Ak vám tento znak svieti aj po naštartovaní motora, s dobíjaním, alebo akumulátorom je problém.

Tradičné údržbové akumulátory sa skladajú z plastovej nádoby, doskových elektród, separátora a elektrolytu. Články z ktorých je zložená majú približne 2,1 Volta. Olovo v nich sa používa pre schopnosť dodať bez poškodenia veľký štartovací prúd.

Technologický vývoj priniesol takzvané bezúdržbové batérie. Majú väčšiu stabilitu, menšie samovybíjanie a nevyžadujú si žiadnu obsluhu. Elektrolyt v moderných bezúdržbových akumulátoroch obsahuje špeciálne prímesi ďalších chemických prvkov, napr. kalcia, ktorý účinne zabraňuje, či zásadne spomaľuje odparovanie vody z roztoku. Batérie sú v tomto prípade uzavreté a nemajú zátky pre doplňovanie destilovanej vody.

Bezúdržbové akumulátory nie sú vhodné pre autá staršie než 25 rokov. Dôvodom sú konštrukčné limity vlastnosti vtedajších alternátorov, ktoré nie sú dosť výkonné pre kvalitné dobíjanie moderných autobatérií. Tieto batérie majú v podstate rovnaký chemický základ ako mokré či elektrolytické batérie. Elektrolyt je na základe gélu a je absorbovaný elektródami. Batéria je uzavretá epoxidom. Tieto batérie môžu byť použité prakticky všade. Sú výlučne nepriepustné. Hodia sa aj do záložných zdrojov k počítačom ako UPS, pre únikové osvetlenie, či invalidné vozíky.

Štartovanie cez káble je často používaný spôsob ako rýchlo a efektívne riešiť problém. Dlhodobý problém s baterkou však neriešia.

Životnosť batérie závisí na mnohých aspektoch:

1) Konštrukcia vozidla a pravidelné dobíjanie. To čo užívateľ auta nemôže ovplyvniť je kvalita dobíjacej sústavy a umiestnenie baterky v aute. Priveľké teploty od motora jej neprospejú.

2) Je dôležité správne dimenzovanie pre dané auto a jeho elektrickú výbavu.

3) Frekvencia štartov, charakter jázd a náročnosť používaných elektrických zariadení. Časté štarty a krátke trasy, ktoré akumulátor nedokážu dobiť sú pre baterky vyčerpávajúce. Ak je auto v sériovom stave, postačí mu po celú životnosť špecifikácia podľa výrobcu auta. Modifikácie ako nezávislé kúrenie montované dodatočne, navijak či výkonné audio si vyžadujú výkonnejší akumulátor. Ten však nemôžete voliť svojvoľne, pretože ho nezvládne kvalitne dobiť alternátor a po čase máte znova problém.

4) Údržba akumulátora. Pri moderných batériách to na rozdiel od niekdajšieho prilievania destilovanej vody a kontroly hustoty elektrolytu znamená minimálne občasné dobitie do plna pomocou inteligentnej autonabíjačky.

V sortimente ponuky spoločnosti InterCars je množstvo akumulátorov. Aj špeciálne také, určené pre moderné autá so systémom štart-stop.

Starostlivosť o akumulátor v zime

Ak je auto denne v prevádzke a navyše parkuje cez noc v garáži, nemáte v tomto smere v zásade žiadnu starosť. Dobre nabitá batéria musí zvládnuť aj teploty -20°C. Ak však auto dlhšie stojí (7 a viac dní) vo veľkých mrazoch, akumulátor si zaslúži pozornosť. V silných mrazoch, keď automobil stojí týždeň alebo dva, sa kyselina stiahne do dosiek a v článkoch tým pádom zostane len voda. Tá môže zamrznúť a nenávratne batériu poškodiť. Preto je vhodné z takto odstaveného auta akumulátor vybrať a schovať vnútri. 


Zazimovanie batérie

Dlhodobé skladovanie nepredstavuje pre olovené akumulátory žiadny problém. Platia nasledovné zásady:

1. skladovať len v plne nabitom stave, v nenabitom stave sulfátuje. Nabiť je treba ak kluďové napätie klesne pod 12,5 V.

2. skladovať na chladnom a suchom mieste. Nižšie teploty spomaľujú samovybíjanie. Teplota by nemala prekročiť 15 - 20°C.

3. pri použití inteligentnej nabíjačky/prístroja pre udržiavacie nabíjanie sa doba skladovania takmer neobmedzená. Batéria je udržiavaná plne nabitá, čo je optimálny spôsob uskladnenia.

Ceny údržbových tradičných akumulátorov začínajú na necelých 70 €.


Ako autobatérie nabíjať?

Údržbové autobatérie:

Nabíjame prúdom 1/10 z celkovej kapacity, alebo nižším. Na nabíjanie je možné použiť nabíjacie zariadenie s konštantným napätím 14,4 V po dobu max. 30 hodín. Plne vybitý akumulátor je potrebné dobiť čo najskôr. Ponechaním vo vybitom stave dochádza k sulfatácii elektród a tým k znehodnoteniu. Po skončení nabíjania je vhodné nechať akumulátor 2 hodiny v pokoji, aby sa rozptýlil prebytočný vodík a pri montáži nedošlo k výbuchu.


Gélové akumulátory je potrebné nabíjať špeciálnymi nabíjačkami. Maximálne napätie nesmie prekročiť hodnotu 14,4 V, inak dôjde k poškodeniu. Batérie treba nabíjať len schválenými nabíjacími zdrojmi a podľa pokynov výrobcu nabíjačky aj autobatérie. Nesprávny typ nabíjačky môže spôsobiť nezvratné poškodenie batérie. Pre bezchybné nabíjanie sú najvhodnejšie a najbezpečnejšie automatické nabíjačky. Tie najlepšie disponujú možnosťou prepínania charakteristík pre nabíjanie rôzných typov, ako napríklad batérie s voľným elektrolytom, batérie VRLA či gélové batérie.


Prejavy sulfatácie:

Hustota elektrolytu vo všetkých článkoch je nízka (1,22 kg/l a nižšia), kľudové napätie batérie je nižšie ako 12,5 V a batéria sa prevádzkou, ani nabíjačkou, nenabije do plných hodnôt, respektívne sa po nabití rýchlo vybije. 


Dôvody sulfatácie

Krátke cesty/mestská prevádzka. Pri krátkych cestách pod 20-30 km sa batéria nestačí nabíjať do plných hodnôt. Dlhé odstávky bez údržby batérie (dva-tri týždne a viac). Závisí to od elektrickej výbavy a odbere el. energie odparkovaného vozidla (centrál, alarm, rádio...). Nízko nastavená hodnota nabíjacieho napätia regulátora vo vozidle.

Výmena akumulátora so zachovaním údajov v počítači/autorádiu

Ak pri výmene baterku odpojíte, znamená to stratu kódu autorádia, alebo nastavenia niektorých prvkov v palubnom počítači. Nepríjemné je, ak ste si kód autorádia nepoznačili. Nový kód od výrobcu môže stáť aj 35 eur. V Q-servise sa vyhnú problémom zariadením, ktoré udržiava v systéme prúd. Vo vlastnej garáži si pomôžete druhou batériou, ktorú prepojíte káblom.