Testovacia jazda je samostatnou kapitolou pri kúpe jazdeného vozidla a bez jazdenia by ste rozhodne nemali automobil kúpiť. V prvom článku sme vám dali tipy ako na kontrolu motora a prevodovky. V druhom diely sme sa pozreli na podvozok, riadenie a brzdy. Pri nákupe jazdeného vozidla však netreba zabúdať aj na elektroniku.

 

Okrem statickej kontroly je dôležitá aj právna kontrola vozidla. Pri testovacej jazde je dôležité skontrolovať prvky ako motor, prevodku, podvozok, riadenie a brzdy. No tým by skúšobná jazda skončiť nemala. Vhodné je vyskúšať aj funkčnosť elektroniky, motorčekov a jednoducho všetkého čo len ide.


Čo treba skontrolovať?
-    Sťahovanie okien
-    Sťahovanie strešného okna
-    El. otváranie batožinového priestoru
-    Audiosystém
-    Prístrojový štít
-    Kúrenie
-    Klimatizáciu
-    El. nastaviteľné sedadlá
-    Zamykanie
-    Adaptívne tlmiče
-    Vzduchový podvozok


Zabúdať by ste nemali ani kontrolu zamykania. Niektoré autá sú notoricky známe týmito problémami a účet za opravu nemusí byť práve najnižší. Samozrejmosťou je aj kontrola kúrenia a klimatizácie. V prípade áut vybavených vzduchovým podvozkom a adaptívnymi tlmičmi skontrolujte ich funkčnosť.


„Pri naštartovaní vozidla sledujte, ako sa rozsvietia všetky kontrolky, následne by sa mali postupne zhasínať. Pokiaľ kontrolka airbagu zhasne naraz spoločne s inou, je dosť možné, že bola na ňu prepojená a airbag nie je funkčný,“ upozorňuje Karolína Topolová, generálna riaditeľka AAA AUTO. „Je to častý trik šmejdov, ktorí takto „opravia“ havarované vozidlo a predávajú ho ako nebúrané. Airbag musí presne pasovať, mať rovnaké medzery na všetkých stranách,“ dodáva Topolová.


V prípade novších a drahších vozidiel odporúčame aj kontrolu pomocou diagnostiky. Dnes sú tieto zariadenia pomerne lacné. V diagnostike skontrolujte, či neboli vymazané chybové hlásenia. Predávajúci tak možno nejaké problémy s autom skrýva. Pokiaľ sa však v problematike nevyznáte, dajte auto prekontrolovať do overeného servisu, prípadne si zavolajte na obhliadku odborníkov.


Skontrolujte tiež funkčnosť všetkých svetiel, a to vrátane smerových a brzdových. Zapnite klimatizáciu, otestujte, či správne chladí a nepáchne z nej. Rovnako overte, či interiér vozidla nepáchne po hnilobe, či plesni. Vezmite si baterku a pozrite sa pod prístrojovú dosku a tiež overte, či nie sú koľajničky sedadiel  skorodované, to sú totiž známky zatopenia vozidla.


Odborníci výkupu vozidiel z AAA AUTO tiež odporúčajú dôkladnú kontrolu všetkých VIN kódov vo vozidle, mali by sa nachádzať v motorovej časti, pod predným sklom v kabíne,  z vnútornej časti karosérie medzi motorovou časťou a kabínou a na podlahe v kabíne, či v batožinovom priestore. Kódy musia byť rovnaké a nesmú mať známky poškodenia, korózie, či zvarovania. Dátumy výroby skiel a bezpečnostných pásov by tiež mali súhlasiť, pri nezhode je tu vážne podozrenie na výmenu. Dopátrajte sa dôvodu výmeny.