej konkurencii v koncerne - Bentley Bentayga, o ktorom jej šéf tvrdí, že bude najrýchlejšie SUV na svete. No dôkazy na to neexistujú. Porsche doposiaľ svoje naj kolo na okruhu tiež nezverejnilo a Bentley ešte stále nezačali ani len vyrábať. No už je svet plný silných rečí...