Kamery a radary, teda "oči" terajších polo-autonómnych áut, vidia v ideálnych podmienkach do vzdialenosti asi 230 metrov. Pri rýchlosti 130 km/h to auto prejde za 6 sekúnd. To nie je veľa času na rozmýšľanie a rozhodovanie o najlepšej trase, však? Zlé počasie, alebo hustá premávka túto vzdialenosť skrátia. Ideálne by bolo poznať celú vopred. A tak aj autonómne autá dostanú poriadne mapy, v ktorých budú zakreslené všetky pruhy a odbočenia, no aj dopravné značky a ďalšie dôležité symboly.

Momentálne vieme o dvoch veľkých hráčoch, TomTom a HERE. Prvý je zavedeným hráčom na poli navigácií a podniká aj v oblasti akčných kamier (test TomTom Bandit). HERE naopak vznikol iba nedávno, spojením síl BMW, VW a Daimleru. O schopných inžinierov určite nemajú núdzu. Na čom teda pracujú?

 

Takzvané HD mapy by autonómnym automobilom mali poskytnúť dostatok informácií o cestách na ktorých sa pohybujú, tak aby sa riadenie nemuselo spoliehať iba na 6-sekundovú informáciu o okolitom svete z kamier a radarov. Autá by teda nemali iba reagovať na bezprostredné okolie, ale mohli predvídať budúce dianie na ceste. HD mapy budú obsahovať počty pruhov na cestách spolu s ich prípadnými obmedzeniami, odbočky, pozície obrubníkov, dopravné značenia a zábradlia. Takto informované auto bude vedieť predbehnúť iné pomaly idúce vozidlá, správne zipsovať, prechádzať cez križovatky, vyberať správne jazdné pruhy pre odbočenie a tiež zaparkovať na bezpečnom mieste - v prípade ohrozenia. A to všetko bez obsluhy vodiča.

Technológia TomTom RoadDNA poskytuje presný 3D model cesty. Auto ho môže porovnať s dátami zo svojich senzorov (kamery, radar) a na centimetre presne určiť svoju polohu. Klasická GPS lokalizácia má pritom odchýlku viac ako 7 metrov.

TomTom na to ide cez presné mapovanie ciest. Jeho dodávky sú vyzbrojené kamerami a LIDARmi, ktoré spolu vytvárajú vysoko presné 3D modely ciest. Auto si potom tieto 3D modely vie porovnať s informáciami zo svojich kamier a LIDARu, a určiť svoju pozíciu na ceste s odchýlkou 10 cm. To už je dostatočná presnosť na udržanie auta v jazdnom pruhu podľa pozície na mape, auto by sa teda teoreticky nemuselo pozerať pod seba či nejakú čiaru aj skutočne prekročilo.

 

TomTom v skutočnosti tieto mapy už má k dispozícii, no iba pre malú časť USA. Firma vo februári tohto roku vydala svoje 3D mapy pre štáty Michigan a Kalifornia. Tieto mapy sú ďalším krokom v testovaní autonómnych áut v týchto štátoch.

Predstava o vysoko presných mapách určených pre samoriadiace autá, tentokrát od Toyoty.

Konkurenčný HERE si je vedomý faktu, že mimoriadne presné mapy môžu byť na škodu veci. Problémom je hlavne ich rýchle zastaranie. Rýchlostné obmedzenia aj samotný profil cesty sa totiž môžu zmeniť aj viackrát za rok. Minimálne na našej D1 to tak skutočne je. HERE preto počíta s tým, že mu autá budú zmeny samé hlásiť. Aktualizácie podmienok na cestách by mali byť okamžité. HERE sa spolieha aj na statické senzory umiestnené pri cestách a informácie z rôznych vládnych agentúr. Zamestnanci v HERE odhadujú, že tie najpokročilejšie autá sa budú po diaľniciach pohybovať od vjazdu až po výjazd, úplne automaticky, už v horizonte 3 až 5 rokov!

 

Podľa správ z minulého roku HERE mapovalo okolie San Francisca, Detroitu a Michiganu. V Nemecku je zmapovaný 49 km dlhý úsek diaľnice A9 z Mníchova do Holledau v oboch smeroch, vo Francúzku je dokončený 19 km dlhý úsek južne od Paríža. V Japonsku by mala byť zmapovaná časť diaľnice v okolí Tokya.