Ako sa v štartovacích kábloch orientovať?

Viaceré skúsenosti potvrdili, že nie všetky káble z hypermarketov dokážu auto naštartovať. Pôsobia síce hrubo, no samotný vodič je v nich tenký. Nezriedka aj menej než 3 mm2! Ten kamuflovaný hrubou izoláciou pôsobí solídne. Na pohľad vyzerá, akoby mal 20 mm2 a viac. Keďže izolácia je oveľa lacnejšia než kvalitná meď, je to jasný podvod na zákazníka. Predaj lacných káblov sa rozšíril aj na internetové obchody, kde sú pre veľké prúdy až prekvapivo lacné káble. Pri nich udávajú iba nič nehovoriaci parameter v Ampéroch, prípadne dĺžku. No, samozrejme, vôbec sa nezmieňujú o hrúbke vodiča v kábli. Na internete sa robia podvody ešte jednoduchšie, ako v kamennom obchode.


Pretože káble sú určené pre nízke napätie (12V), nič iné zákon nepožaduje. Túto skutočnosť využívajú obchodníci a cielene podvádzajú zákazníkov. Zdatnejšieho elektrikára napadne, prečo „hrubá izolácia?“, keď pre nízke napätie nie je potrebná. Tá sa používa pri napätí 1000 Voltov a viac.

Hrúbka vodiča (nie kábla s izoláciou) nie je všetko. Je nutné mať aj dostatočné veľké kontaktné plochy na kontakty akumulátora. Inak sú vám hrubé vodiče zbytočné...

Dostatočná styčná plocha svoriek s pólom baterky je rovnako dôležitá ako hrúbka medeného vodiča v štartovacom kábli.

Podľa označenia 100A si môžete myslieť, že káble dokážu preniesť prúd 100 Ampérov. Skutočnosť? Síce to dokážu, ale odpor tenkých vodičov pri tak vysokom prúde spôsobí pokles napätia v mieste spotreby. Teda ak na jednom konci káblov budete mať zdroj s napätím 10 Voltov (lebo pri záťaži poklesne napätie akumulátora z 12 V na 10 Volt) a káblami bude pretekať prúd 100A, no na druhom konci káblov v mieste spotreby budete mať napätie možno iba 4 Volty. Tak nízke napätie vyvolá potrebu vyšších prúdov, až nakoniec sa káble prehrejú a v kritickom priereze sa káble prepália!

Dajte si pozor na označenie a technickú špecifikáciu štartovacích káblov. Ak je neúplná, berte radšej iné. Nešetrite a neriskujte tu, nie je to vec, ktorú by ste kupovali každoročne.