Výroba áut drží Slovensko nad vodou. Mnohí sa však sťažujú na to, že sme len montážna linka. Omyl. Obyčajné autá u nás síce naozaj len montujeme, ale za kompletným vznikom AeroMobilu 3.0 stojí slovenský tím. Spoluzakladateľmi spoločnosti AeroMobil sú Juraj Vaculík a Štefan Klein. Na vzniku „autolietadla“ však pracuje ďalších 6 ľudí. Posledný prototyp predstavili vo Viedni na podujatí Pioneers Festival.

O čo ide? AeroMobil 3.0 je auto, ktoré dokáže lietať a lietadlo, ktoré dokáže jazdiť. Môžu za to najmä skladateľné krídla. Nejde však o žiadnu plastovú hračku. AeroMobil vznikol z kompozitných materiálov a oceľového rámu. Na ceste je široký 1,6 metra, po rozložení krídel až 8,2 metra. Dĺžka 6 metrov sa nemení. Hmotnosť stroja dosahuje len 450 kg. S dvojčlennou posádkou a menším nákladom nesmie prekročiť hranicu 650 kg.

 

Z hľadiska lietania má tento výtvor dosť pokročilé technológie. Ide napríklad o variabilný náletový uhol, ktorý dovoľuje lietadlu odlepiť sa od zeme už po 200 metroch. Zavesenie kolies je prispôsobené na pristávanie na nerovných povrchoch. Nová verzia má v porovnaní s predchádzajúcou modernejšiu avioniku. Pilot na palube nájde autopilota alebo nočné videnie.

Už Henry Ford svojho času hovoril o lietajúcich autách. Žeby sa jeho vízia blížila k realite? AeroMobil 3.0 je v porovnaní so svojim predchodcom s označením  2.5 oveľa bližšie k sériovej výrobe.

Za vznikom AeroMobilu stoja Slováci.

Stroj dopredu ženie štvortaktný štvorvalcový motor s protibežnými piestami Rotax 912 s výkonom 74 kW (100 k) uložený za sedadlami v samotnom ťažisku. Na zemi jeho služby postačujú na rýchlosť 160 km/h pri spotrebe 8 l/100 km. Vo vzduchu dokáže vyprodukovať aj viac ako 200 km/h. Dolet predstavuje 700 km a spotreba 15 l/h. Treba však podotknúť, že AeroMobil jazdí a lieta na obyčajný benzín. Jazda na ceste sa však môže vyznačovať nižším komfortom ako v prípade bežných automobilov. Môže za to najmä tuhá predná náprava.

 

Napriek tomu, že ide len o koncept, letové skúšky už prebehli. Neboli však jediné. Lietadlo (alebo auto) čakajú ďalšie rozsiahle testy. Bohužiaľ, na Slovensku si tento stroj asi nekúpime. Konštruktér ho s najväčšou pravdepodobnosťou nasmeruje na severoamerický trh, ktorý sa k individuálnej leteckej doprave stavia inak ako ten náš. Na to, aby mohol lietať a jazdiť po únii, muselo by dôjsť k úprave legislatívy. Cena AeroMobilu zatiaľ známa nie je, no určite sa bude pohybovať v sumách luxusných áut.

 

Zdroj: aeromobil.com

Prečítajte si aj: Vedeli ste, že na Slovensku sa vyrába lietajúce auto Aeromobil?