Motor

Prvou vecou, na ktorú sa zameriame, je motor. Už samotné štartovanie by malo prebiehať bez problémov (vybitá batéria pri dlho stojacom aute nie je závadou). Voľnobeh by mal byť bez zvláštnych zvukov, nemali by škrípať rozvody a ani hrkotať reťaz. Skúsené ucho mechanika určite spozná problémy, preto ak sa vo vozidlách nevyznáte, dajte si poradiť odborníkmi. „Trvajte na skúšobnej jazde s ešte studeným motorom. Pozorne počúvajte všetky zvuky od štartovania až do konca jazdy, kedy budú všetky súčiastky zohriate na prevádzkovú teplotu. Podozrivé zvuky dokážu veľa napovedať o stave jazdeného vozidla,“ radí Karolína Topolová, generálna riaditeľka AAA Auto.


Jazdu začnite opatrne. Studený motor by ste nemali vytáčať. Vnímajte, či autom pri rozbehu netrhá a motor drží otáčky. Pokiaľ má motor turbo, započúvajte sa, či nepočujete pískanie, ktoré predznamenáva koniec životnosti. Po zahriatí motora vyskúšajte celé spektrum otáčkomera až do maximálnych otáčok. Ťah mal byť konštantný, bez náhlej straty výkonu.


Pokiaľ testujete športové auto, doprajte si dlhší čas vo vysokých otáčkach. Auto by sa nemalo v žiadnom prípade prehrievať. Po jazde skúste opäť naštartovať, auto by malo opäť chytiť na prvýkrát.  Tiež sledujte, či auto nedymí. Výfukové plyny môžu mať rôznu farbu (biela, čierna, modrá) a každý odtieň naznačuje iný druh poruchy. Pred vašou testovacou jazdou nie je úplne márne nechať sa odviezť pôvodným majiteľom vozidla. Zistíte, aký mal jazdný štýl, a či jazdil s autom jemne alebo ho bral ako spotrebný tovar.

Prevodovka

Pri manuálnej prevodovke by malo ísť radenie plynulo a presne. Drhnutie v dráhach a veľké vôle znižujú komfort radenia, ale môžu znamenať aj budúce náklady. Najčastejšie bývajú opotrebené synchróny na druhom prevodovom stupni, prejavuje sa to tým, že ide ťažko zaradiť. Pokazené synchróny poznáte aj tak, že sa dá radiť len „cez zuby“. Pri jazde preverte všetky stupne. V žiadnom prípade by sa nemalo stať, že páka vyletí po prudkom stlačení plynu zo svojej polohy.


V zimnom období môže ísť zo začiatku radenie ťažšie, kým sa zohreje olej v prevodovke. Pokiaľ počujete na voľnobehu veľký rachot a po zošliapnutí spojky utíchne, na vine môže byť dvojhmotový zotrvačník. Tiež skontrolujte, či nepreklzuje spojka na najvyššom prevodom stupni, ideálne do kopca. Otáčky nemôžu po pridaní plynu vyletieť hore bez toho, aby auto akcelerovalo.


Manuálne prevodovky sú menej náročné na údržbu a v prípade jazdených áut sú teda väčšou istotou. No dobre udržiavaný automat vydrží aj stovky tisíc kilometrov bez väčšieho zásahu. Ideálne je, ak dával predchádzajúci majiteľ meniť olej v automatickej prevodovke pravidelne. Mnohé automobilky však výmenu oleja nepredpisujú a teda ani auto, ktoré celý čas navštevovalo autorizovaný servis, nemusí mať za celý čas života menený olej. Prevodovky rozhodne nemajú doživotnú náplň. Mnoho majiteľov áut (a dokonca aj servisákov) o tom nevie. Najmä dvojspojkové prevodovky majú pri zanedbanej údržbe a agresívnej jazde krátku životnosť.


Automat by mal radiť jemne, bez prudkého trhania. Pri testovacej jazde vyskúšajte aj manuálne radenie, pokiaľ je k dispozícií, a prejdite postupne všetky stupne. Nezabudnite ani na tzv. kick-down, teda prudké stlačenie plynového pedálu až do podlahy. Pokiaľ sa auto rozbieha trhavo, alebo počujete rôzne zvláštne zvuky, dajte ruky od auta preč. Nezabudnite vyskúšať aj spiatočku.


Pamätajte, že skúšate jazdené auto. Všetko teda nemusí byť v dokonalom stave, no mali by ste vedieť, koľko vás bude stáť oprava. Preto neváhajte a pri kúpe so sebou zoberte odborníka. Privolanie mechanika na obhliadku auta odporúča aj autobazár AAA Auto.